scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Tegenslag voor Max in Japan

Gepubliceerd op 19 mei 2012 door Niels Hendrix

Zowel op zaterdag als op zondag kent Max Verstappen een druk programma in het land van de rijzende zon. Daar is Verstappen junior voor het CIK-FIA World KF1 Championship, waarvan de eerste ronde dit weekend op Suzuka verreden wordt en de tweede in oktober in Macau.
Zaterdag reed Max na de warming-up zijn kwalificatie tijdtraining en twee kwalificatie series, gevolgd door twee races. Helaas liep dat voor de Intrepid/TM coureur op zijn zachts gezegd niet van een leien dakje...

De kwalificatie tijdtraining ging nog prima en Max zette de derde tijd neer in de groep met de even startnummers, goed voor de vijfde tijd algemeen. Ingedeeld in groep B startte hij daardoor tegen groep C vanaf de derde positie. Na een goede start lag het 14-jarige karttalent tweede, maar moest hij in de derde ronde zijn meerdere erkennen in Tom Joyner. Twee ronden later was het plotseling gedaan en moest Max zijn kart met technisch malheur stilzetten op het Japanse circuit.
"De kwalificatie tijdtraining ging goed. Toen zat ik er gewoon goed bij", vertelt Max. "Tijdens de eerste kwalificatie serie probeerden we een andere carburateur. Maar toen ik derde lag, liep opeens de motor vast, dus ben ik helaas uitgevallen."

In de tweede kwalificatie serie (A-B) kende Max wederom tegenslag. Vanaf zijn vierde startplek pakte hij de derde positie en zat hij zij aan zij voor P2. Maar daarbij raakte Max de Japanner Daiki Sasaki en viel in de eerste ronde terug naar de elfde plaats. Toen de vlag na twaalf ronden viel, kwam Max als negende over de finish. Maar een tijdstraf van tien seconden – door de stewards opgelegd vanwege het te weinig ruimte laten aan een concurrent – betekende dat Max als zestiende geklasseerd werd.
Max legt uit: "In mijn ogen gaf Sasaki, die tweede lag, mij niet genoeg ruimte bij de start. Ik zat aan de binnenkant van de baan en was gewoon aan het insturen. Hij sneed naar binnen, ik vloog over hem heen, hij kwam naast de baan en ik verloor veel plaatsen. Ondanks dat mijn kart daarna krom was, kon ik nog redelijke rondetijden rijden. Na afloop van de kwalificatie serie moest ik bij de stewards komen en zij beslisten dat ik een penalty van tien seconden kreeg."
Door de twee miserabele resultaten in de kwalificatie series moest Max eerst nog in de herkansing serie aan de bak om zich te kwalificeren voor de twee finale races. Dat ging soepel en na twaalf ronden werd Max dan ook als eerste afgevlagd.


Max blijft strijdlustig

Door alle misère eerder op de dag moest Max de eerste finale race vanaf de 31e startpositie aanvangen. In de eerste ronde won hij al direct drie plaatsen en zette hij zijn opmars door het veld in. Toch niet zomaar de minste concurrenten werden stuk voor stuk verschalkt en mooie inhaalacties brachten Max ronde voor ronde naar voren. Toen de vlag na twintig ronden viel, werd de Intrepid fabrieksrijder na een sterke inhaalrace als dertiende afgevlagd. Flavio Camponeschi won de eerste race voor Daiki Sasaki en Karol Basz.
"Het is me in de eerste race gelukt om van de 31e naar de dertiende plek te rijden. Dat ging zeker niet verkeerd", roept Max als understatement. "Ondanks dat ik nog een beetje onderstuur had, was de afstelling in orde en de snelheid goed."

In de tweede finale race ging Max vanaf de dertiende plek van start. Wederom volgde er de welbekende Verstappen-start en bezette junior na de eerste ronde al de negende stek. Er volgde eenzelfde beeld als in de eerste race en Max liep zienderogen in op de kop. Na elf ronden lag hij al vierde. Ondanks aandringen bij de top drie kwam daar in de resterende negen ronden geen verandering meer in en finishte Max achter Camponeschi, Sasaki en Felice Tiene op de vierde plaats.
Max vervolgt: "De start van de tweede race verliep rommelig. Er reed iemand vol achterop bij een ander, waardoor iedereen naar de buitenkant van de baan kwam, waar ik op dat moment reed. Daarop moest ik gedwongen over het gras en heb ik de baan afgekort. Toen ik de baan weer opkwam, heb ik alle concurrenten die voor me zaten weer voorgelaten. Daarop heb ik mijn weg vervolgd en ze een voor een weer ingehaald om zo nog als vierde te finishen."
Deze actie van Max is – net als nog enkele andere – "under investigation" door de CIK-FIA stewards en de definitieve uitslag zal zondagochtend vastgesteld worden.

"Mijn dag begon slecht maar in de twee races vond ik het goed gaan", vat Max zijn zaterdag samen. "Zondag gaan we een andere carburateur testen en proberen nog net iets meer uit de kart te halen." Met een nieuwe dag en nieuwe kansen in het vooruitschiet, belooft Max er weer vol voor te gaan.
Het programma van Max voor zondag (in Nederlandse tijden):

Zondag 20 mei
01:20-01:35 uur Warming-up (Even startnummers)
02:15-02:23 uur Kwalificatie tijdtraining (Even startnummers)
03:20-03:40 uur Kwalificatie serie B-C (12 ronden)
04:30-04:50 uur Kwalificatie serie A-C (12 ronden)
05:45-06:05 uur Kwalificatie serie A-B (12 ronden)
08:05-08:30 uur Race 3 (20 ronden)
09:50-10:15 uur Race 4 (20 ronden)

Livetiming en het programma zijn beschikbaar via www.cikfia.com/competitions/cik-calendar/2012/suzuka/live.html. Houd er wel rekening mee dat Japan een tijdsverschil van zeven uur kent en Max dus in Nederlandse tijd 's nachts of in de ochtenden actief is. Nieuws verschijnt naast de Verstappen Twitter (http://twitter.com/VerstappenFans) en het persoonlijke Twitter account van Max (http://twitter.com/MaxVerstappen3) natuurlijk ook dagelijks op de Verstappen Info Page.

Uitslagen (zaterdag) van de 1e ronde van het CIK-FIA World KF1 Championship 2012:
Uitslag van de warming-up
Uitslag van de kwalificatie tijdtrainig, sessie 2
Totaaluitslag van de kwalificatie tijdtraining
Uitslag van de kwalificatie serie B-C
Uitslag van de kwalificatie serie A-B
Totaaluitslag van de kwalificatie series
Herkansing serie
Uitslag van de 1e race
Uitslag van de 2e race

Niels Hendrix