scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Tweede podiumplaats CIK-FIA World Cup KF2 voor Max

Gepubliceerd op 23 september 2012 door Ron Lem

Op het kartcircuit van Zuera heeft Max Verstappen vandaag kans gezien de tweede podiumplaats te behalen bij de CIK-FIA World Cup KF2. Geen slecht resultaat in dit wereldkampioenschap, waar de concurrentie hevig is en het verschil tussen winst en verlies uiterst klein. In een zinderende race, waarbij Max het onderste uit de kan van zijn kart wist te halen, bleek alleen Felice Tiene in staat de jeugdige Verstappen van een overwinning af te houden. Waar Max zich in de kwalificatie series nog de snelste deelnemer toonde, bleek tijdens de werkelijke races eens te meer dat niets zeker is in de autosport, een statement dat ook zeker voor de kartsport opgaat.

Tijdens de warming-up aan het begin van de dag, die van start ging op een droge baan bij een temperatuur van 23 graden, bleek Max al niet de snelste. Een zestiende tijd met 1.00.445 was het beste wat erin zat.
"Bij de warming-up hebben we gewoon wat met de motor geprobeerd. We hadden het idee dat daar meer uit te halen viel en dat wilden we hier nog testen", verklaart Max de terugloop in snelheid. De Verstappens deden er verstandig aan dit in een warming-up te testen en niet tijdens de prefinale: "Dat bleek echt geen succes. De motor presteerde niet naar mijn zin en vooral in de lage toerentallen kwamen we te kort. We zijn dus snel terug gegaan naar de bekende settings, zodat we het maximale eruit konden halen voor de prefinale. Met die andere afstelling zou ik daar niet veel gepresteerd hebben", stelt Max vast. De tijden liggen in deze klasse bijzonder dicht bij elkaar en de snelste tijd was niet meer dan 0,390 seconden sneller en werd door Felice Tiene geklokt op 1.00.055s.


Kartnummer 10, net te weinig power bij het uitkomen van de bochten

De prefinale ging van start op een eveneens droge baan. Met luchttemperaturen van 26 graden en onder een stralend zonnetje mocht Max vanaf pole positie vertrekken. Helaas bleek Tiene snel en zag kans in de tweede ronde Max voorbij te komen, zodat de derde ronde werd aangevangen met Max op een tweede positie achter Tiene.
"Tiene pakte dat goed aan. Hij maakte gebruik van mijn slipstream op het lange rechte stuk en kwam mij aan het einde daarvan voorbij. In eerste instantie zag ik kans hem goed bij te houden en dacht nog dat gaat goed", aldus Max die de achtervolging inzette. "Maar uiteindelijk bleek dat bij het uitkomen van de bochten mijn motor net te kort kwam. Tiene was daar iets sneller weg en daarmee bouwde hij steeds iets meer voorsprong op."
Dit beeld zou de rest van de twaalf ronden tellende prefinale niet meer wijzigen. Hoewel Max zijn uiterste best deed liep Tiene heel langzaam maar zeker uit en finishte uiteindelijk 0,670 seconden eerder. Het leverde Tiene de pole positie voor de finale op, terwijl Max vanaf de tweede stek mocht gaan starten.


Gelukkig een droge baan en mooi weer

Toen de finale van start ging, kwam Max in eerste instantie niet goed weg. Al bij de eerste doorkomst viel Max terug naar de vierde positie, achter Jordon Lennox-Lamb en Tom Joyner.
"Ik had een minder goede start waardoor een aantal anderen mij voorbij kwamen. In de eerste bocht gebeurde er tussen hen ook nog een crash, waardoor een aantal weer terugviel. Ik kwam daarmee alweer terug op de vierde plaats," aldus Max over de start van de achttien ronden tellende finale. De terugval vormde voor Max geen belemmering om voluit in de tegenaanval te gaan en al snel mocht Joyner de achterkant van de CRG kart weer gaan bestuderen.
"Joyner zat al snel vlak voor me en ik kon daardoor gebruik maken van zijn slipstream. Dat ging heel goed," klinkt het tevreden door de telefoon als we daarnaar vragen.

Max zet vervolgens de aanval in op Lennox-Lamb en ziet kans al in de zesde ronde de Brit te verschalken. Max kan nu vanaf de tweede positie achter Tiene aan die inmiddels al een voorsprong heeft van 1,746 seconden. Ronde na ronde zet Max alles op alles, maar het gat blijft rond de twee seconden schommelen.
"We waren beiden even snel. Door wat aanpassingen aan de tandwielen van mijn kart kon ik hem nu goed bijhouden, maar dichterbij komen bleek voor mijn motor toch nog steeds teveel gevraagd," zegt Max enigszins teleurgesteld. Pas in de laatste van achttien ronden komt Max aanmerkelijk dichterbij, maar moet met 1,451 seconden achterstand als de vlag zwaait toch genoegen nemen met de tweede positie.
"En dat is zeker niet slecht. Het is wel een wereldkampioenschap en ik eindig daarbij als tweede helemaal voorin. Ik ben daar zeker niet ontevreden over, ondanks dat we ingezet hadden op de volledige winst," reageert Max nuchter als altijd. Al met al een mooie afsluiting van dit weekeinde waarin Max opnieuw heeft laten zien dat hij bij de beste rijders in zijn klasse behoort.


En dan na het harde werken, de lauweren en de eer

Uitslagen (zondag) van de CIK-FIA World Cup KF2 2012:
Uitslag van de warming-up
Uitslag van de prefinale
Uitslag van de finale

Ron Lem