Dome keert terug naar Le Mans

Gepubliceerd op 02 februari 2012 door Niels Hendrix

Dome maakt zich in samenwerking met het Pescarolo team op voor een terugkeer naar de 24 Uur van Le Mans. De Japanse fabrikant ontwikkelt daartoe een flink geüpdate versie van haar Judd aangedreven S102 coupé, die in 2008 op Le Mans racete. Om niet geheel onbeslagen ten ijs te komen wordt in mei ter voorbereiding op de 24-uursrace de 6 Uur van Spa-Francorchamps gereden.
Pescarolo zal de LMP1 auto met de naam S102.5 onder haar hoede nemen naast haar eigen befaamde prototype.

Dome oprichter Minoru Hayashi liet weten: "Het is niet onze plicht of verplichting om mee te doen aan de 24 Uur van Le Mans. Er is voor ons geen noodzaak om naar Frankrijk te gaan. Ook hebben we geen overschot aan geld. Al het voorgaande is absoluut waar, maar weerhoudt ons er desondanks niet van om gek te zijn van Le Mans. Ik heb besloten om het hele 2012 programma met eigen geld van Dome te financieren."
De overeenkomsten om de S102.5 te voorzien van een Judd 3.4-liter V8 motor (in plaats van de originele V10) en Michelin banden zijn al gesloten. Daarnaast keert Hiroshi Fushida terug naar Dome om het programma te leiden.


Dome S102.5 LMP1

De bezetting van de cockpit is ook al deels rond. Voormalig Peugeot coureur Nicolas Minassian zal de auto tijdens de twee races besturen. Ook Sebastien Bourdais is dichtbij een contract, terwijl het team daarnaast een Japanse coureur wil aantrekken.
Minassian: "Dit is erg opwindend voor mij, het is een nieuwe uitdaging. Dome maakt altijd snelle auto's geoptimaliseerd voor Le Mans en met Pescarolo als team, hebben we de perfecte combinatie van ervaring en kennis."

Dome's eerste optreden in de 24 Uur van Le Mans was in 1979. Ook bouwde het Toyota's eerste Le Mans auto in 1985. Nederland kent Dome vooral van Racing For Holland, dat met Jan Lammers van 2001 t/m 2007 actief was op Circuit de la Sarthe.

Niels Hendrix