scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Audi eindigt eerste kwalificatie met bizarre slotronde

Gepubliceerd op 14 juni 2012 door Ron Lem

De eerste kwalificatie sesie van de 24 Uur van Le Mans 2012, die gehouden werd tussen 22.00 uur en middernacht, is op een bijzonder spannende wijze afgesloten. Andre Lotterer, die in de Audi R18 E-tron Quattro #1 de laatste ronden van de sessie mocht draaien, besloot de op dat moment op vierde positie rijdende wagen eens flink de sporen te geven. Helaas kwam hij nog veel trager verkeer tegen en mislukte de poging in eerste instantie. Lotterer reed over start/finish slechts seconden voordat de vlag voor einde sessie werd gezwaaid. Voor Lotterer betekende dit nog één laatste kans om de scherpe tijden van de Toyota TS 030 – Hybrid #7 met Alexander Wurtz aan boord te verbeteren. De Audi, die inmiddels bewezen heeft met enorm hoge snelheden door de bochten te kunnen, werd tot het uiterste gedreven en met gillend en kermend rubber over het asfalt gejaagd. Niet voor niets, want Lotterer sloot de avondsessie af met de snelste tijd van de hele dag. Met een fraaie 3:25.453s mag de wagen trots de voorlopige pole innemen gedurende de twee laatste kwalificatie sessies die voor donderdag op het programma staan.

Al snel na de start van de sessie dreef Lapierre de Toyota #7 op tot een fraaie tweede plaats met een tijd van 3:27.191s achter de Audi #2, die met 3:26.536 de tot dan toe snelste tijd neerzette. Terwijl de duisternis langzaam beslag legt op de baan, blijven de wagens verder ongewijzigd in deze volgorde het klassement beheersen. Het zou tot tien minuten voor het eind van de sessie duren eer iets aan deze tijden werd gewijzigd. De Audi R18 Ultra #3 met Romain Dumas achter het stuur gaf de Toyota #7 het nakijken en eiste daarmee de dan tweede plaats voor zich op. Na de snelste ronde door Lotterer werd dit alsnog een derde plaats. Audi bezit daarmee opnieuw de eerste drie plaatsen op de grid en toont aan onbetwist de snelste speler in het veld te zijn.


Terwijl de duisternis bezit neemt van het circuit, stijgt het echte Le Mans gevoel

In de LMP2 werden al snel rappere rondetijden neergezet dan tijdens de trainingen. Hoewel veel gestreden werd om de eerste positie binnen de klasse, was van het begin af aan duidelijk dat de Oreca 03 Nissan #46 en #48 de top van het klassement vormen. Tegelijk werd in de LM GTE klasse door de Chevrolet Corvette #74 een verrassend snelle tijd van 4:11.359 neergezet. In deze klasse is heel duidelijk dat de wagens in de avond veel sneller waren dan tijdens de trainingen. De Ferrari #51 die tijdens die trainingen behoorlijk van de baan ging, deed niet meer mee. Vilander werd dan ook om toch de verplichte aantal kwalificatierondes te rijden in de Ferrari #71 gezet. Hierdoor mag de #51 na reparatie morgen gewoon weer meedoen.


In een ultieme poging weet Lotterer de Audi #1 op het laatste moment op pole te krijgen

Hoewel de tijden gedurende deze sessie behoorlijk hoger lagen dan tijdens de trainingen, bleef verder alles rustig en vonden geen gekke incidenten meer plaats. Behalve dan voor de Nissan DeltaWing, die plots aan de kant moest omdat het onboard brandblussysteem spontaan in actie gekomen was en de wagen, inclusief alle elektronica, onder een dikke laag bluspoeder zette. Voor het team veel werk, want dit goedje moet direct worden verwijderd, omdat het veel restschade kan veroorzaken. Het is dan ook maar de vraag of de DeltaWing de rest van de 24 uur van Le Mans nog zonder teveel storingen door zal komen.

Klik hier voor de uitslag van de kwalificatie op woensdag

Ron Lem