scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max zeer tevreden na eerste test met Zanardi kart op Genk

Gepubliceerd op 27 juli 2012 door Niels Hendrix

De eerste test van Max Verstappen op een Zanardi kart met Parilla motor is naar grote tevredenheid verlopen. Het 14-jarige karttalent maakte maandag bekend van het Intrepid team naar het Italiaanse Chiesa Corse te zijn overgestapt. De testdag deze vrijdag op zijn thuiscircuit in Genk had dan ook als voornaamste doel om kennis te maken met het nieuwe materiaal, want volgend weekend (5 augustus) rijdt Max al voor Chiesa Corse de WSK Euro Series (KF2) in Spanje.

Voor het oorspronkelijke plan – een testdag in Lonato (Italië) – bleek het te kort dag te zijn. Vandaar dat er werd uitgeweken naar het op steenworp van zijn woonplaats gelegen kartcircuit van Genk. Zo kwam het dat Max vandaag reed op materiaal van de Nederlandse Zanardi importeur. Volgende week krijgt hij van Chiesa Corse een compleet nieuwe kart inclusief een door de fabriek getunede Parilla motor.


Max gaat voor de allereerste keer op een Zanardi kart de baan op


Ook in de nieuwe kleuren is Max bloedsnel

Wanneer op vrijdagochtend de busjes met de voor Max nieuwe KF2-karts hun plaats op de parking van de kartbaan gevonden hebben en de tent staat, duurt het niet lang voordat Jos voor het eerst een motor aanzwengelt. Het voorbereidend werk van passen en meten om een goede zitpositie te verkrijgen, is reeds in de werkplaats gebeurd. Max blijkt zich rap aan te passen. De gewenning is van korte duur, want al na enkele ronden gaat het gas vol open en zakken de rondetijden sterk.

Optisch gezien verschillen het stoeltje en stuurtje - dat hoger en in een iets andere stand staat – van de Zanardi kart van Max zijn vorige kart. Het voornaamste verschil is echter niet direct zichtbaar en verschuilt zich in het frame. Om te wennen, te kunnen vergelijken en uiteindelijk een initiële keuze te kunnen maken uit al het beschikbare Zanardi materiaal zal Max gedurende de dag op drie verschillende chassis de baan op gaan.


Met een dozijn rijders is een lege baan meer regel dan uitzondering


Voor de concurrentie zal de nieuwe aanblik van de achterkant van Max ook wennen zijn

In runs van telkens vijf tot tien ronden, waarbij tussendoor veelvuldig gesleuteld wordt, draait Max zijn rondjes onder de aanzwellende hitte van de brandende zon. Aanpassingen aan de remmen, een nieuwe carburateur, een spoorstang. Niets blijft onberoerd gedurende de dag.
Rond het middaguur is de eerste set banden compleet versleten. Maar hard slijtend rubber is altijd een probleem op het Genkse asfalt, dus daar is rekening mee gehouden. Nadat de inwendige mens is verzorgd, wordt het tweede chassis geprepareerd. Behalve een nieuwe set (gebruikte) banden betekent dat veel sleutelwerk voor Jos, waarbij Max niet te beroerd is zelf ook vuile handen te maken.

Als Max na zijn eerste run op het chassis met het dikkere buizenframe parc fermé binnenkomt, spreken zijn twinkelende ogen boekdelen. Zijn eerste commentaar is navenant. "Ik heb nog nooit een kart gehad die zo goed in balans was als deze Zanardi", roept Max. Zijn rondetijd die in vergelijking met het eerste chassis zes tienden van een seconde omlaag is gegaan, bevestigt zijn enthousiasme.
De keuze voor het chassis lijkt dan al gemaakt en als daar met nieuwe remblokken nog eens twee tienden van de tijd vanaf gaan, ligt die definitief vast. Het tweede chassis heeft absoluut de voorkeur. En daar kan een laatste test op het derde chassis niets meer aan veranderen.


Max is blij met zijn nieuwe skelter, zoals grappend aangeduid


Een geslaagde eerste kennismaking

"In vergelijking met mijn vorige kart is deze Zanardi toch heel anders", vertelt Max na zijn eerste kennismaking. "Bijvoorbeeld wat betreft het remmen, dat vind ik het grootste verschil. Maar eigenlijk is het hele frame anders, dus dat is even wennen voor me. Mijn eerste indruk is zeer positief. De Zanardi kart is heel goed in balans en makkelijk te rijden, zodat je weinig foutjes maakt."
Ook over zijn nieuwe outfit is Max te spreken: "Mijn nieuwe overall is lekker licht. Volgens mij scheelt dat minstens een kilo. De witte kleur heeft ook nog eens als voordeel dat het minder warm is en zeker met zo'n weer als vandaag is dat lekker. Daar ben ik blij mee."
"We hebben vandaag op Genk diverse chassis uitgeprobeerd. Om kennis te maken met Zanardi en om de onderlinge verschillen te ervaren. Ik ben blij met mijn keuze voor Chiesa Corse, heb zin om voor het team aan de slag te gaan en heb er alle vertrouwen in."

Het eerste optreden van Max voor zijn nieuwe team is in het weekend van 5 augustus, wanneer de vierde en laatste ronde van de WSK Euro Series (KF2) in het Spaanse Zuera wordt verreden. Twee weken daarna, op 19 augustus, zal Max deelnemen aan een ronde van de Deutsche Kart Meisterschaft (DKM), die dan in Hahn (Duitsland) rijdt. Verstappen junior zal dan op een KZ2-kart (DSKM) aantreden. Om mee te mogen doen aan de CIK-FIA KZ2 World Cup bleek namelijk meer race-ervaring op een schakelkart vereist en door de race in Duitsland mag Max begin september in Sarno (Italië) een gooi doen naar die wereldtitel.

Niels Hendrix