De nieuwe regels voor de Formule 1 in 2014

Gepubliceerd op 09 december 2013 door Johan Peeters

Volgend jaar gaat het technisch reglement voor de Formule 1 behoorlijk op de schop. De grootste aanpassing is ongetwijfeld dat de 2.4 liter V8 motoren vanaf volgend seizoen plaats gaan maken voor een 1.6 liter V6 turbomotor met een maximum toerental van 15.000 toeren per minuut. Deze motoren mogen volgend jaar nog maar één centrale uitlaat hebben die aan het uiteinde vijf graden omhoog moet staan. Door deze maatregel zullen de voordelen van de geblazen diffusor grotendeels verdwijnen.

Ook nieuw is dat de motoren volgend jaar een stuk zuiniger zullen zijn. Zo mag een auto volgend jaar maximaal 100 kilo brandstof verbruiken in een race. Om de efficiëntie te vergroten zal een groot deel van de aandrijving volgend jaar voortkomen uit het KERS. Het Kinetic Energy Recovery System zal volgend jaar 150 pk aan vermogen mogen leveren en zal vijf keer zo lang per ronde gebruikt mogen worden ten opzichte van dit jaar.


Brawn GP zorgde na de laatste grote regelwijzigingen in 2009 voor een verrassing

Voor een betere veiligheid heeft de FIA de maximale hoogte van de neus verlaagd naar 185 millimeter, waar dat nu nog 550 millimeter is. De maximale hoogte van het chassis komt volgend jaar op 625 millimeter.

Verder zullen er in de laatste race van het seizoen dubbele punten te verdienen zijn, voor zowel het kampioenschap bij de rijders als bij de constructeurs. Met deze regelwijziging wil de FIA het kampioenschap langer spannend houden.

Tevens kunnen rijders in 2014 hun eigen startnummer kiezen tussen 2 en 99 waar het startnummer 1 voorbehouden blijft aan de wereldkampioen. Wanneer twee of meerdere coureurs hetzelfde nummer willen hebben, zal de coureur die het afgelopen seizoen het hoogst is geëindigd in de WK-stand voorrang krijgen.

Een overzicht van de grootste wijzigingen:

- 1.6 liter V6 turbomotoren, met een maximum toerental van 15.000/ minuut
- Toename vermogen KERS tot 150 pk en per ronde langer gebruik
- Maximaal 100 kilogram aan brandstof per race
- Één centraal geplaatste uitlaat
- Breedte van de voorvleugels wordt teruggebracht van 1800 mm naar 1650 mm
- De neus mag maximaal 185 mm hoog zijn
- Het chassis mag maximaal 625 mm hoog zijn
- Minimum gewicht van een auto stijgt naar 690 kg
- De FIA mag zonder overleg of vertraagde invoering de banden aanpassen
- Dubbele punten te verdienen tijdens laatste race
- Rijders kunnen hun eigen startnummer kiezen

Johan Peeters