scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Defecte koppeling weerhoudt Max niet van succesvolle dag

Gepubliceerd op 01 september 2012 door Ron Lem

Tijdens de kwalificatie series van de CIK-FIA World Cup KZ2 te Sarno heeft Max Verstappen laten zien dat materiaalpech of plotselinge regenval niet altijd tot slechte prestaties hoeft te leiden. Van de vier kwalificatie series die vandaag op het programma stonden kwam de snelle Verstappen junior eenmaal niet aan de finish. Om dat gemis goed te maken, finishte de zoon van Jos de rest van alle kwalificatie series van groep B netjes als eerste. Vaak zelfs met een behoorlijke voorsprong. De uitval in de eerste serie (B-E) werd veroorzaakt door een verbrande koppeling.
"Bij de start ging dat mis. Ik merkte direct dat de koppeling enorm slipte, maar ben toch doorgereden", aldus Max, die zich verbaasde over de snelheid die hij desondanks toch kon halen. "Ik had last van die koppeling, maar als ik achter me keek, vroeg ik me af waar de rest bleef. Zoveel snelheid had ik toch nog wel." Max merkte wel dat naarmate de ronden verstreken, de koppeling slechter werd en in de zesde ronde stuurt hij de CRG kart met TM motor rustig de pitlane in om daar uit te stappen. "Jammer genoeg ben ik dus niet gefinisht, maar doorrijden zonder koppeling was geen optie."


Max heeft door omstandigheden matige starts, maar maakt dat tijdens de races meer dan goed

De tweede kwalificatie serie (B-F) is de koppeling weer geheel in orde dankzij de goede zorgen van monteur Jos. Vol goede moed verschijnt Max dan ook aan de start op de door hem gisteren welverdiende pole positie. Als de lichten op groen gaan, geeft Max flink gas, maar kan niet voorkomen dat de kart even inhoudt en hij genoegen moet nemen met een tiende positie na de eerste bochten. "De motor verzoop. Er was teveel benzine bijgekomen, waardoor de motor even inhield", verklaart Max zijn matige start. De carburateur afstellen is een precies werkje en is afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden en temperatuur. Na de eerste bochten pakt de motor echter weer goed op en geeft Max vervolgens vleugels. "Dat ging heel goed. Die motor loopt toch al als een zonnetje en is echt snel, maar nu leek het wel alsof de kart vleugels had. Ik kon al heel snel naar voren komen en was binnen enkele ronden terug aan de kop." Max doet dat erg goed en al na de tweede ronde komt hij door als zevende. De volgende ronde levert ook twee plaatsen op en na de vierde ronde rijdt Max al op de derde positie. Met nog één positie winst per ronde is hij dan in de zesde van de negen ronden terug aan kop en bouwt een voorsprong van 0,586 seconden op ten opzichte van de op twee rijdende Riccardo Negro.


Steeds weer rijdt Max in weinig ronden terug naar de kop van het veld en geeft de rest het nakijken

Vlak voor de start van de derde serie (B-C) dreigt regen de baan nat te maken. Veel concurrenten kiezen voor regenbanden, maar Max verschijnt op de gok op slicks aan de start. "Het was nog redelijk droog op de baan en we meenden dat het zo zou blijven." De start lijkt echter ook het startschot voor een kort maar stevig buitje regen en dat levert direct nadeel op voor Max. "De wielen spinden enorm en ik kreeg de kart niet snel van zijn plek. Maar tijdens de race wist ik de kart toch goed in bedwang te houden en kon weer net als in de vorige kwalificatie serie netjes naar voren rijden", verklaart Max de terugval naar opnieuw plaats tien tijdens de start. Dat de kart vervolgens goed in bedwang was, blijkt wel als Max in slechts drie ronden weer aan de kop van het veld weet te komen en daarbij tevens een ronde later vijf seconden voorsprong weet op te bouwen. "Dat had ik in de gaten, dus ben ik wat rustiger aan gaan doen om de banden te sparen. Uiteindelijk ben ik met 2,66 seconden voorsprong gefinisht, dat was mooi genoeg", aldus het altijd nuchtere karttalent.


Succesvol en toch altijd nuchter

De laatste serie (B-D) leek opnieuw door regen beheerst te gaan worden. "Tijdens de start begon het weer te druppelen, net genoeg om de baan glibberig te maken", verklaart Max zijn vierde positie, waarmee hij na de eerste bochten doorkwam. Het deert niet en al snel stuurt hij zijn kart met startnummer 124 naar de kop van het veld terug. Door de ietwat glibberige baan doet Max rustig aan en finisht met 0,8 seconden voorsprong op Marco Pastacaldi opnieuw als eerste. Door de uitval in de eerste heat heeft Max morgen geen pole positie te pakken. Zijn startplaats voor de prefinale is bepaald op de tiende stek, maar dat hindert hem niet. "Dat hoeft echt geen probleem te zijn, we hebben morgen een nieuwe set banden, dus moet ik wel even rustig aandoen enkele ronden. Maar als de snelheid van vandaag er morgen ook inzit dan verwacht ik goede resultaten", besluit hij het gesprek vanuit Italië.
De uitslag van de prefinale zal tevens de startopstelling van de allesbeslissende finale race zijn. De winnaar daarvan mag zich kampioen noemen van de CIK-FIA World Cup KZ2.

Zondag 2 september
10.00-10.10 uur Warming-up
12.30-12.50 uur Prefinale (12 ronden)
14.15-14.40 uur Finale (18 ronden)

Livetiming en het programma zijn beschikbaar via http://www.cikfia.com/competitions/cik-calendar/2012/sarno/live.html. Nieuws verschijnt naast de Verstappen Twitter (http://twitter.com/VerstappenFans) en het persoonlijke Twitter account van Max (http://twitter.com/MaxVerstappen3) natuurlijk ook dagelijks op de Verstappen Info Page.

Uitslagen (zaterdag) van de CIK-FIA World Cup KZ2 2012:
Uitslag van de warming-up (B-E)
Uitslag van de kwalificatie serie B-E
Uitslag van de kwalificatie serie B-F
Uitslag van de kwalificatie serie B-C
Uitslag van de kwalificatie serie B-D
Totaaluitslag van de kwalificatie series

Ron Lem