scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max herstelt zich op een nat Circuito de Jerez

Gepubliceerd op 28 maart 2014 door Johan Peeters

Max Verstappen begon vanmorgen aan zijn tweede testdag op het 4428 meter lange Circuito de Jerez in Zuid-Spanje. Max neemt hier deel aan de gezamenlijke testdagen van de Formule Renault 2.0 Eurocup. Wederom had Max een Formule Renault 2.0 van het Nederlandse Manor MP Motorsport tot zijn beschikking.

Nadat de donderdag niet geheel naar tevredenheid van het jonge talent verliep, begon de vrijdagmorgen op een nat circuit. De ochtendsessie wordt uiteindelijk door Max als achtste afgesloten, terwijl hij de middagsessie als tweede eindigt.

Op het moment dat het licht op groen gaat voor de ochtendsessie, die van 9.30 tot 12.45 uur duurt, regent het en is het circuit drijfnat. Max start op gebruikte banden wat hem een nadeel oplevert ten opzichte van de deelnemers die wel besluiten om op nieuwe regenbanden naar buiten te gaan.

Als we hem bellen, vertelt een opgewekte Max: “Toen ik vanmorgen op gebruikte regenbanden naar buiten ging, was de baan op dat moment op zijn snelst. Er waren jongens bij die op nieuwe banden naar buiten moesten, omdat ze waarschijnlijk geen oude hadden en die hadden hiermee een klein voordeel. Als we hadden geweten hoe de baan er op dat moment bij lag, waren we natuurlijk ook met nieuwe banden naar buiten gegaan, maar met oude banden een achtste tijd neerzetten, is zeker niet verkeerd.”

Nadat in het eerste gedeelte van de ochtendsessie de snelste tijden op de klokken worden gezet, ziet het gros van het veld, Max incluis, geen kans om zich gedurende de sessie nog te verbeteren.

Max vervolgt: “Wat iedereen ook probeerde, de tijden werden niet beter. Maar gedurende de rest van de sessie waren we gewoon het snelste van allemaal.”

Bij aanvang van de middagsessie, die van 14.00 tot 17.30 uur duurt, is de baan weer nat en net als tijdens het begin van de ochtendsessie gaat Max meteen de baan op. Korte tijd later prijkt zijn naam bovenaan het lijstje met deelnemers, 34 totaal in getal.

Max: “We gingen bij de start van de middagsessie direct naar buiten, omdat we dachten dat het wellicht hetzelfde zou gaan als ’s morgens en dat was ook zo. Toen ik na de eerste run naar binnen ging, stond ik eerste. Later kwamen er een paar onderdoor, maar daarna ben ik nog een keer naar buiten gegaan en kon ik de eerste plek weer terugpakken. De baan werd even droog en op dat moment zijn er jongens op een droogweerafstelling en slicks naar buiten gegaan die onder mijn tijd doken. Wij zijn toen ook snel naar slicks gewisseld, maar hadden geen tijd om ook de afstelling van de auto aan te passen. Het begon inmiddels al weer te druppelen en ik zag gelukkig nog kans een tweede tijd neer te zetten, waar ik wel tevreden over ben.”

Met een tijd van 1:47.087 eindigt Max de middagsessie op P2 achter George Russel, die de dag als snelste afsluit. Al met al verlaat Max Jerez toch met een tevreden gevoel, ondanks dat de tweedaagse test op donderdag niet al te voorspoedig begon.

Met het beëindigen van de test voor Manor MP Motorsport sluit Max een paar drukke weken af en kan hij zich gaan voorbereiden op zijn eerste test in de gloednieuwe Formule 3 auto, die Van Amersfoort Racing voor hem prepareert. Op 4 en 5 april zal Max, in aanloop naar zijn eerste seizoen in het FIA Formula 3 European Championship, gaan testen op de Hungaroring in Budapest.

Uitslagen (vrijdag 28 maart) Formule Renault 2.0 Eurocup test op Jerez:
Uitslag van de ochtendsessie
Uitslag van de middagsessie