24u: Update 18u, Audi behoudt leiding maar verliest auto

Gepubliceerd op 11 juni 2011 door Niels Hendrix

De eerste drie uur van de 24-uursrace hebben meer weg van een aaneenschakeling van sprintraces dan van een langeafstandsrace. Na de start, die voor het hele 56 auto's tellende veld probleemloos verloopt, gaat Audi met #2 en #1 stevig aan de leiding. Als McNish na zes ronden Peugeot #8 met Montagny achter het stuur voorbij steekt, bezet het Duitse team zelfs de eerste drie posities. Peugeot volgt daar gedwee achter met #8, #9 en #7.
Na de eerste serie pitstops vinden er zowel binnen het Audi als het Peugeot groepje wisselingen plaats. De slagorde is dan: Audi #1, #2, #3 en Peugeot #8, #7 en #9. Tussen beide rivalerende groepjes zit dan veertien seconden.

Wanneer de race 50 minuten onderweg is, vindt de afschrikwekkende crash van McNish plaats, waar we in het vorige artikel al uitgebreid over schreven. De vooraf als grote kanshebbers ingeschatte Audi #3 met Kristensen, Capello en McNish als bestuurders, verandert in een wrak en is compleet afgeschreven. De safety car periode duurt lang. Een uur en tien minuten zijn nodig om alle schade aan de omheining van het circuit te herstellen. Nog tijdens de neutralisatie maakt Peugeot #8 een pitstop en wordt het rembalans systeem gerepareerd.


Het mag een wonder genoemd worden dat er geen gewonden gevallen zijn


De Audi #3 in betere tijden...

Als het licht eindelijk weer op groen gaat, leidt Audi met #2 en #1 voor Peugeot #7 en #9. Die volgorde blijft gehandhaafd na de tweede serie pitstops. De onderlinge afstand is dan – mede door de safety car – niet meer dan dertien seconden.
De rondetijden van Audi #1 laten niet lang daarna te wensen over en de pitcrew vervangt de neus, terwijl er een rijderswissel plaatsvindt.

Als in het laatste kwartier voor 18.00 uur ook de andere auto's uit de top vier binnen zijn geweest voor hun derde stop, is Treluyer de koploper in Audi #2. Peugeot zit hem met #7 en #9 op de hielen en de tweede Audi (#1) ligt vierde. Team Oreca Matmut ligt met de klantendiesel van Peugeot op P5, gevolgd door de derde fabrieks-Peugeot met startnummer 8. De eerste benzine auto is die met Bleekemolen achter het stuur. De Rebellion Racing Lola-Toyota gaat voor aan de in Frankrijk geliefde Pescarolo #16. De eerste zes auto's zitten dan nog in dezelfde ronde.


De race uitrijden, is het eerste doel voor Hope Racing

De Hope Racing Oreca met onder meer Jan Lammers in de cockpit kent veel problemen. Van de drie verreden uren heeft de hybride auto dan zo'n drie kwartier in de pitstraat gestaan met elektrische problemen en een haperend gaspedaal.
Voor AMR, dat de race vooraf bestempelde als een grote test, gloort er weinig hoop. De #009 AMR-One rijdt slechts een paar rondjes voordat deze als uitvaller genoteerd kan worden. De tweede nieuwe Aston Martin Racing LMP1 bolide maakt al niet veel meer kilometers. Hoewel de auto officieel nog ter reparatie in de pits staat, kan ook deze inschrijving van de Britten als afgeschreven worden beschouwd.

Klik hier voor de stand om 16 uur
Klik hier voor de stand om 17 uur
Klik hier voor de stand om 18 uur

Niels Hendrix