24u: Update 3u, de vermoeidheid slaat toe

Gepubliceerd op 12 juni 2011 door Niels Hendrix

Als de zaterdag overgaat in de zondag op Circuit de La Sarthe, rijdt de safety car nog altijd op de baan. De verwachte eindtijd van de safety car situatie is bijgesteld naar 0.15 uur. Intussen zijn de marshalls druk bezig de ontstane schade aan de vangrail te herstellen, een klus die niet soepel lijkt te verlopen. Dat het herstel tegenzit, blijkt als tijdens het volgende uur het tijdstip waarop de safety car de baan zal verlaten steeds wordt bijgesteld, uiteindelijk tot 1 uur.

De situatie is voor de teams bijzonder frustrerend. Veel teams willen een pitstop tegen het einde van de safety car situatie, zodat zij wanneer dit goed wordt uitgekiend de wagens net onder groene vlag de baan op kunnen sturen en zo een lege baan voor zich hebben. Vele pitstops volgen, maar steeds weer wordt het moment voor het vrijgeven van het veld uitgesteld. Door de langdurige neutralisatie, die bij elkaar 2:20 uur duurt, wordt zelfs gevreesd dat de safety cars zonder brandstof komen te staan. Op Le Mans rijden altijd drie wagens rond, dus eventueel zou ombeurt een pitstop voor de safety car kunnen worden uitgevoerd.


Al die tijd is de laatst overgebleven Audi leider in de strijd

Gelukkig komt het niet zover, maar vlak voor de safety car de baan verlaat, spint de Hope Racing #5 in de Porsche bochten. Even vreest men voor een nieuwe verlenging van de safety car situatie, maar gelukkig kan de hybride Oreca zijn weg na een terugduwactie alsnog vervolgen. De door diverse technische problemen geplaagde auto voert een verwoede strijd voor elke ronde.
Als de groene vlag wordt gezwaaid, gaat de race weer van start. De laatst overgebleven Audi met achter het stuur Treluyer gaat er als een haas vandoor. Treluyer in de #2 R18 TDI zet alles op alles om een gat te slaan tussen zijn Audi en de achteropkomende drie Peugeots. Montagny, die met de #8 Peugeot op korte afstand volgt, laat dit niet op zich zitten en zet er ook stevig de vaart in. Op korte afstand volgen dan ook nog de #9 en #7 Peugeots. Het zal ze niet meevallen, Treluyer zet rondetijden van 3:378.379s neer tegen 3:42.044s voor Montagny. Tegen 1.35 uur is het gat met de op de tweede positie liggende Peugeot al opgelopen tot ruim twee minuten. Intussen heeft de Peugeot #8 van Montagny veel tijd verloren en is achter beide teamgenoten aanbeland, zodat nu de #9 Peugeot aan de lat staat om het gat met de Audi dicht te rijden.

Tegen 2 uur 's nachts stopt de Ferrari #89 in de pits. Uit het motorcompartiment komt veel rook en het team heeft even moeite de oorzaak te achterhalen. Tegelijkertijd belandt de #39 in de grindbak bij de Dunlop chicane. De #12 Lola met Jeroen Bleekemolen achter het stuur komt binnen voor een pitstop. Na het monteren van een nieuwe achtervleugel kan hij weer vertrekken.
Rond 2 uur maakt dan ook de #5 Hope Racing met Jan Lammers achter het stuur een pitstop. Bij het wegrijden blijkt opnieuw de versnelling niet goed te functioneren en komt de wagen slechts heel moeizaam op gang. Ditzelfde gebeurde ook al bij de start van de race, waardoor de wagen ver terugviel.


De Oreca Matmut #10

De vermoeidheid lijkt rond 2.30 uur toe te slaan bij de rijders als de #10 Peugeot in de fout gaat en in een grindbak terecht komt. Duval wordt teruggeduwd en kan zijn weg gelukkig vervolgen. Ook wagen #60, de Aston Martin Vantage, belandt enkele minuten later in een grindbak nadat deze een bocht mist. Tegelijk komt Duval met de #10 Oreca Peugeot binnen met een zwaar beschadigde neus van de wagen. Ook de wielophanging lijkt te zijn beschadigd en het team onderzoekt koortsachtig of de schade kan worden verholpen. Uiteindelijk wordt de wagen tegen 2.42 weer naar buiten geduwd en kan zijn weg vervolgen. De #16 Pescarolo is de snelste benzine aangedreven wagen op dit moment en rijdt rond op plaats vijf als een pitstop wordt gemaakt. De pitstop, waarbij tevens van rijder wordt gewisseld, levert geen verlies op en de wagen kan op positie vijf verder. Als de wagen tegen 2.45 uur nogmaals de pit bezoekt, is de voorsprong al zo groot dat ook dit geen verlies van positie oplevert.

Even later komt ook Jan Lammers voor de zoveelste keer binnen met de hybride #5 Oreca. De wagen wordt gekeerd en achterwaarts de pitbox ingereden waar Lammers in de wagen blijft zitten. Er wordt aan de wagen gesleuteld en het lijkt een lange pitstop te worden. Rond de klok van 3.00 uur is de race halverwege, en leidt de Audi #2 met een ruime ronde voorsprong op de Peugeot #9. Op de derde positie rijdt dan de Peugeot #7. De snelst aangedreven benzinewagen is de Pescarolo #16 op positie vijf.

Klik hier voor de stand om 1 uur
Klik hier voor de stand om 2 uur
Klik hier voor de stand om 3 uur

Ron Lem