scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Tunen van motoren is voor Jos lust en leven

Gepubliceerd op 07 juni 2013 door Niels Hendrix

Wie denkt dat Jos Verstappen nu hij niet meer actief racet de tijd benut om op zijn lauweren te rusten, heeft het ernstig mis. Juist het tegenovergestelde is namelijk het geval. Jos heeft het als motortuner van Max drukker dan hij het ooit in zijn eigen carrière heeft gehad.
Wanneer Max op zondag aan de start staat bij een race, betekent dit dat de Verstappens al op maandag of dinsdag van huis zijn vertrokken om voet te zetten richting het kartcircuit ergens in Europa, of een enkele keer daar ver buiten. De week voor vertrek staat dan steevast in het teken van het weer op orde brengen van het materiaal en het inladen van de bus. Zo neemt elke race van Max ongeveer een week aan voorbereiding in beslag naast de week die op het circuit wordt doorgebracht.

Met zeker zeventien races in 2013 zijn junior en senior dus het grootste gedeelte van het jaar in het buitenland. Toch zul je hen daar nooit over horen klagen. En elke spaarzame vrije minuut die er toch nog rest, wordt door Jos eveneens in Max gestoken.
"Qua motoren bouw ik alles zelf voor Max. Ik vind het moeilijk om afhankelijk te zijn van anderen en het is lastig om er tussen te komen bij Italianen onder elkaar", vertelt Jos, wiens zoon voor de Italiaanse kartfabrikant CRG en met Italiaanse motoren van TM rijdt. "Het prepareren van de motoren, het sneller maken, het zoeken van meer vermogen, dat doe ik allemaal zelf."


Naast Max rijdt ook Jorrit Pex met de motoren van JVT, Jos Verstappen Tuning

"Dat is begonnen als een hobby, maar ondertussen een noodzaak. Als de motoren niet goed lopen, kan Max niet winnen. Ik steek ontzettend veel tijd en energie in de ontwikkeling en door de jaren heen heb ik daar enorm veel ervaring mee opgedaan", legt Jos uit, die veelvuldig te vinden is in de eigen van top tot teen ingerichte werkplaats op steenworp afstand van zijn woonplaats. "Ik sleutelde al aan motoren voordat Max racete. Giedo van der Garde is wereldkampioen geworden met mijn motoren, samen met René als monteur, die nu ook monteur is van Max. Dat finetunen van motoren en zoeken in elk hoekje en gaatje naar winst, heeft altijd in me gezeten. Daar zit mijn hoofd af en toe vol van."

De klasse KZ1, waarin Max vorige week op Genk als debutant kampioen werd in de WSK Euro Series, wordt wel eens omschreven als de Formule 1 van het karten. "Als je kijkt naar het startveld, klopt dat. Alle wereldkampioenen uit de karting rijden mee, dus de KZ1 kun je wel als koningsklasse van de kartsport zien."
Jos vervolgt: "Mannen als Davide Forè en Jonathan Thonon rijden ook voor CRG. Dat zijn kerels van in de dertig en eind twintig jaar, die hun sporen in de karting verdiend hebben en die door fabrieken betaald worden om te racen. Dat zijn de beste karters die er zijn, echte profs. Daar moeten wij het tegen opnemen. Maar Max is gewoon altijd goed. Elke race weer. Daar ben ik trots op, als tuner en als vader."

Niels Hendrix