scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Monteur René roemt aanpassingsvermogen van Max

Gepubliceerd op 03 juni 2013 door Niels Hendrix

Werkend in de luwte is hij een onmisbare schakel in het geheel dat ervoor zorgt dat Max Verstappen zichzelf keer op keer in de schijnwerpers kan rijden. Hij luistert naar de naam René Heesen en is er als monteur verantwoordelijk voor dat de kart van Verstappen junior technisch piekfijn in orde is. Hij vormt – in nauwe samenspraak met Jos – de uiterst belangrijke schakel in de vertaalslag tussen hetgeen Max van de kart verlangt en de afstelling die daarvoor nodig is. Als Max aangeeft teveel onderstuur te hebben of te glijden, is het de taak van René om dat al sleutelend te verbeteren. De resultaten spreken voor zich, daarin is hij zeer bedreven.


René en Max in parc fermé


Karting is een teamsport waarbij het hele plaatje moet kloppen

In gesprek op Genk, waar Max net WSK Euro Series KZ1 kampioen is geworden, vertelt René over eerdere succes in zijn carrière als monteur in de kartsport: "Dat begon in 2002, toen ik als monteur van Giedo van der Garde wereldkampioen werd in de klasse Formule Super A. Daarna is met Nico Hülkenberg nog een aantal keren het Duits en Italiaans kampioen behaald. Met Stef Düsseldorp werden we in Duitsland vicekampioen. Dus er is veel gewonnen de laatste jaren."
Als je kijkt naar Van der Garde en Hülkenberg die nu in de Formule 1 rijden, kun je daar dan een vergelijk met Max mee maken? "Alle drie hebben ze natuurlijk een hoop talent, maar Max past zich ontzettend snel aan. Hij is dit jaar overgestapt naar de KZ-klasse en rijdt gelijk vooraan mee, na vanuit de KF met vaste overbrenging nu met de hand te moeten schakelen. De KZ1 vind ik de mooiste klasse, omdat alle goede coureurs hier nu rijden."


Voor de race op de startgrid en tijdens de race de rondetijden in de gaten houden


Samen zijn al veel prijzen gepakt

Max is de coureur, Jos de tuner van de motoren. Wat is jouw rol in het geheel? "Ik zorg voor het technische gedeelte, alles op het frame van de kart. Het sleutelen op zich is natuurlijk niet het aller-moeilijkste gedeelte. Het gaat erom de juiste beslissingen te nemen wat betreft de afstelling van de kart en om vooruit te denken, omdat de omstandigheden continue veranderen. Dat is het moeilijkste aspect en mijn taak is om daar in goed overleg en in samenwerking met Jos en Max uit te komen. Die samenwerking tussen ons drieën werkt heel goed."
Je reist veel af in zo'n druk seizoen. Hoe is het om nauw met twee Verstappens op te trekken? "Dat is nooit saai. Er valt altijd wel iets te beleven. Maar ook dat gaat prima."
Nu kun je tamelijk vroeg in het jaar al de titel in de belangrijke WSK Euro Series KZ1 vieren. "Ik ben heel blij dat het kampioenschap binnen is en de druk er nu een beetje vanaf is. Maar Max rijdt natuurlijk ook in veel andere kampioenschappen, waar nog genoeg titels te verdienen zijn. We doen er echt alles voor om die ook te behalen."

Niels Hendrix