Porsche keert in 2014 terug naar de 24 Uur van Le Mans

Gepubliceerd op 30 juni 2011 door Niels Hendrix

Porsche zal in 2014 een terugkeer maken naar de 24 Uur van Le Mans en wel met een LMP1 prototype met steun van een volledig fabrieksteam, zo heeft de in Stuttgart gebaseerde sportautofabrikant laten weten. Als meest succesvolle fabrikant op Le Mans, is het bedrijf sinds 1998 niet meer actief geweest in de hoogste klasse, toen het met Allen McNish, Stephane Ortelli en Laurent Aiello in de 911 GT1 haar zestiende algemene overwinning opeiste. Sindsdien is Porsche wel nog sterk vertegenwoordigd geweest in de GT klasse.

De voorzitter van de raad van bestuur van Porsche, Matthias Müller, zei dat het bedrijf altijd al van plan was om als fabrieksteam terug te keren naar Le Mans en in afwachting van het juiste moment van de aankondiging was. "Motorsport is altijd een essentieel onderdeel geweest van het merk Porsche", benadrukt Müller. "Dus voor ons was het slechts een kwestie van tijd voor we terug zouden keren naar de topklasse in de autosport. De successen van Porsche op Le Mans zijn ongeëvenaard. Dat willen we voortzetten met onze zeventiende algemene overwinning."

Het laatste optreden van Porsche als fabrieksteam in de prototype klasse was met haar succesvolle LMP2 Porsche RS Spyder, die door Penske werd ingezet in de American Le Mans Series (ALMS). In eenzelfde auto won Jos Verstappen in 2008 met Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de Europese Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans.

Details over het nieuwe project zijn nog niet vrijgegeven. Of het een coupe of een open auto wordt, blijft afwachten, maar er werd wel gehint dat Porsche meegaat in de omarming door de Automobile Club de l'Ouest (ACO) van groene technologieën. Matmut Kristensen, directeur van Porsche Motorsport: "We kijken uit naar de uitdaging om nieuwe technologieën te ontwikkelen en op het succes van de Porsche RS Spyder voort te bouwen. Na het beëindigen van ons fabrieksondersteunde prototype programma in de ALMS hebben we de nieuwste technologische ontwikkelingen bijgehouden. Nu starten we met een gedetailleerd onderzoek om de verschillende concepten en alternatieven voor onze nieuwe auto te evalueren. Dit hangt natuurlijk samen met de reglementen voor het jaar 2014. De basis van deze reglementen is interessant voor ons, want de integratie van onze hybride technologie in het concept is een mogelijke optie."

Niels Hendrix