scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Reacties Audi op Le Mans winst

Gepubliceerd op 13 juni 2011 door Niels Hendrix

De overwinning van Audi in de 24 Uur van Le Mans 2011 is een grandioze prestatie. Na de weerzinwekkende crashes van McNish en Rockenfeller slonk de kans op de winst enorm, maar het team dat achter de R18 TDI #2 stond, was bijzonder sterk.
De Audi #2 (Tréluyer/Lotterer/Fässler) won voor de 908 Peugeot #9 (Bourdais/Pagenaud/Lamy) en de #8 bestuurd door Minassian/Montagny/Sarrazin. Peugeot heeft daarbij alles gegeven en met haar drie auto's vol de aanval ingezet. Maar het was Benoit Tréluyer, die ook de pole positie pakte, die Audi naar haar tiende Le Mans succes bracht na een spectaculaire race. In de historie van de 24 Heures du Mans, die tot 1923 terugvoert, is Tréluyer na Henri Pescarolo, Jacky Ickx, Michele Alboreto en Tom Kristensen nu de vijfde coureur die de 24 Uur van Le Mans gewonnen heeft vanaf pole positie.

Audi werd tijdens de 24-uursrace op en neer gesmeten tussen hoop en vrees. Na een zwarte zaterdag met horrorcrashes van McNish (Audi #3) en Rockenfeller (Audi #1) lag de druk bij de resterende R18 TDI met startnummer 2 om de beelden van de verschrikkelijke ongelukken uit het geheugen te wissen. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. De Audi #2 hield stand ondanks de herhaalde aanvallen van Davidson (Peugeot 908 #7) en zeker ook de 908 met #9 (Bourdais/Pagenaud/Lamy) in haar gevecht voor de winst. Rond middernacht ging de Peugeot 908 vol in de aanval, maar de wendbaarheid en de snelheid van de Audi maakte net het verschil.


De winnaars van de 79e 24 Uur van Le Mans


De Audi R18 TDI, een knap staaltje Duitse techniek

Dr. Wolfgang Ullrich, hoofd van Audi Motorsport: "2011 was zonder twijfel de moeilijkste Le Mans race die we ooit gereden hebben, maar uiteindelijk ook met de meest zoete overwinning die we ooit gehad hebben. Het is gelukt om uit een moeilijke situatie op eigen kracht terug te komen en op het einde onze sterke concurrenten van Peugeot – hoewel met een klein verschil – te verslaan. Na acht uur racen hadden we twee van onze drie auto's verloren en we wisten dat het bijzonder moeilijk zou worden met nog maar één auto. Het hele team heeft alles gegeven voor deze auto, maar de coureurs moesten de auto besturen. En dat hebben ze fantastisch gedaan, hoewel het 't team was met de minste ervaring op Le Mans. Natuurlijk is het goed nieuws dat Allan McNish en Mike Rockenfeller ongedeerd zijn gebleven bij beide ongelukken, die echt heel heftig waren."

Marcel Fässler: "Dit was een geweldige dag. De laatste zes uur waren ongelooflijk. Het leek wel alsof die nooit voorbij zouden gaan. Telkens wanneer ik keek hoe laat het was, dacht ik dat de tijd stil stond. Het leek wel alsof de klok niet liep, het zou allang over moeten zijn. Ik probeerde buiten het geluid van de circuitspeakers te komen, maar dat was simpelweg onmogelijk. Je ziet je droom dichter en dichterbij komen. En dan waren er de momenten waarop alles opeens moeilijk werd, zoals de situatie tegen het einde met de langzaam leeg lopende band, toen André Lotterer achter het stuur zat. Dan vraag je jezelf weer af of de droom wel werkelijkheid zal worden. En dan gebeurt dat. Het is werkelijk fantastisch. Hier hebben we de hele winter hard voor gewerkt. Le Mans is de belangrijkste race en ik ben heel erg blij de eerste Zwitser te zijn die hem gewonnen heeft."


Een van de weinige momenten dat Audi geen Peugeot achter zich aan had zitten


Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer en Dr. Wolfgang Ullrich

André Lotterer: "Het was een zeer intensieve race. Ik heb voluit gereden van de eerste tot en met de laatste minuut. Ik heb me nooit verveeld in de auto en alles gedaan wat ik kon doen. Ik had ook geen andere keus dan dat te doen. Uiteindelijk lukte het. Ik ben erg blij dat we dit samen gepresteerd hebben met alle monteurs en iedereen die zo hard gewerkt heeft aan de auto. Dit is een grote beloning voor de vele overuren. Door de twee crashes was het een moeilijke dag voor Audi Sport. Ik ben blij dat Allan McNish en Rocky in orde zijn en dat we ondanks de ongelukken een reden tot feest hebben."

Benoit Tréluyer: "We hebben een ongelooflijke race gewonnen. Wat een geweldig gevoel! Dit was een echte teamprestatie. Wij coureurs deden alleen het stuurwerk, de grootste prestatie was de voorbereiding. Zonder een snelle en betrouwbare auto zoals onze Audi zou een winst in een 24-uursrace niet mogelijk zijn geweest. Ik wil ook Marco Bonanomi bedanken voor zijn hulp. Deze overwinning gaat naar het hele team. Het is net als in voetbal; als er één speler mist, kun je niet winnen. Het is extra leuk dat ik samen met Marcel Fässler en Sébastien Bourdais naar dezelfde coureursschool hier op Le Mans geweest ben. Dat maak het des te beter om hier samen met hen op het podium te staan."

Niels Hendrix