scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Minardi haalt uit naar zienswijze FIA jonge talenten

Gepubliceerd op 24 augustus 2011 door Niels Hendrix

Gian Carlo Minardi, voormalig eigenaar van de gelijknamige renstal, heeft de FIA ervan beschuldigd met oogkleppen op te werken, omdat er geen regels zijn geïntroduceerd waarbij teams gedwongen worden om met jong talent te werken.
De huidige reglementen omtrent testen, zijn opgemaakt om geld te besparen en Grand Prix weekenden iets minder voorspelbaar te maken. Dat heeft niet alleen de teams en hun rijders een beperking van het aantal te rijden kilometers opgelegd tijdens de ontwikkeling van nieuwe onderdelen. Ook nieuwe talenten worden hierdoor geraakt.

Terwijl sommige reservecoureurs af en toe een kans krijgen op vrijdag, blijven anderen beperkt tot het gebruik van de simulator. De nieuwe testregels betekenen dat er weinig mogelijkheden zijn voor rookies om zich omhoog te werken.
Gian Carlo Minardi, wiens team vele jonge talenten hun eerste meters in de F1 bood, waaronder Fernando Alonso en Mark Webber, heeft uitgehaald naar de kortzichtigheid ten aanzien van deze situatie. Hij vindt dat teams opgelegd zou moeten worden om tijdens elke vrijdagochtend training nieuwe talenten te laten rijden tijdens Grands Prix.

"Dankzij de voorbereiding in andere kampioenschappen zijn de nieuwelingen klaar voor de stap omhoog. Omdat ze nog jong zijn, wennen ze gemakkelijk in de F1. Maar we moeten hen de mogelijkheid geven om mee te rijden en de strijd aan te gaan met de oude garde", licht Minardi toe.
"Iedereen kijkt naar de resultaten van Vettel, Kubica, di Resta en Alguersuari en de FIA moet er iets aan gaan doen. Mijn idee is eenvoudig: verplicht alle teams om een jong talent in te zetten tijdens de eerste vrije training op vrijdagochtend."

"Bij de teams waar dit nu al gebeurt, is dat uit noodzaak", aldus Minardi. "Het als een regel opnemen, zou twaalf rookies (één per team) op de baan opleveren. Op die manier worden keuzes van sommige teams niet alleen gedicteerd door de budgetten die meegebracht worden, maar door de prestaties. Teams met een nieuw talent in handen zullen zich dan wel bedenken voor ze het contract met hun oudere coureur verlengen. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd (29,5 jaar) stijgende, omdat er geen reservecoureurs zijn. Teams zijn bang te investeren in jong talent dat niet kan testen en daarom een onzekerheid is. Op dat moment wordt er gekozen voor ervaring."

Niels Hendrix