scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max zoekt de grenzen op in Hockenheim

Gepubliceerd op 25 maart 2014 door Johan Peeters

Nadat Max Verstappen op maandag voor Manor MP Motorsport voortvarend aan zijn tweedaagse test voor de Northern European Cup, kortweg NEC, was begonnen, vervolgde de talentvolle Limburger op dinsdag op het circuit van Hockenheim in Duitsland deze officiële test in de Formule Renault 2.0 van het Nederlandse team uit Westmaas.

Op maandag was Max het snelst in drie van de zes sessies en zette met een tijd van 1:37.514 en passant de snelste tijd van de dag op de klokken.

Op dinsdag stonden er voor Max, in tegenstelling tot de zes korte vrije trainingen op maandag, twee lange sessies op het programma. Na het begin van de morgensessie, van 9.00 - 12.00 uur, duurt het lang voordat er actie komt op de baan. Na circa 45 minuten zijn er enkele rijders, waaronder Max, die de baan op gaan. Na zijn derde ronde staat Max bovenaan de tijdenlijsten, maar enkele momenten later gaat het mis. Max komt bij het opkomen van het rechte stuk met het achterwiel buiten de baan, waardoor hij de controle over de auto verliest en met de achterkant de muur in schiet. Dit betekent meteen het einde van de sessie voor Max, die hierna tot aan de lunch niet meer in actie komt.
Max vertelt: “Ik ging voor het eerst de pits uit en na drie ronden kwam ik bij het opkomen van het rechte stuk te wijd, waardoor ik met het achterwiel op de grasmat kwam en ik zo de muur in spinde. De klap was redelijk hard, maar ik heb er niet echt last van.”

De monteurs van Manor MP Motorsport hebben gedurende de morgen goed werk verricht, want de auto staat bij het begin van de middagsessie, die van 13.00 - 17.00 uur duurt, weer klaar. Het eerste uur van de middagsessie zien we wederom weinig beweging vanwege een bui die tijdens de lunch over het circuit is getrokken.
Anderhalf uur na het begin van de sessie gaat Max weer de baan op en hij zet meteen de op dat moment snelste tijd op de klokken. De baan blijft echter sneller worden en halverwege de sessie is Max teruggevallen tot een elfde positie. Een klein kwartiertje later zien we Max alweer terug op P1.

Gedurende het restant van de sessie volgen er nog verscheidene positiewisselingen aan de kop van het veld. Tijdens het laatste kwartier gaat iedereen er nog eens goed voor zitten en als de vlag valt vinden we Max terug op P3, op maar 0,067 seconde achter Martin Kodric op P1 en 0,007 seconde achter Louis Delétraz op P2.
“Het laatste half uur zijn we nog met nieuwe banden naar buiten gegaan en heb ik redelijke tijden gereden. Maar helemaal tevreden ben ik zelf niet. Ik had in de krappe bochten iets teveel onderstuur, waardoor ik daar wat tijd verloor. Maar over het algemeen heb ik weer veel geleerd vandaag”, besluit Max.

Al met al mag Max weer terugkijken op twee belangrijke testdagen die hem weer waardevolle ervaring opleverden. Ervaring die hij goed kan gebruiken als hij over enkele weken voor Van Amersfoort Racing zijn eerste race in het FIA Formula 3 European Championship zal gaan rijden.

Uitslagen (dinsdag 25 maart) officiële Formule Renault 2.0 NEC test op Hockenheim:
Uitslag van de ochtendsessie
Uitslag van de middagsessie