scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos en Jacques zesde in City Challenge GT Race in Bakoe

Gepubliceerd op 28 oktober 2012 door Ron Lem

Tijdens de hoofdrace van de eerste editie van de City Challenge te Bakoe hebben Jos Verstappen en Jacques Villeneuve kans gezien een nette zesde positie te veroveren. Een goede prestatie, want de BMW Z4 GT3 die voor beide heren ter beschikking stond, kampte het hele weekend behoorlijk met onderstuur. De aanrijding met de betonmuur die Villeneuve er vrijdag mee had, waarbij het chassis verbogen raakte en slechts met heel veel werk in nachtelijke uren weer kon worden hersteld, had het gelegenheidsduo daarbij ook niet geholpen.
De beide andere BMW's van het Vita4One team deden het bijzonder goed en konden na de McLaren #17 van Hexis als tweede en derde worden afgevlagd.

Als de race in de Azerbeidjaanse hoofdstad onder toeziend oog van bijna twintig duizend toeschouwers van start gaat, is het dringen geblazen in de eerste bochtenserie. Jacques Villeneuve zit achter het stuur van de #34 BMW Z4 GT3 en ziet in het gedrang kans een plekje te winnen en dus de negende positie te veroveren. Hoewel de wagen niet als snelste rondgaat, houdt Villeneuve heel talentvol de wagen strak op de baan en weet hij zijn positie met succes te verdedigen. De #33 van Vita4One met Frank Kechele achter het stuur moet na de start polesitter #17 McLaren MP4-12C GT3 voor laten gaan en ziet gedurende de eerste ronden het gat daarmee enorm groeien tot uiteindelijk elf seconden. Voorin ontwikkelt zich een heftige strijd tussen de beide BMW's van Vita4One om de tweede plaats, waarbij Yelmer Buurman op de achterbumper van Kechele zit.


Fors wat overstuur belemmert de snelheid van de auto

De race duurt een uur en tussen de 25e en 35e raceminuut vindt een verplichte pistop plaats, waarbij banden en rijders gewisseld worden. De tijd van binnenkomst tot het weer uitrijden van de pitstraat dient daarbij minimaal 75 seconden te bedragen.
Na 27 minuten komt de #34 BMW met Villeneuve binnen voor een rijderswissel met Jos. Na de nodige verstellingen aan de stoel en het stuur, waarbij Jos hulp krijgt van de Canadees, rijdt de 40-jarige Limburger de wagen op een twaalfde positie terug de baan op. Niet veel later zijn alle wagens binnen geweest en ligt Jos op P8. De BMW's zijn van plaats verwisseld en nu is het Mathias Lauda (#33) die Nikolaus Mayr-Melnhof (#35) opjaagt voor de tweede positie. Die rollen worden echter weer omgedraaid als de eerste BMW een drivethrough krijgt, omdat er tijdens de pitstop van Buurman teveel monteurs gelijktijdig met de wagen bezig zijn geweest.


Gezamelijk de BMW geschikt maken voor Jos, de beide JV's hebben dit vooraf goed geoefend en dat werpt nu zijn vruchten af

De rondetijden van de #34 Vita4One blijven echter achter bij de rest van het veld. Villeneuve heeft al tijdens de rit aangegeven dat problemen met de wegligging de wagen moeizaam bestuurbaar maken en Jos ondervindt dit nu ook.
Alvaro Parente is snel in de tweede McLaren van Hexis, steekt beide BMW's voorbij en stoomt van de vierde naar de tweede plek. De vreugde is echter van korte duur want niet veel later valt de Portugees stil met versnellingsbakproblemen. Voor Jos betekent dat een plekje winst. Maar op de zevende positie met de Ferrari F458 #58 op zijn hielen is het vechten voor iedere meter. Als dan de #20 Porsche 911 uitvalt, levert dit met nog elf minuten op de klok een safety car situatie op, waardoor het hele veld in elkaar schuift. Bij de herstart zijn er nog vier minuten te gaan en is dat voor Jos het teken om het gat met de Ferrari te vergroten en zo enkele ronden later de enerverende race als zevende afgevlagd te worden.

Na de race deelt de wedstrijdleiding vanwege een aanrijding een tijdstraf van 30 seconden uit aan de Mühlner Porsche 911 GT3 R (#9), waardoor deze van de vijfde naar de zevende plaats terugvalt en Verstappen en Villeneuve als zesde geklasseerd worden.


Ooit concurrenten in de F1, nu samen een wagen besturen als team. JV en JV overleggen goed met elkaar

Stef Dusseldorp en Frédéric Makowiecki winnen in hun Hexis McLaren MP4-12C GT3 onbedreigd de allereerste autorace in Azerbeidzjan ooit. Vita4One Racing Team pakt met de duo's Kechele/Lauda (#33) en Buurman/Mayr-Melnhof (#35) de overige podiumplaatsen. Bernd Schneider finisht slechts meters daarachter met zijn Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Heico Motorsport op de vierde plek.

"De race ging wel goed. Ik mag niet klagen", aldus Jos vanuit Bakoe. "Helaas zat er vandaag niet meer in, omdat de auto nog een klein beetje beschadigd was door de crash van Jacques op vrijdag. Als we hadden kunnen testen hadden we er meer uit kunnen halen." Dat laatste blijkt ook wel uit de sterke resultaten van de andere twee Vita4One BMW's, die bestuurd werden door coureurs die er al het hele jaar in hebben gereden. "Maar we zijn aangekomen en de auto is nog heel, dus dat is prima."
Jos zette tijdens de race een snellere rondetijd neer dan Villeneuve. "Ik was het hele weekend al sneller dan Jacques", zegt Jos. "De samenwerking met Jacques ging absoluut heel goed. Zelfs beter dan ik had verwacht. Hij is een aardige kerel. Ook de rijderswissel verliep prima. Daarmee verloren we in ieder geval geen tijd."

Jos kijkt met een tevreden gevoel terug op de City Challenge GT Race: "Ik heb me erg geamuseerd. Racen op een stratencircuit is natuurlijk altijd spannend. Dit smaakt naar meer en zou ik absoluut wel vaker willen doen. Wat mij betreft krijgt dit nog een vervolg."
Voor de Verstappens staat er binnenkort eerst een reis naar een andere grote gokstad op het programma. Over drie weken rijdt Max namelijk in Las Vegas zijn laatste race van het kartjaar.
"Daar heb ik alweer zin in. Hopelijk kunnen we daar het seizoen goed afsluiten", zegt Jos tot slot.

Klik hier voor de uitslag van de warming-up
Klik hier voor de uitslag van de City Challenge GT Race

Niels Hendrix en Ron Lem