Bridgestone heeft alle Formule 1 teams uitgenodigd om de nieuwe...

Gepubliceerd op 17 oktober 1998 door Verstappen Info Page

Bridgestone heeft alle Formule 1 teams uitgenodigd om de nieuwe banden, die voldoen aan de regulaties voor 1999, uit te proberen op het circuit van Suzuka in Japan na de laatste Grand Prix. De nieuwe regulaties houden onder andere in dat een extra groef wordt geintroduceerd op de voorbanden en dat het aantal banden dat tijdens een Grand Prix weekend ter beschikking staat wordt teruggebracht van 40 naar 32. Een andere nieuwe regel is dat de FIA nieuwe specificaties voortaan voor 1 september bekend zal maken, waarna de regels alleen nog mogen worden gewijzigd met instemming van de Formule 1 commissie. De bandentest van Bridgestone wordt in samenwerking met de FIA georganiseerd. Het belangrijkste doel van de test is om zoveel gegevens te verzamelen over de prestaties en de slijtage van de banden.

Andere veranderingen in de regelgeving betreffen onder meer dat er niet meer dan 24 auto's zullen worden toegelaten tot het kampioenschap. Stop & Go penalties duren altijd 10 seconden, tenzij de straf in de laatste 5 rondes wordt gegeven. In dat geval wordt de straf omgezet en wordt er 25 seconden extra racetijd opgeteld. De hoogte van de rol bar's boven de hoofden van de rijders wordt vergroot van 50 naar 70 mm. Er wordt verder een drukklep geintroduceerd voor het koelsysteem.

Tevens wordt een aantal extra veiligheidsmaatregelen geintroduceerd: Kabels zullen de wielen op hun plek houden bij een ongeval. Rijdersstoelen worden verwijderbaar met de rijder erin. Een knop om de auto in neutraal te zetten zal in elke auto op exact dezelfde plek worden ingebouwd en de snelheid waarmee botsproeven worden gehouden wordt verhoogd van 12 meter per seconde naar 13 meter per seconde.