Revolutionaire DeltaWing debuteert in 2012 op Le Mans

Gepubliceerd op 09 juni 2011 door Niels Hendrix

Het radicale DeltaWing concept zoals dat als eerste opdook als potentieel IndyCar chassis, zal in 2012 haar racedebuut maken op Le Mans. De revolutionaire auto zal door een Amerikaans consortium met onder meer Dan Gurney en meervoudig ALMS kampioen Highcroft Racing gebouwd worden. Na goedkeuring van de Automobile Club de l'Ouest zal de ultra-lichte auto in een afzonderlijke klasse rijden en de 56e plaats op de grid innemen. De DeltaWing wordt aangedreven door een 300pk sterke 1.6 liter viercilinder turbomotor.

Sportief directeur van de ACO, Vincent Beaumesnil: "In 2010 heeft de ACO besloten om een 56e pitbox vrij te maken om nieuwe technologie├źn te kunnen promoten. DeltaWing is in dat opzicht een ideaal hoog kwalitatief project voor de experimentele Le Mans plaats in 2012. Het project is gebaseerd op het principe om alle factoren, die van invloed zijn op de energieconsumptie van een auto, te optimaliseren. Het gaat daarbij om het gewicht, het vermogen en de luchtweerstand. De ACO wil de mogelijkheid bieden om iedere technologie te ontwikkelen en dit project laat zien dat naast hybride, biobrandstof of elektrische technologie er ook nog andere gebieden zijn om te ontdekken."


De standaard "look" van een raceauto is volledig losgelaten

Ontwikkeld door voormalig Lola ontwerper Ben Bowly, kenmerkt de DeltaWing zich door haar smalle neus en opvallende smalle voorkant. De auto genereert haar downforce grotendeels middels de vloer.
Bowly, over het tot "Project 56" omgedoopte concept: "Het geheim van de DeltaWing zit in de eenvoudigheid en effectiviteit van de auto. Om een energiezuinige auto te maken hebben we naar een manier gezocht om het gewicht en de drag te reduceren. Door de driehoekige vorm hebben we een minder stijf chassis nodig om goede rijeigenschappen te krijgen. We kunnen daardoor lichte, stevige en energie absorberende materialen gebruiken."

Gurney: "De laatste keer dat ik naar de 24 Uur van Le Mans geweest ben, was toen ik met AJ Foyt in de Ford GT40 er heb gewonnen. Dat was in 1967. Ik zie ernaar uit om er volgend jaar terug te keren en er onze auto mee te zien rijden. Bijna elk aspect van de DeltaWing is gebaseerd op de basis van engineering, maar de combinatie van het totaalpakket maakt het een geweldig geheel. Toen ik het project en de technische aspecten ervan gezien had, was ik direct overtuigd."

Niels Hendrix