Jos licht het succes van seizoen 2013 toe

Gepubliceerd op 18 mei 2013 door Ron Lem

Op het ProKart Raceland Circuit, gelegen naast het plaatsje Wackersdorf in Duitsland, heeft Max Verstappen vandaag opnieuw een prestatie van formaat neergezet door te doen waarvoor het nog jeugdige talent in de wieg is gelegd: Winnen. Probleemloos werden na een geslaagde warming-up de beide kwalificatie series omgezet in een dubbele winst voor Verstappen junior, die het hele seizoen al succesvol rijdt. Het gaat uiteraard niet altijd van een leien dakje zoals op Sarno wel heel doordringend duidelijk werd. Maar gekeken over het gehele seizoen kunnen de resultaten, zelfs nu de strijd nog niet is gestreden en Max nog hard voor het eindresultaat zal moeten vechten, als zeer succesvol worden omschreven. Reden voor het Verstappen Info Page team, aanwezig op het circuit dit weekend, om vader en begeleider Jos eens te vragen naar zijn mening over het geheel tot nu toe.

Op de inmiddels zonovergoten paddock treffen wij Jos druk in gesprek met iedereen om zich heen. Toch kan Nederlands meest succesvolle Formule 1 coureur ooit, wel even tijd vrijmaken om ons te woord te staan. Al snel wordt duidelijk dat vader noch zoon de schuld voor zaken die wat minder zijn verlopen, uitsluitend bij anderen of het materiaal neerleggen. Integendeel, heel nuchter vertelt Jos ons over hetgeen bij het karten zo moeizaam tot succes, maar o zo makkelijk ook tot teleurstellingen kan leiden. Als wij Jos vragen hoe Max het tot nu toe in zijn ogen zowel als vader als begeleider doet, steekt Verstappen senior op vriendelijke toon van wal.

"Max doet het gewoon vooral heel goed. Ik ben trots op hem! Kijk maar eens alleen al naar dit weekend", duidt Jos op de vrije trainingen, warming-ups en de beide kwalificatie series. De strijd is nog niet gestreden en morgen staan nog de prefinale en de finale op het programma. Maar de resultaten tot nu toe zorgen al voor een goed gevoel.


Net zoals vader de techniek geconcentreerd op hoog niveau brengt, zo is de zoon ook geconcentreerd in voorbereiding op de komende strijd

"Kijk, het gaat de hele week al goed", verduidelijkt de man achter de door hem getunede TM-motoren - die de CRG-kartchassis de nodige snelheid leveren - ons tevreden. "Het ziet er gewoon goed uit. Natuurlijk kan het altijd beter, maar je kunt nu eenmaal niet iedere training nieuwe banden eronder leggen." De banden hebben het vandaag extra te verduren, doordat overvloedige regenval de afgelopen nacht alle rubber van de baan heeft gewassen. Dat het overvloedig nat is geweest, blijkt wel doordat fotografen en baancommissarissen ondanks de droge baan nog regelmatig tot de enkels in het water staan in de grasvelden tussen het asfalt. Jos legt uit dat door deze omstandigheid de zachte compound bandjes, die verplicht moeten worden gebruikt, wel heel snel slijten. Toch is er maar een beperkt aantal bandjes beschikbaar voor het hele weekeind en dus zal Max genoegen moeten nemen met de situatie en ondanks alles rustig aandoen met het materiaal. Dat Max desondanks toch nog snel is, heeft het verloop van vandaag wel uitgewezen.

"Zoals je Max zag rijden", vervolgt Jos, "en dan nog wel met gebruikte banden ten opzichte van de jongens die nieuwe bandensetjes gebruikten, dan zat Max er nog heel goed bij." Met twee eerste plaatsen in de kwalificatie series is dit natuurlijk meer dan bewezen. Maar het is niet alleen een kwestie van banden, weet Jos. "Het luistert allemaal heel nauwgezet. De afstelling van de kart zelf, de afstelling van de motor, de carburateur, de banden... Het moet allemaal kloppen in onderlinge samenhang. Als één dingetje daarin niet klopt, dan lukt het niet. Je moet ook als monteur heel goed bij de les blijven en weten dat veel van die juiste samenhang van de componenten onderling afhangt."

Dat het lukt, blijkt wel uit het feit dat zowel Max als Jorrit Pex, die beiden met een CRG-kart uitgerust met echte TM-motoren van Jos Verstappen rijden, de hele dag de eerste startrij van de grid voor hun rekening nemen. De motoren zijn dus ook zeer zeker een succes en presteren uitermate sterk.
"Het ziet er eigenlijk het hele jaar al goed uit met de motoren", verduidelijkt senior. Dan steekt hij plots figuurlijk de hand in eigen boezem: "Behalve in Sarno, daar ging het niet zoals we wilden. Alleen voor Jorrit ging één finale wel goed, maar wij hadden daar de carburatie gewoon echt niet voor elkaar. Juist op een circuit zoals op Sarno is het heel belangrijk dat dus wel goed voor elkaar te hebben", doelt Jos op de tegenvallende resultaten in dat weekend in Italië. Niet de prestaties van de rijder, maar van de mensen achter de techniek worden hier dus door Jos als mogelijke schuldige aangewezen. Om onze vraag of dat dan nu wel is opgelost, zegt Jos lachend: "Ja hoor, hier hebben we het wel weer goed voor elkaar."


Constante zorg voor de techniek en soms laat die je dan in de steek

Maar hoe komt het dan toch dat de motoren van Jos voorin het veld te vinden zijn? Jos weet het wel en rustig legt hij uit: "Ik denk dat de kracht van onze motoren is, dat ze allround zijn. Ze leveren de juiste prestaties onderin, in het middengebied en op de top. Daar moet je de juiste afweging in maken. Ik kan ook heel veel top geven, maar dan trekken de karts niet goed weg. Het is altijd een beetje zoeken naar de juiste combinatie van die zaken, de juiste krachtprestatie bij het juiste moment, omstandigheid en passend bij kart en rijder."

Ook de carburatie komt nog even terug als Jos vervolgt: "Sinds het weekend op Precenicco heb ik een nieuwe carburatie instelling opgezet. Het is eigenlijk een hele goeie instelling en daar profiteren Max en Jorrit beiden van. En ik denk ook dat het daarom is dat dit ontzettend goed aanvoelt. Dat weekend was het enorm zoeken naar de juiste afstellingen en dat lijkt nu gelukt en geeft een heel goed gevoel, daar was ik erg blij mee!"
Nu op de lauweren rusten en denken dat ze er zijn doen de Verstappens niet. "Het is heel mooi dat we dit weer hebben bereikt, maar het blijft een kwestie van doorgaan met zoeken naar de juiste zaken. Dag in dag uit. Juist omdat je vooraan staat", besluit Jos het gesprek.

Ron Lem