24u: Update 15u, overgebleven Audi verslaat drie Peugeots

Gepubliceerd op 12 juni 2011 door Ron Lem

Voorafgaand aan deze 79e editie van de befaamde 24 Uur van Le Mans wisten we al te melden dat ook de race van 2011 er eentje zou worden met historische waarde. Dat zijn tenslotte alle 24-uursraces op Circuit de la Sarthe. We hadden toen echter niet kunnen bevroeden in welke mate er geschiedenis geschreven zou gaan worden. Want alleen al om de race van dit jaar samen te vatten, zou je pen en papier te kort komen.

Na 355 ronden op het ruim dertien kilometer lange circuit afgelegd te hebben zoeft de Audi R18 TDI met startnummer 2 als absoluut terechte winnaar onder de finishvlag door. Het Duitse team, dat tijdens de uitputtingsrit met twee angstaanjagende crashes even zoveel auto's verloor, wist met de enig overgebleven Audi haar grote rivaal Peugeot te verslaan. Het Franse team ziet de levensgrote Le Mans trofee en de eeuwige roem aan haar neus voorbij gaan en moet genoegen nemen met de tweede, derde en vierde plaatsen.

Het Audi #2 trio Marcel Fässler/André Lotterer/Benoit Treluyer nam dolgelukkig plaats op het hoogste ereschavot na een race die werkelijk van de eerste meter tot en met de allerlaatste minuut ongekend spannend was. Drama in de Audi-crashes, waar wonder boven wonder geen ernstige gewonden bij gevallen zijn. Schitterende gevechten en fenomenale inhaalacties, waarbij aan het einde van 24 uur lang topvermaak de laatst rijdende Audi als overwinnaar over de streep komt. De coureurs in Peugeot 908 #9, Sebastien Bourdais/Simon Pagenaud/Pedro Lamy, pakken het zilver. Voor Stephane Sarrazin/Franck Montagny/Nicolas Minassian in de Peugeot #8 is er de laatste podiumplaats.

Hoe de laatste drie uren van de 24 Uur van Le Mans 2011 verlopen zijn, staat hieronder beschreven. Via het nieuwsarchief van Verstappen.nl kan de voltallige race herbeleefd worden.


Een kwart miljoen toeschouwers zagen de nu al legendarische 24-uursrace

Rond de klok van 12 begint het op het Circuit de La Sarthe dan toch te spetteren. Eerst maar beperkt, maar na een minuut of tien gaat het dan harder regenen en vooral achter op het circuit leidt dit tot een gladde baan. Overal worden de rood-geel gestreepte vlaggen uitgehangen om te waarschuwen voor een gladde baan, maar desondanks gaat het toch al snel fout voor de #10 Oreca Matmut, de #22 Lola Aston Martin van Kronos Racing en de #41 Zytec Nissan. Alle drie schuiven zij van de baan het gravel of gras in op verschillende punten van de baan. De Oreca Matmut raakt daarbij zo beschadigd dat deze moet worden hersteld. Hierdoor komt de wagen om 13.55 uur pas weer de baan op.

Ook de Audi ontkomt niet aan de dans en glijdt van de baan maar kan na een uitstapje door de berm zijn tocht voortzetten zonder van positie te veranderen. De daaropvolgende 45 minuten houdt dit weer aan, maar tegen 12.50 uur zet de regen wat meer door. Verscheidene auto's waaronder de Peugeots worden op intermediates gezet, maar andere wagens rijden door op de droogweerbanden. De #16 Pescarolo Judd, op dat moment de snelste benzinewagen van het veld, glijdt hierdoor bij de Porsche curves van de baan en komt hard in de bandenstapels terecht. Voor de #16 is dat einde race. Dit betekent dat de #12 Rebellion Racing van het team, waar onder meer Jeroen Bleekemolen rijdt, nu de snelste benzine aangedreven wagen van het veld is. Ook de #26 Oreca 03-Nissan ontspringt de dans niet en glijdt opnieuw weg, wordt teruggeduwd wat nog bijna een aanrijding veroorzaakt, en kan zijn weg vervolgen. Rond 13.05 uur stopt het met regenen en worden de wagens tijdens pitstops weer van droogweerbanden voorzien.

Als een kwartier daarna de Audi met Lotterer aan boord de achterblijvende Peugot #7 met Gené erin wil passeren, maakt deze zich breed zodat Lotterer gedwongen wordt zijn Audi tot het uiterste randje van de baan te sturen. Een gevaarlijke situatie die de laatst overgebleven Audi de race had kunnen kosten.

Slechts 35 minuten voor het de klok weer 15 uur aangeeft, wordt het ineens spannend als Peugeot en Audi tegelijk stoppen om de laatste volle tank te halen. De Audi krijgt nog nieuwe banden, de Peugeot #9 blijft op de gebruikte set staan. Met slechts zeven seconden achterstand komt de Peugeot #9 achter de Audi de pitlane uit. Vervolgens neemt ook de regendreiging weer wat toe en begint het bij de Dunlop curves zelfs al even te spetteren. Alle ingrediënten voor een laatste wedloop tegen elkaar voor de overwinning zijn daarmee aanwezig. De spanning blijft tot aan het vallen van de finishvlag in de lucht hangen, maar ondanks alle dreiging van weerselementen en Peugeots kan Audi Sport Team Joest door niemand van de overwinning van de 24 Uur van Le Mans 2011 afgehouden worden.


André Lotterer heeft de eer om de Audi R18 TDI na 24 uur over de streep te rijden


Dr. Ullrich van Audi heeft een grote bijdrage geleverd aan het succes

Klik hier voor de stand om 13 uur
Klik hier voor de stand om 14 uur
Klik hier voor de stand om 15 uur - Finish

Niels Hendrix en Ron Lem