scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Audi onthult hybride R18 e-tron quattro LMP1

Gepubliceerd op 01 maart 2012 door Niels Hendrix

De hybride versie van Audi's turbodiesel LMP1 coupe zal onder de naam R18 e-tron quattro de baan op gaan. De Duitse fabrikant heeft deze naam gekozen, omdat haar hybride systeem kinetische energie herwint en terugvoert via de vooras.
De R18 e-tron quattro staat daarmee in de voetsporen van andere succesvolle vierwiel aangedreven Audi's, zoals de winnaar van het Audi Quattro World Rally Championship begin jaren tachtig tot haar A4 quattro Super Tourer eind negentiger jaren.

Woensdagavond werd de auto in München onthuld samen met de conventionele 2012 versie, die tot R18 ultra gedoopt werd.
Audi Sport teambaas Wolfgang Ullrich: "Het ontwikkelen van een hybride technologie voor Le Mans is minstens net zo'n uitdaging geweest als ons dieselproject in de beginfase. De eerste resultaten zijn zeer veelbelovend en we zijn benieuwd hoe deze technologie gaat presteren."

De R18 e-tron quattro, die ook in het nieuwe FIA World Endurance Championship zal racen, wordt een vierwiel aangedreven auto binnen de reglementen van Le Mans. Die staan toe dat 500kJ (circa 70pk) aan opgeslagen energie naar de wielen teruggevoerd mag worden tussen twee momenten van remmen bij snelheden boven 120km/uur.
Volgens de regels mag de energiewinning aan slechts één as gebeuren. De voordelen van de voorwielen zijn daarbij dat de tractie toeneemt en de efficiëntie van het herwinnen groter is. Audi heeft ervoor gekozen om de energie in een vliegwiel op te slaan in plaats van accu's of supercondensatoren te gebruiken zoals haar rivaal Toyota doet.


De Audi R18 ultra en e-tron quattro


Het hybride system functioneert naast de V6 3.7 dieselaandrijving op de achteras

Christopher Reinke, technisch projectleider van Audi Sport LMP1, voegt toe: "Een hoge vermogensdichtheid is cruciaal bij het terugwinnen van energie. De opslag moet binnen enkele seconden van aanremmen een enorme hoeveelheid energie kunnen opnemen."
Het vliegwiel is ontwikkeld door Williams Hybrid Power, dat eenzelfde systeem voor dochterbedrijf Porsche in de 911 GT3-R Hybrid ontworpen heeft.

De nieuwe 2012 Audi's komen pas tijdens de tweede ronde van het WEC op Spa-Francorchamps in mei in actie. Tijdens de seizoensopener bij de 12 Uur van Sebring (17 maart) zal Audi een vernieuwde versie van de R18 TDI van vorig jaar inzetten en met drie auto's aanwezig zijn.
Bij de race op Spa komt Audi op volle sterkte met twee R18 e-tron quattro's en twee R18 ultra's. In de resterende WEC races na de 24 Uur van Le Mans zal Audi van beide nog één exemplaar inzetten.

Niels Hendrix