Henri Pescarolo over zijn dubbele deelname aan Le Mans

Gepubliceerd op 13 februari 2012 door Niels Hendrix

Henri Pescarolo over zijn dubbele deelname aan Le Mans Op 17 maart tijdens de 12 Uur van Sebring komt de nieuwe Pescarolo 03 aan de start. Teambaas Henri Pescarolo onthult enkele details over het ambitieuze project waar hij aan begonnen is.
Het idee lijkt ridicuul: een tweede kans voor het Aston Martin Racing LMP1 prototype, wiens totale gebrek aan prestaties zelfs bij de Britse fabrikant het schaamrood op de kaken bracht. Toch denkt Pescarolo sterke punten in het chassis gevonden te hebben.
"In september heb ik een gesprek gevoerd met David Richard (Aston Martin Racing teambaas) nadat ik wist dat hij LMP1 verlaten had en zich richtte op GTE", aldus Pescarolo. "Ik was onder de indruk van de bouwkwaliteit. Het is een moderne auto met een hoge neus net zoals de Audi R18 en de Peugeot 908."

De nieuwe Pescarolo 03 is echter geen één op één kopie van de AMR-One. "Aston Martin Racing gaf me toestemming en de licentie om het chassis te gebruiken. In andere woorden, het Aston Martin Racing logo is vervangen door dat van Pescarolo. De monocoque laten we identiek, omdat deze is goedgekeurd door de ACO. We behouden ook de brede voorwielen, de ophanging en waarschijnlijk de versnellingsbak. Al het andere wordt compleet vervangen. De auto komt te kort op aerodynamisch gebied en de motor heeft nooit lekker gelopen. We hebben het bodywork onder handen genomen en ik kan je vertellen dat de buitenkant van de Pescarolo 03 100% zal verschillen van de AMR-One. Voor de motor hebben we gekozen voor de 3.4 liter Judd V8. Reserveonderdelen kunnen we van een tweede auto halen."

De prototypes van Toyota en Audi zullen in 2012 met hybride motoren uitgerust zijn. Zijn deze nieuwe technologieën alleen voor fabrikanten weggelegd?
"Vorig jaar bewees Hope Racing al dat dit niet het geval is", vertelt Pescarolo. "Fabrikanten als Williams en Flybrid ontwerpen nu al voor klanten. De AMR-One is ontworpen om een dergelijk systeem te herbergen, dus we bekijken deze optie serieus."
"Het programma is erop gericht de Pescarolo 03 klaar te hebben voor de 6 Uur van Spa-Francorchamps (op 5 mei). Het is een krap schema, maar we zullen er alles aan doen om dan gereed te zijn. Ik was liever eerder gestart met dit project, maar ik kreeg geen financiële zekerheid. Op dit moment is het budget nog niet rond voor het volledige FIA World Endurance Championship. Het is een geweldige uitdaging!"

Jean-Christophe Bouillon zal samen met Emmanuel Collard en Julien Jousse de nieuwe auto besturen. Omdat we met twee auto's naar de 24 Uur van Le Mans gaan (Pescarolo 03 Judd en Dome S102.5 Judd) hebben we extra personeel aan moeten trekken.


Dome S102.5 LMP1

De Dome S102 is ontworpen in 2007 en reed alleen de race op Le Mans in 2008. Na enkele mislukte pogingen het project weer leven in te blazen, werd de Dome ingezet om Toyota Motorsport in het grootste geheim te helpen haar hybride systeem voor de toekomstige Toyota LMP1 te ontwikkelen. Het leek erop dat de auto daarna voorgoed in de garage zou verdwijnen, maar Dome is terug en dit keer onder de vleugels van een van de meest ervaren figuren van de 24 Uur van Le Mans: Henri Pescarolo.

Pescarolo: "Via een monteur die bij me gewerkt heeft, zochten de Japanners contact met me. Ze zochten een team, het beste team voor hun auto. Ik nam de uitdaging enthousiast aan, omdat het een echt project voor een constructeur is. Dome heeft een geweldige reputatie in Japan, waar ze werken voor merken als Toyota, Nissan en Honda."
"Dome heeft onder andere met een windtunnel hard gewerkt aan de ontwikkeling van de auto. De voorkant moet aangepast worden om dezelfde banden als Audi en Toyota te kunnen gebruiken. Dit is erg belangrijk, omdat Michelin zich richt op de ontwikkeling van deze lijn." "Sebastien Bourdais en Nicolas Minassian, twee voormalige Peugeot coureurs, zullen de Dome 102.5 besturen. Zij krijgen de ondersteuning van een nog nader bekend te maken Japanse coureur. Wellicht wordt dat Seiji Ara, de winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 2004".

Niels Hendrix