scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

24u: Audi na enerverende strijd onbetwiste winnaar 2012

Gepubliceerd op 17 juni 2012 door Ron Lem

De 24 Uur van Le Mans 2012 is gefinisht. Na een etmaal durende uitputtingsslag voor mens en materiaal zijn het de Audi's die in slagvolgorde de finishlijn trots passeren. Het is Andre Lotterer die vanaf de pole positie de #1 Audi R18 E-tron Quattro van het trio Lotterer/Fässler/Treluyer over de finishlijn mag rijden en zodoende voor de tweede maal op een rij de 24 Heures du Mans op zijn naam mag bijschrijven.

Als tweede eindigt de eveneens hybride #2 Audi van Kristensen/McNish/Capello met Tom Kristensen aan boord. De wagen kende een rumoerige 24-uursrace waar onder andere een crash in de Porsche curves een einde maakte aan zijn strijd met de #1 om de eerste positie. Als derde rijdt de Audi #4 R18 Ultra over de lijn. Ook deze Audi heeft problemen gekend, aan het eind van de ochtend viel de wagen stil naast de baan en moest door de rijder worden gereset. Daarna reed de wagen wel, maar kende wisselende snelheden. Toch zag het trio Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller kans de wagen in zijn derde positie te houden en zo het podium voor Audi te completeren.


Alle Audi's worden na 24 uur racen gebroederlijk afgevlagd


Audi bezet het complete podium van de 80e 24 Uur van Le Mans

Audi R18 Ultra #3 werd gedurende de 24 uur tot tweemaal in de bandenstapels gezet en moest met een kapotte wielophanging en bodywork naar de pitlane voor broodnodige reparaties. Het kost zoveel tijd dat plaats vier wordt ingewisseld voor een vijfde positie, vlak achter de Rebellion Racing Lola B12/60 Coupe Toyota met startnummer 12 van Prost/Jani/Heidfeld.

In de LMP2 klasse is het de #44 HPD ARX 03B Honda van Starworks Motorsport die met een overall zevende positie de leider in zijn klassement is. Het trio Potolicchio/Dalziel/Kimber-smith is uiteraard enorm blij met dit resultaat. In de LM GTE Pro is het de Ferrari 458 met startnummer #51 die de strijd in zijn klasse weet te winnen. Met een overall zestiende plaats een goed resultaat.
De LM GTE Am klasse tenslotte wordt door #50 Chevrolet Corvette C6 ZR1 van Bornhouaser/Canal/Lamy met een overall twintigste positie de winst in die klasse veroverd.


#44 is de onbetwiste winnaar in de LMP2 klasse

Dat het allemaal niet van een leien dakje ging is duidelijk, en ook de laatste drie uur van de race kenden nog een rumoerig verloop. Net na het middaguur overviel Audi namelijk veel pech toen kort na elkaar twee van hun wagens crashten en van een nieuw bodywork moesten worden voorzien. De #3 Audi R18 Ultra met Marc Gene achter het stuur ging achterop de baan hard de bocht uit. Het toeval wil dat dit op precies hetzelfde punt gebeurde als dezelfde wagen gisteravond rond 20.00 uur ook al was overkomen. De wagen maakt dezelfde schuiver, volgt zijn eigen remsporen en dendert op hetzelfde punt in de banden als de avond tevoren. De schade komt overeen, het bodywork is kapot en de rechter voorwiel ophanging is afgebroken. Met slingerend wiel en her en der brokstukken van het bodywork lozend, kruipt Gene met de wagen terug naar de pit. Na reparaties kan de wagen zijn tocht vervolgen vanaf de vijfde plaats direct achter de Rebellion Lola #12 met Jani achter het stuur. Deze heeft het meest profijt van de situatie en klimt op naar de vierde plaats.


De #51 Ferrari mag ondanks de enorme schade eerder deze week de winst in de LM GTE Pro klasse bijschrijven

Ook de #2 Audi R18 E-tron Quattro met Allan McNish aan boord houdt het niet heel. Vanaf de tweede positie met slechts seconden achterstand op de #1, de ander hybride Audi die de leiding in de strijd weer heeft, schuift McNish met zijn wagen uit de Porsche curves en caramboleert de vangrails links en vervolgens rechts van de baan. De schade valt mee, maar het bodywork moet wel worden vervangen. Daarmee komt er een einde aan de lange strijd tussen de Audi's #1 en #2, want na reparatie is het gat opgelopen tot meer dan een ronde achterstand.


Audi's #1 en #2 in slagvolgorde op weg naar de finish

De crashes leiden tot rommel op de baan en nopen tot reparaties aan de vangrails in de Porsche curves, dus de wedstrijdleiding stuurt de safety car de baan op. Het duurt een half uur voor de rommel geruimd is en de strijd weer zijn aanvang kent. Direct volgen er enkele pitstops, waarbij de wagen #70 Corvette C6 ZR1 een stop en go oploopt wegens racen in de pitlane.
De hele situatie blijkt tevens de scherprechter te zijn die de posities voor de uiteindelijke finish zou vastleggen. Gedurende de resterende twee en een half uur die de race dan nog duurt, zijn alle rijders voorzichtiger en wordt meer op zeker gereden.

De Rebellion #13 tenslotte van Belicchi/Primat/Bleekemolen heeft door de defecte koppeling vanochtend teveel plaatsen verloren en kon niet als zesde eindigen. Een overall elfde plaats waarmee de zevende positie in het LM P1 klassement werd bereikt, was het maximaal haalbare. Toch is finishen op Le Mans al een prestatie op zich en het trio kan dan ook tevreden zijn.

Klik hier voor de stand na 22 uur (om 13.00 uur)
Klik hier voor de stand na 23 uur (om 14.00 uur)
Klik hier voor de stand na 24 uur (om 15.00 uur)

Ron Lem