Honda als motorleverancier terug in de Formule 1

Gepubliceerd op 16 mei 2013 door Niels Hendrix

Na sterke geruchten is het nu officieel: Honda keert in 2015 terug in de Formule 1 en wel als motorenleverancier bij McLaren. Het Japanse bedrijf was voor het laatst in 2008 in de koningsklasse actief en liet in Tokyo weten een meerjarige overeenkomst met het F1-team uit Woking te hebben gesloten, dat nog tot eind 2014 met een Mercedes-krachtbron rijdt.

McLaren teambaas Martin Whitmarsh reageerde verheugd: "Het is voor iedereen die de Formule 1 een warm hart toedraagt fantastisch nieuws dat Honda terugkomt. Samen beginnen we aan een spannend nieuw hoofdstuk in de McLaren-historie. We zullen de komende achttien maanden intensief met elkaar samenwerken om ervoor te zorgen dat we meteen vanaf de eerste Grand Prix in 2015 competitief zijn. McLaren en Honda waren in het verleden samen zeer succesvol in de Formule 1, wat veel druk legt op de schouders van de mensen die bij beide organisaties werken, maar het feit dat we deze uitdaging aangaan, laat alleen maar zien hoe ambitieus we zijn."

Als partners was het duo McLaren-Honda in de periode 1988 t/m 1992 nagenoeg onverslaanbaar. Met 1988 als hoogtepunt waarin Alain Prost en Ayrton Senna maar liefst vijftien van de zestien races dat jaar wonnen voor het team. In vier jaar tijd werden er 44 Grands Prix gewonnen en dat resulteerde dan ook in vier rijderskampioenschappen en vier constructeurstitels.


In de jaren '60 nam Honda als team deel aan het F1-kampioenschap. Daarna heeft het met tussenpozen verschillende teams van Honda-motoren voorzien, tot het in 1999 aankondigde wederom als constructeur in te stappen. Jos Verstappen testte met veel succes de gloednieuwe auto en zou in 2000 races voor de Japanners gaan rijden. Zo ver zou het echter nooit komen, want door het plotselinge overlijden van Dr. Harvey Postlethwaite was de drijvende kracht achter het project weggevallen en trok Honda zich eruit terug.
Als team was Honda nog van 2006 t/m 2008 actief voor de Japanners weer uit de F1 stapten. Ross Brawn kocht het team op en werd vervolgens wereldkampioen met zijn hernoemde team Brawn GP.

Honda is al begonnen met de ontwikkeling van een 1.6 liter V6-turbomotor, want het feit dat er vanaf volgend jaar met een nieuwe V6-motor wordt gereden, heeft Honda over de streep getrokken weer in te stappen, zo heeft Honda-president Nakatobu Ito laten weten: "Vanaf volgend jaar zijn er nieuwe regels in de Formule 1 die een kleinere motor voorschrijven met een turbo en systemen om energie terug te winnen. Dat sluit goed aan op de milieuvriendelijke technieken die we voor onze straatauto's aan het ontwikkelen zijn. Het is straks meer dan ooit mogelijk om wat je in de Formule 1 ontwikkelt in een straatauto toe te passen. Nadat bekend werd dat er een grotere correlatie zou ontstaan tussen de Formule 1 en onze productlijn, zagen we bij onze jonge engineers direct de wens om een nieuwe uitdaging aan te gaan in de Formule 1."

Niels Hendrix