scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos over stoelendans in F1

Gepubliceerd op 21 december 2011 door Niels Hendrix

Het duurt nog tot 18 maart voordat dat muziek stopt en de startlichten in Melbourne doven voor de eerste race van 2012 van start gaat. Tot die tijd blijft de stoelendans om de laatste zitjes in de Formule 1 gaande, want zekerheden bestaan niet in dat wereldje. Jos hoopt dat landgenoot Giedo van der Garde tegen die tijd een plaatsje heeft weten te bemachtigen. Onderstaand de column van Jos Verstappen zoals die in de Telegraaf van donderdag 22 december te lezen is.

"Ik baal er enorm van, maar mijn debuut als coureur in de Dakar Rally is met minimaal een jaar uitgesteld. In principe had ik een overeenkomst met Jumbo-directeur Frits van Eerd om zijn plaats als chauffeur in een vrachtwagen over te nemen, aangezien hij komende tijd zijn handen meer dan vol heeft om met Jumbo de overname van C1000 in goede banen te leiden. Maar uiteindelijk bleek het allemaal te kort dag. Ik kwam tijd tekort om mijn vrachtwagenrijbewijs te halen. Als Frits twee weken eerder bij me had aangeklopt, had het waarschijnlijk wel gekund.

Ik was de uitdaging graag aan gegaan. 'Dakar' is een geweldig evenement waar ik als liefhebber altijd al graag naar keek. Mijn handen jeuken om het zelf een keer te proberen. Het liefst in een gewone auto natuurlijk, maar een vrachtwagen is een geweldig alternatief. Ik zou natuurlijk niet de sterren van de hemel gereden hebben, zonder ervaring in een vrachtwagen en zonder ervaring op rallygebied. Het was voor mij echter wel een mooie gelegenheid geweest om ervaring op te doen, belangrijk met het oog op de toekomst. Ik zal Dakar komende weken van een afstandje gaan volgen met in mijn achterhoofd het voornemen om er volgend jaar zelf bij te zijn.

De afgelopen periode is de stoelendans in de Formule 1 in alle hevigheid losgebarsten. Het blijft een spannende periode. De Toro Rosso-coureurs Buemi en Alguersuari zijn vervangen door twee nieuwe talenten (Ricciardo en Vergne). Voor hen is dat keihard, zeker zo laat in het jaar. Maar ook dat is Formule 1, je weet vandaag nooit wat er morgen gebeurt. Ondertussen zijn er nog maar een paar stoeltjes vrij, bij HRT en Williams, en misschien ligt er elders nog een mogelijkheid. Giedo van der Garde zal in ieder geval haast moeten maken om straks niet achter het net te vissen. Het zou voor de populariteit van de Formule 1 goed zijn als er weer een Nederlander mee zou doen. En Giedo heeft het wel in zich. Hij kan goed sturen en heeft af en toe waanzinnige acties. Daar tegenover staat dat hij soms ook nog domme foutjes maakt. In de Formule 1 gaat het echter niet alleen om kwaliteit, maar ook om geld.

In de strijd om de laatste stoeltjes zijn nog aardig wat kapers op de kust. Door alle positiewisselingen staan voorlopig Vitaly Petrov, Rubens Barrichello, Adrian Sutil, Jaime Alguersuari, Sébastien Buemi en Vitantonio Liuzzi buitenspel. Het is geen rijtje met namen die ik als een gemis voor de Formule 1 zou willen bestempelen. Petrov heeft het in het begin van het seizoen bij Lotus Renault nog wel redelijk gedaan, maar daarna heeft hij niet echt meer indruk gemaakt. De jongen heeft waarschijnlijk naar zijn mogelijkheden gereden, maar – zachtjes uitgedrukt – is hij gewoon niet de nieuwe Vettel.

Voor Barrichello geldt dat hij al te lang in de Formule 1 zit, Sutil is door zijn vechtpartij met Eric Lux in de loop van het seizoen een beetje de focus kwijtgeraakt en daardoor ook zijn stoeltje bij Force India, en voor de anderen geldt dat ik er persoonlijk niet echt warm van werd. Het is goed dat de sport af en toe vers bloed krijgt. En vooral met oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen, GP2-kampioen Romain Grosjean en de getalenteerde Nico Hülkenberg gaat de kwaliteit op de grid er op vooruit. Hopelijk weet ook van der Garde zich er nog tussen te knokken."

Niels Hendrix