De eerste kwalificatie serie verliep echter, in weerwil van de positieve lijn die 's ochtends was ingezet, niet geheel vlekkeloos.
"Ik had veel last van onderstuur, hoewel de motor lekker zijn best bleef doen", geeft Max hier kort over mee. Startend vanaf de derde positie zet Max meteen zijn beste beentje voor"> Max pakt ondanks pech toch zesde plaats in eerste finale - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max pakt ondanks pech toch zesde plaats in eerste finale

Gepubliceerd op 06 april 2013 door Ron Lem

Materiaalpech en hevige strijdtaferelen hebben Max Verstappen vandaag er niet van kunnen weerhouden de eerste finale van de WSK Master Series te Sarno met een toch nog fraaie zesde positie af te sluiten. Na een goed verlopen warming-up, waarbij een nette tweede tijd werd neergezet, had Max al het gevoel dat de CRG-kart met TM-motor beter was dan eerder deze week het geval was. "Dat ging gewoon weer lekker, zoals ik dat gewend ben", reageerde Max tevreden. Het gaf goede hoop voor de rest van de dag.

De eerste kwalificatie serie verliep echter, in weerwil van de positieve lijn die 's ochtends was ingezet, niet geheel vlekkeloos.
"Ik had veel last van onderstuur, hoewel de motor lekker zijn best bleef doen", geeft Max hier kort over mee. Startend vanaf de derde positie zet Max meteen zijn beste beentje voor maar kan niet verhinderen dat al snel Marco Ardigo zijn kans schoon ziet en Max na de start voorbijsteekt. Het blijkt de toon te zetten voor het verdere verloop van de eerste kwalificatie serie. Al na drie ronden komt Max op een achtste positie door, maar weet dan wel deze positie vast te houden. Ondanks de schuivende kart die het nemen van de bochten op de juiste lijnen behoorlijk verhindert, behoudt Max deze positie met een voorsprong van zes tienden op Charles Leclerc.


Zoet en bitter vandaag voor Max Verstappen

Als Max enkele uren later vol goede moed voor de tweede kwalificatie serie opgaat, waarbij hij vanaf een zevende positie mag starten, slaat het noodlot onbarmhartig toe. Iedere ketting is zo sterk als de zwakste schakel en dat geldt ook voor de motoren van TM. Zodra het veld goed van start gaat, pakt Max meteen de beste lijn, maar in de eerste bocht gaat het hopeloos mis als de bougie breekt, de scherven ervan in de motor trekken en de zuiger hierop vast slaat. Max komt op slag tot stilstand en kan de verdere kwalificatie serie vanuit de pitlane aanschouwen.
"Dat was enorm pech hebben, maar het is materiaal en het kan stuk. Helaas gebeurde dat nu net op dit moment. Dat is balen”, aldus Max na afloop. Het resulteert in een 32e plaats voor deze serie en dus mag Max bij de eerste finale vanaf de achttiende plaats van start.

Als de eerste finale van het weekend over twaalf ronden van start gaat, is het voor Max belangrijk alles op alles te zetten. Het wordt een echte Verstappen start als Max al voor de eerste bocht zes concurrenten weet te verschalken.
"Dat ging echt super en bij de tweede bocht gingen er een paar wat te wijd, waardoor ik die ook nog voorbij kon komen." Max weet hiermee de tiende positie te bereiken tot bij het opkomen van het rechte stuk Simas Juodvirsis Max voorbij probeert te komen, zich verkijkt, een seconde te kort komt en toch maar instuurt. Het gevolg is een aanrijding, waarbij Max vol in de zijkant wordt geraakt en weer enkele plaatsen prijs moet geven. Als Max aan het einde van de tweede ronde de lijn passeert, heeft hij alweer de elfde plaats terug weten te halen en zet de jacht op de voorliggers in, terwijl Juodvirsis een waarschuwingsvlag te zien krijgt. "Hij ramde me vol in de zijbak. Hij had best kunnen zien dat die actie niet kon maar zette toch door. Een beetje jammer, ik kwam daardoor helemaal op het vieze gedeelte van de baan uit en de banden pakten enorm veel troep op, waar ik last van ben blijven houden", vertelt Max hierover. Enkele ronden later is Max al terug op de zevende positie waar hij de jacht op Jeremy Iglesias kan inzetten.


Rijdend in druk verkeer weet Max toch altijd weer de juiste openingen te vinden

"De banden waren wel matig op dat moment. Het vuil en de prestaties die nodig zijn bij het inhalen van anderen hebben er veel van gevergd. Als je vooraan start, kun je de banden wat sparen, maar daar had ik nu geen kans voor omdat ik toch naar voren moest zien te komen." Toch weet Max Iglesias nog te verschalken en kan met een zesde positie de eerste finale met een toch nog tevreden gevoel afsluiten. "De kart en de motor waren nu weer top. Daar had ik een goed gevoel bij. Als we dit morgen kunnen vasthouden, ga ik nog wel wat goedmaken weer." Met deze positieve insteek sluit Max het gesprek af.

Het programma van Max (KZ2):

Zondag 7 april
08.30-08.50 uur Warming-up
11.00-11.15 uur Kwalificatie serie 1
12.40-12.55 uur Kwalificatie serie 2
15.30-16.00 uur Finale 2 (25km)

Livetiming is beschikbaar via http://wskarting.it/livetiming.asp?s=WSK_Master.
De livestream wordt waarschijnlijk op zondagochtend ingeschakeld: http://www.wskarting.it/live_streaming.asp.
Nieuws verschijnt naast de Verstappen Twitter (http://twitter.com/VerstappenFans) en het persoonlijke Twitter account van Max (http://twitter.com/MaxVerstappen3) natuurlijk ook dagelijks op de Verstappen Info Page. Vergeet ook niet om ons te "liken" op Facebook!

Uitslagen (zaterdag) van de 2e ronde van de WSK Master Series 2013 (klasse KZ2):
Uitslag van de warming-up
Uitslag van de eerste kwalificatie serie
Uitslag van de tweede kwalificatie serie
Totaaluitslag van de kwalificatie series
Uitslag van de eerste finale

Ron Lem