Button fenomenaal in Canadese onderbroken regenrace

Gepubliceerd op 13 juni 2011 door Geert van Dijk

McLaren coureur Jenson Button heeft de Formule 1 Grand Prix van Canada op zijn naam geschreven. De tweede en derde podiumplek werden opgeëist door achtereenvolgens de Red Bull coureurs Vettel en Webber.

De Grand Prix gaat vanwege de regen van start achter de safety car. Als in de vierde ronde de safety car naar binnen komt, begint het racen pas echt. Al snel wordt duidelijk dat Hamilton geen afwachtende houding aan wil nemen. De Brit tracht Webber te passeren. Hij komt echter van te ver en glijdt bij het remmen door. De Australiër heeft dit wel in de gaten en geeft enige ruimte. Dit blijkt echter niet voldoende, want de kemphanen raken elkaar waarbij Webber spint. Het gevolg van deze actie is dat Hamilton achter Schumacher zijn weg vervolgt en Webber genoegen moet nemen met een veertiende positie op de baan. Wie dacht dat de McLaren coureur nu wel iets voorzichtiger zou zijn, kwam bedrogen uit. In de achtste ronde tracht Hamilton de Duitser te passeren en maakt hierbij een foutje, waardoor hij toe moet staan dat Button hem voorbij gaat. Aangezien driemaal scheepsrecht is, probeert Hamilton vervolgens Button op het rechte stuk te passeren. De laatstgenoemde had zijn teamgenoot wel gezien, maar staat er geen moment bij stil dat deze de aanval in zou zetten. Button houdt keurig zijn racelijn, waardoor hij Hamilton raakt en deze daardoor de eerste uitvaller in de race wordt.


De safety car had het druk deze race

Dit ongeval veroorzaakt een safety car situatie die vier ronden duurt. Tijdens deze periode haalt Button nieuwe intermediates in de pitstraat en laat hij de auto nakijken op beschadigingen. Nadat hij zich weer bij het veld voegt, rijdt hij te snel om aansluiting te vinden bij zijn voorgangers hetgeen hem een drivethrough penalty oplevert. Na deze penalty rijdt de McLaren coureur rond op de vijftiende plek.
Na een aantal ronden wordt het duidelijk dat Button met zijn intermediates zeer snel onderweg is. Hij weet zeer snel weer op te klimmen naar een zevende plek. Ondanks de buienradar – die voorspelt dat er binnen vijftien minuten een zeer zware regenbui komt – volgen diverse coureurs zijn voorbeeld en laten intermediates monteren. Onder hen zijn Alonso, Rosberg en Schumacher.

Als Button in ronde twintig Petrov inhaalt, barst de bui los. De regen komt met bakken uit de hemel en wederom worden de bordjes "SC" weer tevoorschijn getoverd. Onder andere Alonso en Button zoeken de pit op om regenbanden te laten monteren. Ook Vettel, Webber en Massa laten nieuw regenschoeisel monteren.
De regen maakt het rijden praktisch onmogelijk. Diverse coureurs melden aan hun team dat het vanaf bocht negen tot bocht dertien zeer gevaarlijk is. Omdat er niet snel verbetering van de omstandigheden te verwachten is, wordt de race - die dan zo'n achtenveertig minuten onderweg is - in de vijfentwintigste ronde stilgelegd.


Liuzzi laat zien hoe nat het is

Deze rode vlag situatie betekent dat de auto's niet de pit op mogen zoeken. Ze moeten geparkeerd worden op de startgrid. Er mag wel aan de auto's gewerkt worden om mankementen te verhelpen of banden te wisselen. Er mogen echter geen wijzigingen worden aangebracht die het rijgedrag van de auto beïnvloeden. De raceklok stopt wel. Er is voor deze race dus nog een uur en twaalf minuten racetijd over zodra de race herstart wordt.

Uiteindelijk wordt, na bijna twee uur wachten, gemeld dat de race om tien voor tien achter de safety car herstart zal worden. Alle auto's moeten gedurende deze herstart op regenbanden rijden. Aan het einde van de vierendertigste ronde mag het veld weer voluit rijden. Nog net daarvoor haalt D'Ambrosio een setje intermediates op. Het komt hem op een drivethrough penalty te staan.
De baan is inmiddels behoorlijk aan het opdrogen, de zon is gaan schijnen, en er wordt geen regen meer verwacht. Dit doet het gehele veld besluiten intermediates te monteren. In een paar ronden is het daardoor een drukte van belang in de pitboxen. Nadat Alonso bij een verprutste pitstop intermediates laat monteren, komt hij maar net voor Button op de baan. De laatstgenoemde tracht hem te passeren maar deze actie eindigt in tranen. De beide auto's raken elkaar waarbij Alonso spint. De auto van de Spanjaard staat met de voorwielen van de grond geparkeerd op de kerbstones en zijn race is voorbij. Ook de McLaren is niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Als de safety car naar buiten komt om de auto van Alonso weg te halen, duikt de Brit de pitstraat in om zijn lekke band te laten vervangen. Als hij de baan weer opkomt is dat op de allerlaatste plek en gaat iedereen er vanuit dat hij deze race geen rol van betekenis meer zal spelen.


