scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

24u: Update 01 uur, Audi sterk

Gepubliceerd op 16 juni 2012 door Ron Lem

Kort na 20.00 uur werd Le Mans opgeschrikt door een harde crash van de #8 Toyota met Anthony Davidson achter het stuur en de #81 AF Corse Ferrari 458 Italia met Pierguiseppe Perazzini in de cockpit. De Ferrari werd op Mulsanne door de Toyota ingehaald, maar stuurde desondanks toch in waarop een hevige crash volgde. De reparaties aan vangrails namen flink tijd in beslag, maar kort na 21.00 uur kon de safety car weer naar binnen en ondervond de race zijn herstart. Intussen bereikt het circuit ook het bericht dat Davidson, die naar het lokale ziekenhuis was vervoerd, lichamelijk weinig mankeert, maar wel in shock-toestand lijkt te verkeren. De veiligheidseisen aan de wagens blijken effectief en zelfs na een dergelijk harde klap kan een coureur er nog tamelijk ongeschonden vanaf komen.

Kort na de herstart gaat het dan opnieuw mis. Nakajima in de #7 Toyota probeert vanaf de tweede plaats, waar de wagen na de pitstop even daarvoor rijdt, weer de eerste positie te heroveren op de Audi #1. Daarbij wijkt hij uit naar de buitenbocht, waar op dat moment de Nissan DeltaWing rijdt. Een aanvaring is onvermijdelijk en de DeltaWing neemt een flinke duik in de bandenstapels, maar kan daarna toch zijn weg nog vervolgen. Namajima stuurt zijn Toyota #7 de pit in, want de rechter achterband is leeg en de achtervleugel heeft betere tijden gekend en moet worden vervangen. Het kost hem twee plaatsen en in plaats van de leiding in de race te heroveren, mag de #7 op de vierde positie zijn weg vervolgen. Ook dat duurt niet lang en rond 21.40 uur staat de #7 hybride Toyota opnieuw binnen voor toch nog meer reparaties, die heel lang zullen gaan duren.


De sfeer op Le Mans is altijd heel bijzonder, vooral zo tegen het vallen van de avond

Rond 21.44 uur volgt dan een poging de wagen #7 weer op weg te sturen. Helaas blijft het bij een poging en komt deze niet verder dan het eind van de pitlane. De wagen moet door de rennende monteurs het hele eind weer worden teruggeduwd naar de pitbox. Heel symbolisch voor de terugval van deze wagen die even kort op P1 reed, maar uiteindelijk op P47 laat op de avond met 30 ronden achterstand dan toch de strijd weer gaat hervatten. Ook de DeltaWing vergaat het niet best. Halverwege de avond gaat de pitbox op slot en de DeltaWing staat voortijdig op de trailer, die hem van het circuit zal gaan afvoeren.

Intussen valt de nacht over het circuit en koelt de baan langzaam af. De slijtageslag begint voelbaar te worden als steeds regelmatiger gele vlaggen zwaaien wegens auto's die in het donker buiten de baan terechtkomen. Terwijl de Morgan Judd van Oak Racing aan de leiding gaat van de LMP2 klasse, is het de wagen #13 van Rebellion Racing waar onder andere Jeroen Bleekemolen in rijdt, die inmiddels naar een fraaie vijfde positie is opgeklommen. De #74 Corvette van Corvette Racing heeft op de overall 29e positie de leiding in de LM GTE Pro klasse in handen.

Het is tegen 0.30 uur als #45 Oreca 03 Nissan vanaf de overall 20e positie bij de Porsche curves hard het grind ingaat. Gelijktijdig is de #26 Oreca Nissan ook van de baan geraakt en is de #80 Flying Lizzard Porsche ook tot stilstand gekomen in de tweede Michelin Chicane. Het is duidelijk dat het nachtelijke rijden voor menigeen toch moeizamer verloopt dan was gehoopt. Gelukkig kunnen de drie wagens hun weg alweer snel vervolgen waardoor een nieuwe safety car situatie wordt voorkomen. En terwijl Jeroen Bleekemolen het heft in de #13 Lola B12/60 Coupe Toyota van Rebellion Racing in handen neemt, gaat de 24 Uur van Le Mans voor de 80e keer de kleine uurtjes in.

Stand om 01.00 uur: 1- Audi #1 A. Lotterer, 2- Audi #4 T. Kristensen, 3- Audi #4 M. Rockenfeller, 4-Lola B12 #12, N. Heidfeld, 5- Lola B12 #13 J. Bleekemolen.

Klik hier voor de stand na 7 uur (om 22.00 uur)
Klik hier voor de stand na 8 uur (om 23.00 uur)
Klik hier voor de stand na 9 uur (om 24.00 uur)
Klik hier voor de stand na 10 uur (om 01.00 uur)

Ron Lem