24u: Update 24u, ook Audi 1 met megaklapper uit Le Mans

Gepubliceerd op 12 juni 2011 door Niels Hendrix

Er zijn zes uren verstreken en er is derhalve een kwart van de 24 Uur van Le Mans verreden als de klok negen uur aangeeft. Het is het moment dat de zon onder een heldere hemel langzaam achter de tribunes op het rechte stuk verdwijnt. Aan de overzijde doemt tegelijkertijd al de maan op. De gebroken lichtinval tovert het circuit om in een schilderachtig plaatje.

Op de baan gaat Audi #2 aan de leiding om 21 uur. Met Lotterer achter het stuur weet de R18 TDI meter voor meter weg te lopen van plaaggeest Peugeot #7. De voorsprong wordt zelfs zo ruim dat het mogelijk is een pitstop te maken zonder de leiding te verliezen. Dit ondanks het feit dat Audi elke elf ronden de pits op moet zoeken om nieuwe brandstof te halen, terwijl Peugeot een ronde langer door kan gaan.


Het tot vertier zorgende reuzenrad is een bekende verschijning bij de Ford chicane

Juist op het moment dat de duisternis rond kwart voor elf definitief is ingevallen op Circuit de la Sarthe vindt er voor de tweede maal een afschrikwekkende crash plaats. Het toeval wil dat ook nu de aanrijding plaats heeft tussen een Audi en een Ferrari. Nu is het Rockenfeller die in de op dat moment derde liggende #1 Audi de AF Corse Ferrari 458 Italia raakt.
Bij het uitgaan van Mulsanne wil de Duitser zijn landgenoot Kauffmann in de #71 Ferrari inhalen. Gezien het klasseverschil - LMP1 vs. LM GTE Pro - gebeurt dat met een riant snelheidsverschil. Ook nu wordt de Audi niet opgemerkt in de achteruitkijkspiegels van de Ferrari en raken de twee auto's elkaar.

De aanloop naar de crash lijkt identiek. Het gevolg, een gigantische klapper en een uiteenspattende Audi R18 TDI, is dat ook. Rockenfeller vliegt links de vangrail in, schiet de baan over en komt rechts in de vangrail tot stilstand. Na enige spannende momenten blijkt hij zelf uit de auto gestapt te zijn, wat de veiligheid van de Duitse auto nogmaals onderstreept. Voor het trio Bernard/Dumas/Rockenfeller, de winnaars van de 2010 editie, komt een abrupt einde aan de race.
Na McNish wordt nu Rockenfeller met de ambulance ter controle naar het medisch centrum gebracht. Hij blijkt een kleine vleeswond te hebben opgelopen aan zijn rechterarm, maar is verder in orde. De safety car neemt voor de tweede maal bezit van de baan en de reparatie van de vangrail is weer langdurig en neemt tot ruim na middernacht in beslag.


Het Belgische Kronos Racing met Ickx/Martin/Leinders rijdt op de tiende plaats


Peugeot 908 #8 heeft bezit genomen van P3

In de stand in de opmerkelijke 24 Uur van Le Mans 2011 heeft de resterende Audi met startnummer 2 nog de leiding als de zaterdag over gaat in zondag. Er zijn dan negen race-uren verstreken en er dus nog vijftien te gaan. Lotterer wordt door maar liefst drie fabrieks-Peugeots op de huid gezeten, te weten #7, #9 en #8. De 908 HDI FAP diesel van Oreca Matmut volgt op P5 en Rebellion Racing #12, die nog steeds in gevecht is met Pescarolo #16, ligt dan op een nette zesde positie.

Klik hier voor de stand om 22 uur
Klik hier voor de stand om 23 uur
Klik hier voor de stand om 24 uur

Niels Hendrix