Button, de meeste pitstops, een drivethrough én winnaar

Als de safety car wederom de baan verlaat, ontspinnen zich her en der op de baan gevechten voor positie. We zien Di Resta met Webber en Schumacher in de clinch liggen. Kobayashi moet op zijn beurt alle zeilen bijzetten om zijn – op dat moment keurige tweede plek in de race – te verdedigen ten opzichte van Massa. In deze periode zien we weer een glimp van de oude Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen voelt zich onder de omstandigheden als een vis in het water. Hij zet in deze periode van de race regelmatig de snelste rondetijd neer en haalt diverse coureurs in. Als uiteindelijk de kibbelende Massa en Kobayashi slechts oog voor elkaar hebben, verschalkt de Duitser ook deze kemphanen en rijdt hij op de tweede plek rond.

De baan droogt inmiddels behoorlijk op. Diverse coureurs wisselen hun intermediates om voor superzachte slicks. Het gevolg van deze veranderende omstandigheden is dat Schumacher het tempo niet meer bij kan benen. De Duitser staat zwaar onder druk van Webber en ook Button heeft zich na een inhaalrace aan de kop van het veld gemeld. Als dit drietal in een zwaar gevecht is met als inzet de tweede plek in de race, gaat het mis voor Heidfeld. De Renault coureur rijdt bij het uitkomen van een langzame bocht tegen de achterkant van de auto van Kobayashi aan. De ophanging van zijn voorvleugel is hierbij dusdanig beschadigt dat deze het begeeft. De auto rijdt over de vleugel heen en wordt onbestuurbaar, waardoor Heidfeld's race eindigt op een uitloopstrook van het circuit.

Dit ongeval brengt ons de laatste neutralisatie van de race. Het zal erom spannen of het volledige aantal ronden gereden kan worden of dat de race na twee uur afgevlagd wordt. Met nog tien ronden te gaan is de rommel opgeruimd en komt de safety car weer naar binnen. Niet lang hierna passeert Webber Schumacher. De Australiër moet door deze actie de chicane afsteken met als gevolg dat hij de zojuist gewonnen positie weer terug moet geven aan de Duitser. Als Webber één ronde later dezelfde inhaalmanoeuvre probeert, mislukt deze wederom. Het gevolg is dat hij zijn derde plek af moet staan aan Button. De Brit laat zien dat hij deze race niet te stoppen is, hij passeert Schumacher een ronde later op diezelfde plek waar het Webber tot twee maal toe niet lukte.
Terwijl Webber de druk weer opvoert bij de Duitser, gaat Button vervolgens onderweg naar de leider in de race. De ongenaakbaar geachte Vettel rijdt op dat moment rondetijden die tot wel anderhalve seconde langzamer zijn dan de Brit. Hij onderkent echter het gevaar en pareert met snellere rondetijden. Het mag niet baten, Button is inmiddels tot binnen de DRS zone gekomen van Vettel. De laatstgenoemde voelt de druk en maakt in de allerlaatste ronde een foutje waardoor hij de achterkant van de auto even kwijtraakt. Het is deze kans waar Button op zit te wachten, de Brit passeert de Red Bull direct om als winnaar het zwart-wit geblokt te passeren. Vettel komt als tweede over de finish. Het podium wordt gecompleteerd door Webber, die in de voorlaatste ronde Schumacher van de derde plek verdringt.


Button on top in Canada

De uitslag van de GP van Canada:

   Nr Coureur             Team                     Tijd
 1  4 Jenson Button       McLaren-Mercedes      70 4:04:39.537
 2  1 Sebastian Vettel    RBR-Renault           70 +2.7  secs 
 3  2 Mark Webber         RBR-Renault           70 +13.8 secs 
 4  7 Michael Schumacher  Mercedes              70 +14.2 secs 
 5 10 Vitaly Petrov       Renault               70 +20.3 secs 
 6  6 Felipe Massa        Ferrari               70 +33.2 secs 
 7 16 Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari        70 +33.2 secs 
 8 19 Jaime Alguersuari   STR-Ferrari           70 +35.9 secs 
 9 11 Rubens Barrichello  Williams-Cosworth     70 +45.1 secs 
10 18 Sebastien Buemi     STR-Ferrari           70 +47.0 secs 
11  8 Nico Rosberg        Mercedes              70 +50.4 secs 
12 17 Pedro de la Rosa    Sauber-Ferrari        70 +63.6 secs 
13 23 Vitantonio Liuzzi   HRT-Cosworth          69 +1 Lap
14 25 Jerome d'Ambrosio   Virgin-Cosworth       69 +1 Lap
15 24 Timo Glock          Virgin-Cosworth       69 +1 Lap
16 21 Jarno Trulli        Lotus-Renault         69 +1 Lap
17 22 Narain Karthikeyan  HRT-Cosworth          69 +1 Lap
18 15 Paul di Resta       Force India-Mercedes  67 Accident
-- 12 Pastor Maldonado    Williams-Cosworth     61 Spun off
--  9 Nick Heidfeld       Renault               55 Accident
-- 14 Adrian Sutil        Force India-Mercedes  49 Accident
--  5 Fernando Alonso     Ferrari               36 Accident
-- 20 Heikki Kovalainen   Lotus-Renault         28 Driveshaft
--  3 Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes       7 Accident 

Geert van Dijk