Max uitermate tevreden na laatste F3-testdag in Valencia

Gepubliceerd op 19 december 2013 door Johan Peeters

Nadat Max Verstappen op woensdag vriend en vijand verbaasde met de snelste rondetijden op het voor Max nieuwe circuit van Valencia - en zelfs sneller was dan het bestaande ronderecord voor een Formule 3-auto - stond op donderdag de laatste dag van deze tweedaagse test voor het Duitse F3 Team Motopark op de planning.

Net als woensdag waren vele ogen wederom gericht op de verrichtingen van de pas 16-jarige Limburger, die gisteren al een prestatie van jewelste neerzette. Vanmorgen begon de tweede testdag echter onder natte omstandigheden. Waar op een droge baan de Yokohama slicks een klein voordeel opleveren, zijn de regenbanden van het Japanse bandenmerk een fractie langzamer dan het rubber van de concurrentie. Dit gegeven, en dat het voor Max de eerste keer was in een F3-auto onder deze omstandigheden, resulteerde in een zestiende tijd in het eerste uur van de tweede testdag. Max reed in deze sessie twintig ronden en zette zijn snelste ronde van 1:41.638 in ronde twaalf.


Moeilijke omstandigheden voor Max in de eerste sessie

Tijdens het tweede uur gingen de rondetijden door het steeds droger worden van de baan alsmaar omlaag. Uiteindelijk waren de toptijden een kleine tien seconden sneller dan de tijden gereden in het eerste uur. Max eindigde deze sessie knap als tweede, op een tiende seconde achter Santino Ferrucci, die eveneens met een auto uit het Duitse F3 kampioenschap onderweg was.

Als we contact opnemen, krijgen we een tevreden Max aan de lijn: "De eerste sessie op donderdagmorgen was lastig, omdat je heel andere lijnen moet rijden in de regen. Daarna reed ik in de tweede sessie op een droge baan een tweede tijd. Zo'n Formule 3-auto is wel een erg gave auto om in te rijden", aldus Max. In het tweede uur reed Max wederom twintig ronden en zette zijn snelste ronde van 1:30.185 in ronde twaalf.


In sessie twee konden de slicks weer onder de auto

Het derde uur van de test begon onder droge omstandigheden, waardoor de tijden rap naar beneden gingen. Echter deze sessie werd na een dik half uur door een rode vlag stilgelegd, nadat de regen weer losbarstte. Max stond op dat moment met een tijd van 1:25.925 op een derde positie achter Ferrucci en Sebastian Balthasar.

"Het was jammer dat de derde sessie zo vroeg werd afgebroken, want ik wilde net naar binnen gaan om nieuwe banden te laten monteren toen de sessie werd afgevlagd omdat er verschillende auto's van de baan schoten. Omdat de sessie op een vochtige baan begon, kozen we ervoor om met gebruikte banden te starten en later in de sessie een vers setje te laten monteren om hier zoveel mogelijk profijt van te hebben. Zover kwam het helaas niet."

In het vierde en laatste uur was wederom nat en net als eerder deze dag waren de omstandigheden dusdanig dat het niet mogelijk was voor een toptijd te gaan. Max kon door 23 ronden te rijden veel extra ervaring opdoen. Deze ervaring brengt hem weer een stukje verder in de stormachtige ontwikkeling die de snelle jongeling als autocoureur aan het doormaken is. Max eindigt deze sessie uiteindelijk als zeventiende op 1,6 seconde van snelste man Nicholas Latifi, die op het snellere Hankook schoeisel onderweg was.


In de laatste meters van 2013 zitten er regenbanden onder de auto

Met het afronden van deze twee testdagen en het opdoen van waardevolle ervaring in de autosport zit het seizoen van 2013 er voor Max op. De tweevoudig Europees kampioen en wereldkampioen KZ karting zal zich met zijn vader Jos en managementteam op gaan maken om een besluit te nemen voor welk team hij in 2014 uit gaat komen. "Er is nog geen enkel besluit genomen over volgend jaar, maar ik hoop snel duidelijkheid te krijgen", besluit Max.

