Deze diffusers worden dit seizoen gezien als een speerpunt in de wedloop om de snelste auto te bouwen. De teams zoeken de grenzen op in hun pogingen zo veel mogelijk downforce te genereren met dit deel van de auto.
Een onderdeel waaraan gewerkt wordt, is ervoor te zorgen dat – zonder dat het gaspedaal ingedrukt wordt – toch zo veel mogelijk uitlaatgassen door de diffuser stromen. Op dit moment, nu de teams met aangepaste motor management software proberen de prestaties op dit gebied te verhogen, heeft de FIA ingegrepen en besloten deze aanpassingen te verbieden.

"> FIA past reglementen aan vanwege de geblazen diffuser - news.verstappen.com

scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

FIA past reglementen aan vanwege de geblazen diffuser

Gepubliceerd op 17 mei 2011 door Niels Hendrix

De FIA heeft mogelijk de rangorde aan de kop van het Formule 1 veld op zijn kop gezet. Voor aanvang van de Grand Prix van Spanje heeft de FIA namelijk de regelgeving aangepast. De aanpassing betreft de zogenaamde door uitlaatgassen "geblazen diffuser".

Deze diffusers worden dit seizoen gezien als een speerpunt in de wedloop om de snelste auto te bouwen. De teams zoeken de grenzen op in hun pogingen zo veel mogelijk downforce te genereren met dit deel van de auto.
Een onderdeel waaraan gewerkt wordt, is ervoor te zorgen dat – zonder dat het gaspedaal ingedrukt wordt – toch zo veel mogelijk uitlaatgassen door de diffuser stromen. Op dit moment, nu de teams met aangepaste motor management software proberen de prestaties op dit gebied te verhogen, heeft de FIA ingegrepen en besloten deze aanpassingen te verbieden.

Naar verluid heeft de FIA een brief geschreven, waarin vermeld staat dat het vanaf de Spaanse Grand Prix niet meer is toegestaan om uitlaatgassen kunstmatig te genereren als de coureur niet op het gaspedaal trapt.
De brief beschrijft dat als er geremd wordt het gaspedaal niet verder ingetrapt mag zijn dan tien procent van de maximum pedaalstand. Sommige auto's hadden een aerodynamisch voordeel, omdat de gaspedaalstand, juist als er geremd werd, zelfs op honderd procent stond.

Om deze reglementswijziging door te voeren, heeft de FIA het volgende bepaald: "Het gebruik van het gaspedaal is alleen toegestaan om het vermogen te vergroten, niet om de aerodynamische prestaties te verbeteren".
Deze formulering houdt in dat ieder team dat gebruik maakt van de hierboven beschreven techniek in strijd handelt met het beroemde "artikel 3.15" van de technische reglementen. In dit artikel wordt het verboden om beweegbare aerodynamische technieken te gebruiken.
De wijziging is slecht nieuws voor ieder team dat een geblazen diffuser gebruikt, alhoewel sommigen er meer schade van zullen ondervinden dan anderen.

Ross Brawn, teambaas van Mercedes GP, zegt er het volgende over: "Het zal ieder team raken. We zullen het specifieke geluid dat deze systemen maken waarschijnlijk niet meer horen. Ieder team heeft haar motor management systeem zo ontwikkeld, dat het een maximaal voordeel uit de uitlaten behaald. De FIA wil echter dat we een andere weg inslaan, dus zullen er veranderingen op dit vlak komen. Ik heb geen idee wat het resultaat zal zijn. Wat ik wel weet is dat het de teams gedwongen heeft opnieuw naar de motor strategieën te kijken."
McLaren had recent aangegeven dat ze het motormanagement van Red Bull Racing als sleutel ziet tot de uitstekende prestaties van laatstgenoemde tijdens de kwalificaties. De aanpassing in het reglement kan betekenen dat het regerend wereldkampioenschapsteam een van de zwaarst getroffen teams op de grid is.

De teambaas van Red Bull Racing, Christian Horner, is de volgende mening toegedaan: "Ik denk dat het alle teams, die de geblazen diffuser gebruiken, zal treffen. Dat is zo'n negentig procent van de auto's op de grid. Het is geen nieuwtje van dit seizoen, het systeem werd verleden jaar al geïntroduceerd. Barcelona zal dus duidelijk laten zien wat de invloed van deze beslissing zal zijn." Als Horner gevraagd wordt of de aanpassing in de reglementen een gevolg is van een klacht die een van de concurrenten geuit zou hebben antwoord hij: "Het is onvermijdelijk en de ongelukkige consequentie van succes."

Geert van Dijk