scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Tijd om Max los te laten

Gepubliceerd op 19 maart 2014 door Niels Hendrix

Gedurende het Formule 1-seizoen zal Jos Verstappen als columnist voor GPUpdate.net na Grands Prix zijn licht laten schijnen over wat er in het weekend is gebeurd. Daarbij zal hij natuurlijk extra goed de verrichtingen van Giedo van der Garde in de gaten houden.
Hierbij de column van Jos over de GP van Japan:

"Op het moment van schrijven bevind ik me op een klein circuit in Spanje. Buiten is Max rondjes aan het draaien in een Formule Renault 2.0. Het weer is super, dus Max kan lekker veel kilometers maken. Dit is alweer zijn derde test in deze klasse en het ziet er tot dusver heel goed uit wat Max laat zien.

Zijn eerste test met een Formule Renault 2.0 was in augustus, op het circuit van Pembrey in Wales. Omdat er toch wel veel ogen gericht zijn op Max, besloten we daar verder geen ruchtbaarheid aan te geven. Ik wilde graag dat Max zonder druk en zonder dat er mensen langs de baan stonden te kijken op zijn gemak de eerste dingen kon leren. Van de karts naar een auto is een ontzettend grote stap, maar Max pakt het heel goed op. Het remmen zat er al snel in en de snelle bochten gaan ook al uitstekend, wat toch wel de belangrijkste dingen zijn in een raceauto. Als je laat remt en je hard door snelle hoeken gaat, zijn je rondetijden ook al gauw heel goed.

We werken nu dus toe naar een debuut in de Formule Renault 2.0 in 2014. We gaan met verschillende teams aan de slag om te kijken met wie we het beste kunnen samenwerken. We merken dat er veel interesse is voor Max, vooral sinds die goede eerste test in Pembrey. Voor mijzelf betekent de stap van de karts naar de auto's dat ik straks geen invloed meer heb op de prestaties van Max, na jarenlang zijn motoren te hebben gedaan. Tot dusver heb ik er nog geen moeite mee om dat los te laten. Ik merk aan mezelf dat het me zelfs wel bevalt. Het is wel even lekker om het wat rustiger aan te kunnen doen dan de afgelopen paar jaren. Ik zal voorlopig echter nog wel meegaan naar alle tests en races. Voor Max is dat nog wel prettig.

De Grand Prix van Japan was een prooi voor Sebastian Vettel. Voor de vijfde race op rij was hij de sterkste. Lotus was echter ook goed onderweg, met Romain Grosjean, die de leiding pakte bij de start en de eerste fase van de wedstrijd aan de leiding reed. Ze raakten daar alleen een beetje de kluts kwijt toen Mark Webber naar de pits werd gehaald. Ik denk dat Red Bull ze hiermee op het verkeerde been heeft gezet. Als Grosjean op dat moment was doorgereden, was er niets aan de hand geweest. En als hij daarna ongeveer tegelijkertijd met Vettel zijn pitstop had gemaakt, had hij nog een heel goede kans gehad op de overwinning.

Vettel is sinds de zomerstop een paar keer na afloop van een gewonnen race getrakteerd op boegeroep. Kennelijk ligt hij niet zo lekker bij het publiek en daar zou hij wel een keer wat aan mogen doen. Dat opgestoken vingertje helpt daar niet bij. Of het boegeroep een gevolg is van zijn dominantie, zoals sommigen beweren, betwijfel ik. Vettel en het team van Red Bull zijn immers al een paar jaar heel erg sterk.

Giedo van der Garde lag er in Japan helaas in de eerste bocht al uit. Het was niet duidelijk te zien wat daar precies gebeurd is, maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje als je met zijn allen zo'n snelle eerste bocht induikt. Het was erg jammer voor hem, maar die dingen kunnen gebeuren. Ik geloof dat het ook nog maar de eerste keer was dat hem bij de start iets is overkomen. Ondertussen vraagt iedereen zich natuurlijk af waar Giedo volgend jaar gaat rijden. Ik hoop dat hij een stapje omhoog kan maken op de grid. Bij welk team dat gebeurt, maakt eigenlijk niet uit. Ik weet dat ze bezig zijn met Williams, wat erg mooi zou zijn. Force India zou ook een prima keuze zijn, al is mij niet bekend hoe dicht hij daar bij een contract zit.

Het overlijden van Maria de Villota eind vorige week en het dodelijke ongeluk van Sean Edwards een paar dagen terug herinnert ons eraan dat autosport een gevaarlijke sport blijft. Je moet als coureur altijd alert zijn, maar ook dan kan je nog iets overkomen. Als vader van Max maak ik natuurlijk ook wel eens zorgen en ik zeg hem dan ook altijd dat hij goed geconcentreerd moet zijn op wat hij aan het doen is. Ik vind echter niet dat je als coureur het gevaar opzoekt door in een raceauto te stappen, wat soms wel geroepen wordt. Het kan voor een kind ook heel gevaarlijk zijn om door een drukke stad te fietsen. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Tot de volgende keer!"
Jos Verstappen