24u: Update 12u, Audi kan plaaggeest niet afschudden

Gepubliceerd op 12 juni 2011 door Niels Hendrix

Treluyer werkt zich zichtbaar uit de naad om de drie concurrerende Peugeots achter zich te houden. Het blijft echter ook stuivertje wisselen om de leidende positie als de 24 Uur van Le Mans haar negentiende uur van racen ingaat. Op het moment dat de Audi #2 de pitstraat op moet zoeken voor diesel danwel banden en/of een wissel van coureur, of de Franse #9 datzelfde gaat doen, kent de klassieker telkens weer een nieuwe koploper.

De op de derde plek liggende Wurz in Peugeot #9 maakt tegen tien uur een fout, schiet bij Indianapolis rechtdoor het grind in en raakt nog net de banden. Rechtsvoor is schade. Nadat de Oostenrijker uit het grind is getrokken en zijn weg kan vervolgen, is hij gedwongen bij de pitcrew van Peugeot langs te gaan voor een nieuwe neus en reparatie aan de ophanging. Het kost hem een plek en hij vervolgt zijn race op P4. "Ik pushte op dat moment flink en maakte een domme stuurfout, waardoor ik een halve meter naast de ideale lijn terecht kwam", geeft Wurz eerlijk toe.


Peugeot geeft zich niet zonder slag of stoot gewonnen


De Rebellion auto met o.a. Jeroen Bleekemolen is de tweede snelste benzine auto

De Fransman Treluyer blijft maar stampen. Hij komt zelfs bijna met vier wielen los, zo hard vliegt hij over de kerbstones in de chicane. Ook de wisselingen op de eerste plaats met Peugeot #9 blijven komen en gaan. Maar de Audi #2 moet ook met de andere Peugeots afrekenen, want nadat Treluyer het eerst met Davidson in de Franse diesel met #7 aan de stok heeft, ligt Lotterer een uur later met de #8 met Montagny achter het stuur in de clinch. Hoewel de Peugeots #8 en #7 enkel ronden achter liggen op de leidende Audi, doen ze er alles aan om de op P2 liggende Peugeot #9 te helpen door zich zo breed mogelijk te maken.

Het is bijna ongelooflijk dat de strijd tussen de gedoodververfde concurrenten zich maar voort blijft zetten. Zelfs als de grote klok op het rechte eind aangeeft dat er nog maar drie van de 24 uur te rijden zijn, is de titanenstrijd tussen de diesels bij lange na nog niet beslecht. Audi lijkt echter wel beetje bij beetje de voorsprong uitgebouwd te hebben. Maar als de eerste spettertjes hemelwater vlak voor 12 uur vallen, is de uitkomst met de dreigende regen nog volledig ongewis.

Audi #2 leidt het veld voor de Peugeots #9, #8 en #7, waarbij alleen de eerste Peugeot in dezelfde ronde zit. Oreca Matmut #10 ligt om 12 uur vijfde, Pescarolo (#16) zesde en Rebellion Racing #12 op P7.

Klik hier voor de stand om 10 uur
Klik hier voor de stand om 11 uur
Klik hier voor de stand om 12 uur

Niels Hendrix