scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Hamilton wint Duitse GP

Gepubliceerd op 24 juli 2011 door Ron Lem

De Formule 1 Grand Prix van Duitsland werd dit jaar verreden op de Nürburgring. Het circuit dat al vaker het toneel was van een Grand Prix kent een aantal interessante mogelijkheden voor passeren en mede daardoor werd al verwacht dat de race niet saai zou gaan verlopen. Maar dat het van begin tot eind een regelrechte thriller zou worden, was boven alle verwachtingen. Uiteindelijk profiteerde Lewis Hamilton het meest van de strijd en verwikkelingen en wist na 60 ronden vol spanning en sensatie als eerste de finishlijn te passeren.

Het begon allemaal al heel spannend met een hele fraaie start. Lewis Hamilton legde hier de basis voor zijn overwinning door beter van start te gaan dan de man op pole positie, Mark Webber. De Australiër heeft even problemen met het opkomen van de koppeling en ziet nog voor de eerste bocht Hamilton al voorbijkomen. Intussen probeert Felipe Massa de voor hem startende Sebastian Vettel rechts voorbij te gaan, maar Vettel stuurt scherp naar rechts en gooit daarmee het gat voor zowel Massa als Fernando Alonso potdicht. Massa probeert het daarop langs de linkerzijde, maar komt daarmee in de eerste bocht aan de buitenzijde terecht. Als Vettel dan ook nog eens naar links uitwijkt, zit er voor Massa niet veel anders op dan over de uitwijkstrook te gaan en achter Sebastian Vettel, Nico Rosberg en teamgenoot Alonso aan te sluiten. Alonso zit echter nog rechts van Vettel en neemt de kans waar om via het ontstane gat Vettel te passeren. De vreugde is van korte duur, want in de tweede ronde maakt Alonso op zijn beurt een zeldzaam foutje en moet Vettel weer voorbij laten gaan.


Vettel en Massa, een constante strijd

Achterin het startveld zijn het Nick Heidfeld en Paul di Resta die elkaar tegenkomen en beide kemphanen spinnen van de baan. Na achter aan het veld te zijn aangesloten hervatten zij hun race, maar het incident wordt onder onderzoek van de raceleiding geplaatst. Alonso ziet in de achtste ronde zijn kans schoon in de eerstee bocht als Vettel daar iets teveel ruimte laat en pakt de derde plaats van Vettel over. Twee rondes later wordt de dreiging van Vettel aan zijn staart weggenomen, doordat Vettel een kleine inschattingsfout maakt en van de baan schuift. Voor Vettel is dit het punt waarop zijn kans op het podium dan toch verkeken is. Intussen wordt Heidfeld door Buemi van de baan gedrukt op het moment dat de raceleiding een drive-through voor hem bekend maakt wegens het incident met Di Resta tijdens de start van de race. Heidfeld weet zijn wagen niet op de baan houden en kan na enkele schermutselingen met wat borden en een hekje uitstappen en teruglopen naar de pitlane.


Heidfeld kan opgeven na een aanvaring met Buemi

In de twaalfde ronde zien we dan hoe spannend het eigenlijk in de top drie is geworde. De heren Hamilton, Webber en Alonso zitten vlak achter elkaar en in de laatste bocht voor start-finish neemt Webber zijn kans waar en passeert Lewis Hamilton langs de buitenzijde. Hamilton laat dit echter niet op zich zitten en nog voor de eerste bocht in zicht is zit hij alweer naast Mark Webber om in bocht één met overmacht de Australiër voorbij te schieten. Hierop ontstaat een vinnig gevechtje, maar Webber kan Hamilton niet opnieuw passeren. Intussen begint de dreiging van regen vorm aan te nemen en op de onboard camera's zijn de eerste druppels zichtbaar. Gelukkig blijft het hierbij en verloopt de race verder toch droog. In de dertiende ronde is het dan de beurt aan Alonso om een gevecht met Webber aan te gaan. Webber verdedigt echter strak en na enkele spectaculaire pogingen geeft Alonso het voorlopig weer op.

In de ronden erna ontstaat een pitstopmoment voor alle deelnemers uit de top tien, met uitzondering van Button die tot de 25e ronde doorrijdt op zijn banden. Het wijzigt weinig aan de top vijf van het veld. In ronde 26 geeft Red Bull via de boordradio aan Vettel door dat deze voorzichtig moet gaan doen. De achterremmen lijken problemen te hebben en het team wil dat Vettel afziet van inhaalpogingen tot de zaak nader is onderzocht. Rubens Barrichello is intussen uit de race vanwege problemen met de motor en kan de rest van de strijd van achter de vangrails volgen. Opvallend is dat de hele top tien nog steeds op zachte banden rijdt en er dus nog minstens een pitstop moet volgen om op harde banden over te gaan. Dat velen dit tot het eind van de strijd zullen uitstellen, is duidelijk. Want op de harde banden worden langzamere rondetijden verwacht.