Ook op de tweede testdag op Valencia reden er tegelijkertijd verschillende specificaties van Formule 3-auto's. Max zat achter het stuur van een ATS Formel 3 Cup auto van 2013, terwijl er ook F3 auto's uit het FIA F3 European Championship en de European F3 Open series aanwezig waren. Deze drie klasses rijden op verschillende merken banden (respectievelijk Yokohama, Hankook en Dunlop). Grofweg gezegd zijn de Yokohama's in het voordeel op een droge baan en de Hankook banden op een natte baan.

Naast de banden zit er ook een klein verschil in gewicht tussen de auto's (565 kg en 550 kg) en bovendien werd er weer met twee nieuwe 2014 specificatie auto's getest.
Rondetijden vergelijken is dus lastig vandaar dat we de tijden per team hebben opgesplitst. Onderstaand de beste tijden per coureur van de donderdag op zowel een droge baan als nat (gescheiden door een schuine streep).

Rondetijden Formule 3 test van donderdag 19 december op Valencia:

Motopark                ATS Formel 3 Cup 2013, Yokohama
Max Verstappen          1:25.925 / 1:40.493
Gustavo Lima            1:26.958 / 1:41.535

EuroInternational       ATS Formel 3 Cup 2013, Yokohama
Santino Ferrucci        1:25.507 / 1:43.757
Riccardo Agostini       1:26.830 / 1:39.357

Performance Racing      ATS Formel 3 Cup 2013, Yokohama
Sebastian Balthasar     1:25.918 / 1:41.755
Tomasz Krzeminski       1:32.027 / 1:42.734

ADM Motorsport          ATS Formel 3 Cup 2013, Yokohama
Nikita Zlobin           1:27.250 / 1:44.554
Maxim Kim               1:29.033 / 1:44.729

Müke Motorsport         F3 European Championship 2014, Hankook
Lucas Auer              1:26.387 / 1:38.851

Müke Motorsport         F3 European Championship 2013, Hankook
Roy Nissany             1:27.525 / 1:40.075

Carlin                  F3 European Championship 2014, Hankook
Sean Gelael             1:26.822 / 1:39.994

Carlin                  F3 European Championship 2013, Hankook
Ed Jones                1:26.787 / 1:39.747
Tatiana Calderon        1:26.994 / 1:39.534

Prema Powerteam         F3 European Championship 2013, Hankook
Esteban Ocon            1:27.014 / 1:39.189
Antonio Fuoco           1:27.562 / 1:40.346
Nicholas Latifi         1:27.680 / 1:38.831
Dennis van der Laar     1:38.725 / 1:39.954

Van Amersfoort Racing   F3 European Championship 2013, Hankook
Michele Beretta         1:27.607 / 1:39.683
Jules Szymkowiak        1:27.794 / 1:41.324

EmiliodeVillota         European F3 Open 2013, Dunlop
Yu Kanamaru             1:29.341 / 1:39.927
Konstantin Tereshchenko 1:30.305 / 1:41.284

Team West-Tec F3        European F3 Open 2013, Dunlop
Gerardo Nieto           1:29.913 / 1:39.850
Tanart Sathienthirakul  1:30.282 / 1:40.705
Dzhon Simonyan          1:30.561 / 1:40.656
Nicolas Pohler          1:31.627 / 1:41.482
Che Won Lim             1:35.894 / 1:39.995

Campos Racing           European F3 Open 2013, Dunlop
Alex Palou              1:30.470 / 1:39.832
Diego Borrelli          1:34.086 / 1:44.270
Sean Walkinshaw         1:35.515 / 1:41.445

DAV Racing              European F3 Open 2013, Dunlop
Falco Waver             1:31.234 / 1:40.599
Kevin Giovesi           1:34.432 / 1:39.548

Johan Peeters