24u: Update 6u, Audi leidt maar Peugeot zit op de hielen

Gepubliceerd op 12 juni 2011 door Niels Hendrix

Als de klok drie uur slaat, bereikt de 24 Uur van Le Mans een magische grens. Dan zit namelijk de helft van de slijtageslag erop en kan er worden afgeteld naar de finish. Met nog twaalf uur te gaan, ligt de laatst overgebleven Audi nog in leidende positie. Maar de voorsprong van de #2 LMP1 auto is dan geslonken tot een minuut. Peugeot blijft met Pagenaud in de #9 de Audi met Fassler achter het stuur opjagen.

Terwijl het circuit in de avond en nachtelijke uren langzaam leeg is gelopen, zien de laatst overgebleven autosportfans hoe Peugeot haar tweede positie omzet in de eerste als Audi #2 lang binnen staat voor nieuwe diesel, verse banden en een rijderswissel. Op het circuit gaat het feest door. Het reuzenrad draait net als de 45 nog rijdende auto's gestaag haar rondjes en vuurwerk verlicht de duistere hemel. Maar het feest voor Peugeot is van korte duur. Ook Peugeot 908 #9 moet een pitstop maken en sluit 41 seconden achter de Duitse auto weer aan.


Audi leidt de race nog, maar blijft dat zo?


De twee rode lampjes geven aan dat #7 tweede ligt

De volgorde tussen de leidende twee LMP1's wisselt nadat ze beiden weer gestopt zijn. Als Audi #2 dan op het asfalt ingehaald wordt door de snelle Davidson in de Peugeot #7 ligt de Duitse auto derde. Maar dan, om vijf uur zondagochtend, verliest Boullion de controle over de #13 Rebellion Racing auto en gaat hij bij de Porsche bochten de banden in. De voorkant van de auto is dermate ingekort dat dit het einde van de race is voor de Zwitserse inschrijving en de safety car verschijnt voor de derde keer op het circuit. Dit maal voor slechts 22 minuten.

Peugeot #9 heeft nadeel van de neutralisatieperiode omdat de top drie (#9, #7 en #2) achter dezelfde safety car opgevangen worden. De voorsprong van Pagenaud verdampt. Nadat de twee dan leidende Peugeots rond half zes gepit hebben, weet de Audi de pits te bezoeken zonder daarbij de koppositie af te hoeven staan aan de Fransozen. Davidson in de Peugeot #7 ligt echter luttele seconden achter Fassler en haalt hem voor de tweede maal op de baan in. Een ronde later maakt de Brit echter een foutje en steekt de Duitser zonder twijfel Davidson weer voorbij. Het is een klassiek gevecht tussen Peugeot en Audi, waarbij de laatste om zes uur 's ochtends de leiding weer in handen heeft. Maar met Davidson (#7) en Bourdais (#9) op niet meer dan vier en 21 seconden achterstand is elke minuut van de laatste negen uur racen van belang.


Jan Lammers rijdt zijn 22e Le Mans helaas niet uit

Na de Audi (#2) en de twee Peugeots (#7 en #9), volgt de #8 Peugeot op één ronde. Pescarolo #16 is de beste benzine auto met Rebellion Racing #12 daar weer één ronde achter. Oreca Matmut #10 en Kronos Racing #12 completeren de top acht.
De hybride auto van Hope Racing met Lammers/Zacchia/Elgaard is dan al uitgevallen. De opeenstapeling van problemen bleek uiteindelijk te groot om de finish te bereiken.
Terwijl het ochtendgloren zich laat zien en de lucht van zwart naar blauw kleurt door de opkomende zon achter de Dunlop brug, razen de bolides na vijftien uur racen gewoon weer verder.

Klik hier voor de stand om 4 uur
Klik hier voor de stand om 5 uur
Klik hier voor de stand om 6 uur

Niels Hendrix