In ronde 31 gaat Hamilton opnieuw als leider van de strijd de pit in voor een bandenwissel. Als Alonso hetzelfde doet in ronde 33 komt hij sneller dan Hamilton de baan op, maar in de eerste bocht is het toch Hamilton die de Spanjaard het nakijken geeft door hem langs de binnenzijde voorbij te steken. Ook nu zijn de wagens weer voorzien van zachte banden en de verplichte wissel naar harde band zal dus nog later in de race gaan volgen. Intussen heeft Jenson Button last van hydraulische problemen en moet zijn wagen in de pitbox parkeren en kan uitstappen.

In ronde 44 wordt door Red Bull aan Vettel verteld dat de remmen in orde zijn, waarop Vettel onmiddellijk weer pogingen onderneemt aan Massa voorbij te komen. Beide kemphanen zullen vanaf nu de gehele race regelmatig met elkaar in conflict komen, maar steeds weet Massa zijn vierde plaats met succes te verdedigen. De strijd aan kop van het veld gaat intussen ook onverminderd door, en als in de 51e ronde weer een serie pitstops begint, zijn het Hamilton en Alonso die op de harde band overgaan. Webber heeft door de beide stops nu de leiding in de race overgenomen en probeert te profiteren door zo lang mogelijk op zacht door te rijden. Het opbouwen van een gat lukt echter niet, en drie ronden voor het eind van de race moet hij alsnog binnenkomen voor harde banden. Webber komt terug op de derde positie en zal deze houden tot de finish. De strijd tussen Vettel en Massa krijgt een bizar staartje als beide heren in de laatste ronde van de strijd gelijktijdig hun pitstop maken om op de verplichte harde band over te gaan. Massa gaat net iets eerder op de pitlane limiter dan de vlak achter hem rijdende Vettel en deze raakt daardoor bijna de wagen van Massa. Het inrijden van de pitplaats bij de teams gaat ook bijna mis. Beide kemphanen raken elkaar opnieuw bijna, maar het loopt nog goed af. Het blijkt Vettel te zijn die net iets eerder wegkomt en daarmee de vierde plaats van Massa overneemt. Een heus duel in de pitlane bepaalt in de laatste ronde van de strijd dus de vierde en vijfde positie.


Drie trotse winnaars op het podium

De uitslag van deze enerverende Grand Prix van Duitsland is daarmee als volgt:

   Nr Coureur             Team                     Tijd
 1  3 Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      60 1:37:30.334
 2  5 Fernando Alonso     Ferrari               60 +3.9   secs  
 3  2 Mark Webber         RBR-Renault           60 +9.7   secs  
 4  1 Sebastian Vettel    RBR-Renault           60 +47.9  secs 
 5  6 Felipe Massa        Ferrari               60 +52.2  secs 
 6 14 Adrian Sutil        Force India-Mercedes  60 +86.2  secs 
 7  8 Nico Rosberg        Mercedes              59 +1     Lap
 8  7 Michael Schumacher  Mercedes              59 +1     Lap 
 9 16 Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari        59 +1     Lap 
10 10 Vitaly Petrov       Renault               59 +1     Lap 
11 17 Sergio Perez        Sauber-Ferrari        59 +1     Lap 
12 19 Jaime Alguersuari   STR-Ferrari           59 +1     Lap 
13 15 Paul di Resta       Force India-Mercedes  59 +1     Lap 
14 12 Pastor Maldonado    Williams-Cosworth     59 +1     Lap 
15 18 Sebastien Buemi     STR-Ferrari           59 +1     Lap 
16 20 Heikki Kovalainen   Lotus-Renault         58 +2     Laps
17 24 Timo Glock          Virgin-Cosworth       57 +3     Laps
18 25 Jerome d'Ambrosio   Virgin-Cosworth       57 +3     Laps
19 22 Daniel Ricciardo    HRT-Cosworth          57 +3     Laps
20 21 Karun Chandhok      Lotus-Renault         56 +4     Laps
-- 23 Vitantonio Liuzzi   HRT-Cosworth          37 +23    Laps
--  4 Jenson Button       McLaren-Mercedes      35 Hydraulics  
-- 11 Rubens Barrichello  Williams-Cosworth     16 +44    Laps 
--  9 Nick Heidfeld       Renault                9 Accident  

Ron Lem