Peugeot pakt voorlopige pole positie voor Le Mans 2011

Gepubliceerd op 09 juni 2011 door Niels Hendrix

Terwijl de zon onder gaat en de temperatuur temperatuur met eenzelfde snelheid daalt, gaat het licht op het circuit van Le Mans op groen voor de kwalificatie op woensdagavond. Van tien tot middernacht wordt de eerste kwalificatie sessie verreden. Op donderdagavond volgen de tweede en derde kwalificatie sessies.

Nu het erom gaat en het zoeken naar een afstelling voor de race plaats maakt voor een snelle rondetijd, worden de uiterste grenzen opgezocht. Onvermijdelijk gaat het daarbij weleens mis. Zo komen de #41 Greaves Motorsport en #007 Aston Martin Racing auto's onafhankelijk van elkaar binnen zonder bodywork bij het voorwiel. De #44 Extreme Limite Am Paris komt voor het reuzenrad naast het circuit in het grind tot stilstand en vlak voordat het eerste uur van de twee beschikbare voltooid is, gaat een van de kanshebbers in de fout.

Audi #1 met Romain Dumas achter het stuur rijdt dan namelijk in het donker op de stilstaande #60 Aston Martin Vantage van Gulf AMR Middle East. Volgens Dumas werden er bij Mulsanne geen gele vlaggen gezwaaid. Het gevolg is een crash, waarbij beide auto's aanzienlijke schade oplopen. Gelukkig wist Audi voor het einde van de kwalificatie de schade te repareren.


Peugeot als een dief in de nacht


De sfeervolle ambiance op Le Mans is uniek


Werk Audi zich donderdag wel in de spotlights?

Als na een korte rode vlag periode de auto's weer losgelaten worden, staat Audi in de tussenstand op de eerste drie plaatsen. Het Duitse team wordt gevolgd door de drie fabrieksteams van Peugeot.
Maar met nog een half uur op de klok gaat Stephane Sarrazin er eens goed voor zitten en voor Peugeot slaat hij met de 908 een gat van negen tienden naar de snelste Audi. Als het laatste kwartier wegtikt, zijn alle diesels op de baan maar de laatste minuten van de kwalificatie worden na een rode vlag nooit meer gereden. De Strakka Racing #42 is namelijk hard eraf gegaan en mist de hele linkerachterkant.

De #8 Peugeot blijft dankzij Sarrazin dus op de voorlopige pole positie staan. Audi doet goede zaken met het R18 TDI door de tweede (#2), derde (#1) en vierde (#3) plaatsen voor zich op te eisen, gevolgd door de resterende twee Peugeot fabrieksauto's met #7 en #9. De klanten-Peugeot van Oreca Matmut pakt de zevende plaats en Pescarolo is weer de snelste benzine aangedreven LMP1 op P8.
Jeroen Bleekemolen vinden we met de Rebellion Racing Lola B 10/60 Coupe-Toyota terug op de negende positie. De Hope Racing auto met de ervaren Jan Lammers in de gelederen noteert de 21e tijd.

Klik hier voor de uitslag van de kwalificatie op woensdag

Niels Hendrix