scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

24u: Enorme crash McNish

Gepubliceerd op 11 juni 2011 door Niels Hendrix

De 24 Uur van Le Mans is pas 50 minuten onderweg wanneer er een golf van siddering over het circuit gaat als McNish net voorbij de Dunlop brug een gigantische crash beleeft in de Audi R18 TDI #3. De Schot waagt een opportunistische inhaalactie op de langzamere LM GTE Pro auto van Luxery Racing, maar raakt daarbij met zijn linkerachterwiel de voorkant van de Ferrari 458 Italia #58, die de bocht normaal instuurt.

Het gevolg is dat beide auto's de grindbak door vliegen, waarbij de Audi vrijwel onafgeremd de bandenstapels invliegt. McNish draait met auto en al om zijn as en de onderdelen van zijn auto vliegen in de rondte. Vlijmscherp carbon, stukken bodywork en een wiel veranderen in levensgevaarlijke projectielen, maar wonder boven wonder lijkt in eerste instantie niemand van de achter de vangrail staande marshalls en fotografen (ernstig) gewond geraakt.
Wanneer de eerste schrik bekomen is en McNish zelf uit de auto stapt, daalt er een serene rust over Circuit de la Sarthe. Iedereen beseft hoeveel anders dit af had kunnen lopen.


De horrorcrash laat een verwoeste Audi R18 TDI en een enorme puinhoop achter


Gelukkig stapt McNish ongedeerd uit

McNish wordt ter controle naar het medisch centrum gebracht. Voor het ervaren trio Tom Kristensen/Rinaldo Capello/Allan McNish van de Audi #3 is Le Mans echter voorbij.
De #58 Ferrari met Beltoise achter het stuur wordt uit het grind getrokken en kan gehavend richting pitstraat zijn weg vervolgen. Vanzelfsprekend heeft de safety car bezit genomen van de baan om de marshalls de nodige tijd te gunnen om de ontstane schading aan de banden, vangrail en omheining te repareren. De neutralisatie neemt ruim een uur in beslag.

Anthony Beltoise: "Ik weet echt niet wat er gebeurde. Ik zat in de tweede ronde na mijn pitstop. Ik zag de Audi niet eens op me inlopen. De impact was enorm. Het spijt me voor Audi en ik hoop dat Allan in orde is. Met mij is niets aan de hand, behalve dat ik erg geschrokken ben door de crash."
Dr. Ullrich van Audi heeft een andere visie: "De Ferrari gooide de deur dicht en Allan had geen enkele kans meer. Hij ging er erg hard vanaf, maar kon gelukkig ongedeerd uit de auto stappen. Het is goed te zien dat de auto's zo veilig zijn, maar het was niet de bedoeling dat zo te demonstreren."

Niels Hendrix