scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Toyota wint WEC Brazilië

Gepubliceerd op 16 september 2012 door Niels Hendrix

Toyota heeft haar eerste overwinning in het FIA World Endurance Championship behaald met een geweldige prestatie in de 6 Uur van Sao Paulo. De enige deelnemende Toyota, een TS030 Hybrid bestuurd door Nicolas Lapierre en Alex Wurz, had de overhand op de twee Audi R18's gedurende de hele race en won zo met één minuut voorsprong.
De tweede plek ging naar de R18 E-tron Quattro met Benoit Treluyer, Marcel Fassler en Andre Lotterer in de cockpit.

Lapierre leidde vanaf de start in Interlagos en lag tien seconden voor op Treluyer, toen de Toyota zijn eerste pitstop maakte. Die voorsprong was tot een halve minuut opgelopen, toen Treluyer – die worstelde met de bandenslijtage – zijn stint eindigde na 90 minuten racen.
Dat gat was gehalveerd nadat Toyota tijd verloor bij de eerste bandenwissel, maar Wurz was in staat om het gat te handhaven tijdens de tweede helft van zijn dubbele stint. De Toyota profiteerde van een safety-car periode tijdens het derde uur en reed zelfs naar een ronde voorsprong in het vijfde uur. Een pitstop tegen het einde van de race zorgde ervoor dat de op de tweede positie rijdende Audi weer in dezelfde ronde terecht kwam.
Lapierre: "We hadden een foutloze race die ons de overwinning bracht in de pas derde race met deze nieuwe hybride technologie. Dat is geweldig."


Toyota wint de 6 Uur van Sao Paulo


De Toyota TS030 Hybrid

De niet-hybride Audi R18 Ultra finishte dertien seconden achter de hybride versie. Allan McNish, Tom Kristensen en sportscar debutant Lucas di Grassi waren de gehele race in de achtervolging voor P2, maar verloren tijd toen Kristensen spinde bij de Senna S aan het begin van zijn eerste stint.
Het eerste priveteam in de LMP1 was de Rebellion Racing Lola-Toyota B12/60 met Neel Jani en Nicolas Prost achter het stuur. Zij eindigden twee ronden voor de zusterauto bestuurd door Andrea Belicchi en Harold Primat.

In de LMP2 ging de overwinning naar de Starworks HPD ARX-03b van Stephane Sarrazin, Enzo Potolicchio en Ryan Dalziel. Op een kort moment na in het tweede uur, was de auto de gehele race de koploper in haar klasse.
Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella eisten de winst op in de GTE Pro voor het AF Corse team. Hun Ferrari 458 Italia lag tijdens de tweede stint achter de Aston Martin Vantage GTE, maar Bruni haalde Darren Turner in de Britse auto in gedurende de derde stint.


Nicolas Lapierre en Alex Wurz

De uitslag van de 6 Uur van Sao Paulo:

Pos  Cl     Drivers                         Team/Car                    Time/Gap
 1.  P1     Wurz/Lapierre                   Toyota                  6h01m08.356s
 2.  P1     Fassler/Lotterer/Treluyer       Audi e-tron              + 1m00.778s
 3.  P1     Kristensen/McNish/di Grassi     Audi ultra               + 1m14.679s
 4.  P1     Prost/Jani                      Rebellion Lola-Toyota       + 5 laps
 5.  P1     Leventis/Watts/Kane             Strakka HPD                 + 7 laps
 6.  P1     Belicchi/Primat                 Rebellion Lola-Toyota       + 7 laps
 7.  P2     Potolicchio/Dalziel/Sarrazin    Starworks HPD              + 13 laps
 8.  P2     Perez Companc/Minassian/Kaffer  Pecom ORECA-Nissan         + 16 laps
 9.  P1     Brabham/Chandhok/Dumbreck       JRM HPD                    + 17 laps
10.  P2     Nicolet/Lahaye/Pla              OAK Morgan-Nissan          + 17 laps
11.  P2     Zugel/Gonzalez/Julian           Greaves Zytek-Nissan       + 18 laps
12.  P2     Martin/Charouz/Graves           ADR-Delta ORECA-Nissan     + 19 laps
13.  P2     Liuzzi/Rossiter/Weeda           Lotus Lola-Lotus           + 19 laps
14.  P2     Panciatici/Ragues/Rusinov       Signatech ORECA-Nissan     + 20 laps
15.  P2     Holzer/Schultis/Moro            Lotus Lola-Lotus           + 21 laps
16.  GTE P  Fisichella/Bruni                AF Ferrari                 + 26 laps
17.  GTE P  Mucke/Turner                    Aston Martin               + 27 laps
18.  GTE P  Lieb/Lietz                      Felbermayr Porsche         + 27 laps
19.  GTE P  Bertolini/Beretta               AF Ferrari                 + 28 laps
20.  GTE A  Bornhauser/Canal/Rees           Larbre Corvette            + 31 laps
21.  GTE A  Ried/Roda/Ruberti               Felbermayr Porsche         + 34 laps
22.  GTE A  Belloc/Bourret/Gibon            Larbre Corvette            + 36 laps
23.  GTE A  Longo/Negrao/Bernoldi           AF-Waltrip Ferrari         + 37 laps
24.  GTE A  Camathias/Palttala/Daniels      JWA Porsche                + 52 laps
25.  P2     Giroix/Ihara/Deletraz           Gulf Lola-Nissan           + 53 laps

Retirements:

     P2     Baguette/Kraihamer/Brundle      OAK Morgan-Nissan           164 laps
     P2     Mailleux/Lombard/Tresson        Signtech ORECA-Nissan        96 laps
     GTE A  Krohn/Jonsson/Rugolo            Krohn Ferrari                  1 lap

Niels Hendrix