Max met kromme kart naar tweede startpositie prefinale

Gepubliceerd op 20 juli 2013 door Ron Lem

Circuito Internazionale d'Abruzzo heeft Max Verstappen vandaag met vallen en opstaan na de kwalificatie series naar tweede uitgangspositie gebracht voor de slotfinale van het CIK-FIA European Championchip KF. Het zat de jeugdige rijder, die dit jaar toch al liefst vier gerenommeerde kampioenstitels op zijn naam wist te schrijven, domweg niet mee. Hoewel de eerste kwalificatie serie (A-E) nog vrij goed verliep, bleek een incident tijdens de opwarmronde van de tweede kwalificatie serie (D-E) veel invloed op het verdere verloop van de dag te hebben.
"Het ging niet helemaal zoals ik had gehoopt. Maar als je terugkijkt op het geheel denk ik dat het nog niet eens zo vreselijk slecht is gegaan allemaal", reageert Verstappen junior als we hem aan de telefoon krijgen.

De ochtend wordt begonnen met een warming-up, die echter maar magertjes verloopt. "We hebben iets geprobeerd, maar dat pakte jammer genoeg niet goed uit, dus dat hebben we weer ongedaan gemaakt voor de kwalificatie series", is alles wat Max hierover kwijt wil. Met de CRG-kart en TM-motor weer in de staat van vrijdagmiddag staat de snelle Nederlander even later op de startgrid van de eerste kwalificatie serie (A-E). Max weet dat hij vanaf de tweede positie een moeilijke strijd gaat krijgen met Nicklas Nielsen, die tot dan toe betere tijden heeft staan. Als de kwalificatie over tien ronden van start gaat, blijkt dat Max gelijk heeft en ronde na ronde loopt de Deen uit op Max.
"Ja, ook achter mij waren er een paar sneller, maar daar hadden we geen moeite mee. Deze coureurs stonden op veel nieuwere banden en hadden dus meer grip. Tweede is een mooi resultaat", weet Max.

 

Spannend gevecht en uiteindelijk tweede

Als de tweede kwalificatie serie (D-E) van de dag van start gaat, mag Max opnieuw als tweede van start. Helaas gaat het hier al tijdens de opwarmronde mis als Max door Pedro Hiltbrand van achter wordt aangereden.
"Hiltbrand kwam van achter vol over mijn kart heen zetten, dat ging uiteraard niet goed. Ik had een kromme as, de ketting liep niet goed meer en het chassis was van voor tot achter krom. Daarmee kon ik niet meer voluit rijden", vertelt Max hierover. Alsof het nog niet genoeg is, vindt bij de start nog een ongeluk plaats waarbij een kart op de kop in het gras belandt. Het levert een gele vlag situatie op, waarbij het hele veld langzaam moet blijven rijden. Max, die net de leiding in de race voor zich had weten op te eisen, heeft moeite met het langzamere tempo.
"Ik wilde snel. Ze noemen het een 'slow-situation', maar het woord 'slow' komt niet in mijn woordenboek voor", grapt de vijftienjarige meervoudig kampioen hierover.

Intussen is de raceleiding niet op de hoogte van het ontbreken van het woord 'slow' in Max' woordenboekje en geeft hem een waarschuwingsvlag voor te snel rijden tijdens een gele-vlag situatie. Gelukkig heeft dit verder geen consequenties en kan Max bij het opheffen van de gele vlag er vol tegenaan.
"Dat viel nog tegen. Door de kromme kart kon ik niet de topsnelheden halen die ik anders wel zou aankunnen." Zo kon het gebeuren dat de door Max ingehaalde Callum Ilott hem in de zevende ronde toch weer voorbijkomt. Twee ronden later moet Max ook een plaats prijsgeven aan de Brit Benjamin Barnicoat en kan zo als derde finishen.

De derde en laatste kwalificatie serie (B-E) van de dag begint goed als Max kans ziet meteen de leiding in de strijd over te nemen. Helaas duurt dit niet lang.
"We hadden de kart zo goed mogelijk recht gericht. Hij bleef echter krom maar er was mee te rijden." Max doet zijn best maar kan niet voorkomen dat hij al na twee ronden terugzakt naar de derde positie, net voor Karol Dabski.
"Dabski had nieuwe banden, maar was ondanks dat ik langzamer reed nog steeds niet snel genoeg." Dabski zet echter alles op alles en probeert bij het lange rechte stuk Max uit te remmen.
"Dat ging niet goed. Hij raakte me van achter en duwde me, waarbij het chassis van mijn kart terug sprong naar de kromme stand van eerder die dag en kon ik hem even moeilijk in bedwang houden. Daarbij hebben we elkaar nogmaals geraakt", doet Max uit de doeken.

 

Dabski duwt Max op, waardoor beiden na de bocht in het gras zullen belanden

De aanrijding zorgt ervoor dat Max terugzakt naar een vijfde positie, terwijl Dabski het met een dertiende stek moet doen. De raceleiding trekt hiervoor opnieuw de waarschuwingsvlag en beide kemphanen krijgen een officiële waarschuwing.
"Eigenlijk wel raar. Ik heb hem na die bocht inderdaad geraakt, maar de oorzaak lag voor die bocht toen Dabski mij hard raakte en zo het probleem veroorzaakte", vindt Max, die na de race bij de wedstrijdleiding deze visie ook heeft mogen uitleggen. Het incident blijft daardoor verder onbestraft.
Max zet intussen met de opnieuw kromme kart alles op alles en finisht zijn laatste kwalificatie serie als derde. Door de resultaten van alle vier de kwalificatie series bijeen mag hij zondag vanaf pole positie starten in prefinale 2. De polesitter van prefinale 1 is Nielsen, die tevens aan de leiding in het kampioenschap gaat.

Het programma van Max (KF):

Zondag 21 juli
09.20-09.35 uur Warming-up (oneven nrs.)
12.30-12.45 uur Prefinale 2 (20km)
15.50-16.20 uur Finale (30km)

Livetiming is beschikbaar via http://www.cikfiachampionship.com/live_timing.asp. De livestream wordt op zondagochtend ingeschakeld: http://www.cikfiachampionship.com/live_streaming.asp.
Nieuws verschijnt naast de Verstappen Twitter (http://twitter.com/VerstappenFans) en het persoonlijke Twitter account van Max (http://twitter.com/MaxVerstappen3) natuurlijk ook dagelijks op de Verstappen Info Page. Vergeet ook niet om ons te "liken" op Facebook!

Uitslagen (zaterdag) van de 2e ronde van het CIK-FIA European Championship 2013 (klasse KF):
Uitslag van de warming-up (oneven nrs.)
Uitslag van de kwalificatie serie A-E
Uitslag van de kwalificatie serie D-E
Uitslag van de kwalificatie serie B-E
Totaaluitslag van de kwalificatie series

Ron Lem