Audi pakt volledige eerste startrij in Le Mans

Gepubliceerd op 10 juni 2011 door Niels Hendrix

Als het laatste zonlicht op Circuit de la Sarthe definitief verdwenen is en de eerste donkere uren aanbreken, begint de klok van de laatste twee uur durende kwalificatie sessie te tikken. Van tien uur 's avonds tot middernacht hebben de 56 deelnemende teams de laatste kans een goede startpositie te veroveren voor de 79e editie van de 24 Uur van Le Mans.

Op woensdagavond had Peugeot nog de voorlopige pole positie. Tijdens de eerste kwalificatie sessie op donderdag wisselde dat stokje naar Audi. En aan het eind van de tweede en beslissende kwalificatie sessie op donderdagavond is het nog steeds Audi dat zaterdag het beste uitgangspunt voor de 24-uursrace heeft.
Maar zoals Allan McNish al eerder zei, is zo'n pole positie leuk voor de foto die op zaterdag in de krant staat, maar win je er geen langeafstandsrace mee.

In het begin van de sessie doet Anthony Davidson in de Peugeot #7 een aanval op de snelste tijd van de Audi #2, maar moet hij dat bekopen met een spin. Het is echter zusterauto #1 die met Romain Dumas achter het stuur de eerste positie overneemt. Niet lang daarna ligt de actie op de baan zo'n twintig minuten stil, omdat de Ferrari 458 Italia met #58 gecrasht is bij Mulsanne.


Slechts 0,534 seconden scheiden de eerste zes auto's!


Het beloofd een ware titanenstrijd te worden

Als het licht weer op groen is gegaan, wisselt Audi dankzij Benoit Treluyer nog wel stuivertje tussen de eerste twee plaatsen, maar blijft het Duitse fabrieksteam de ranglijsten aanvoeren. Simon Pagenaud komt nog in de buurt met de Peugeot 908 en noteert op minder dan drie tienden achterstand de derde tijd. Audi bezet zaterdag dus de volledige eerste startrij. De R18 TDI #2 en #1 hebben de dubbele pole positie voor de 2011 editie van de 24 Uur van Le Mans veroverd.

Peugeot bezet met de 908 fabrieksdiesels #9 en #8 de tweede startrij. De #3 Audi en #7 Peugeot delen de derde rij. De klantendiesel van Team Oreca Matmut (met de Peugeot 908 HDI FAP) begint vanaf P7. De Lola B 10/60 Coupe-Toyota #12, waarin ook landgenoot Jeroen Bleekemolen plaats heeft, is de snelste benzineauto op de achtste plaats. Rebellion Racing zal tevreden zijn de Pescarolo Judd (#16) voor te zijn gebleven.
Jan Lammers en de Hope Racing Oreca Swiss Hy Tech-Hybrid komen niet verder dan de 24e startplaats.


Voor Hope Racing (hier met Jan Lammers achter het stuur) wordt uitrijden het eerste doel

Klik hier voor de uitslag van de tweede kwalificatie op donderdag

Niels Hendrix