scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

De start van de Grand Prix van België was werkelijk...

Gepubliceerd op 30 augustus 1998 door

De start van de Grand Prix van België was werkelijk een complete chaos. Na de eerste bocht schoof David Coulthard dwars over de baan, crashte tegen een betonnen muur en schoof direkt weer dwars over de baan terug. De onderdelen van zijn auto vlogen door de lucht, waarbij Johnny Herbert geraakt werd door ëën van zijn banden. Jos Verstappen had het geluk dat hij een zeer goede start had en Rubens Barrichello al had gepasseerd, die midden op de baan spinde en van alle kanten werd aangereden. Onderdelen vlogen hoog door de lucht en er waren zeker wel 14 wagens betrokken bij de gigantische kettingbotsing, waarbij Mika Salo (die al eerder dit week-end een wagen kon afschrijven) en Eddie Irvine ook van alle kanten geraakt werden door hun collega's. Ricardo Rosset deed er nog een extra schepje bovenop door keihard op de gecrashte coureurs in te rijden.

Ook Jos kwam niet geheel ongeschonden uit de strijd; met een lekke rechterachterband en wat schade aan het bodywork kwam hij terug in de pits om plaats te nemen in de reservewagen die voor hem klaar stond. Jos vertelde : "Na de eerste bocht ... je zag dat er iets gebeurde, maar je kan niets zien door al dat water dat omhoog gaat. Toen ik daar aankwam, zag ik een gat. Ik reed gewoon door dat gat ... alleen op het laatst raakten ze mij, vandaar dat ik ook die lekke achterband had. Maar verder was de auto niet geschadigd, aleen die lekke achterband heeft het bodywork een beetje kapotgeslagen, zodat ik nu in de T-car zit, die als het goed is ook helemaal vol zit. (met benzine red.)"

Damon Hill heeft een super herstart en pakt al voor de eerste bocht de leiding. Mika Hakkinen probeert Michael Schumacher naar buiten te dwingen in de hairpin, maar raakt daarbij de Ferrari en spint. Vervolgens wordt hij aangereden door de Sauber van Johnny Herbert en kan Jos Verstappen, die ook een hele goede start had, hem maar net ontwijken.

Na 2 ronden safety-car kan het veld weer vol aan de bak en komt Damon Hill als eerste over de finishlijn, gevolgd door Michael Schumacher en Eddie Irvine. Jos komt door op een keurige 10e plaats, gevolgd door Toranosuke Takagi.

In de negende ronde moet Jos Verstappen zijn bolide aan de kant zetten met opnieuw een opgeblazen motor. Het is jammer dat er op zo'n manier een einde moet komen aan een race, waarin wellicht WK-punten voor het grijpen lagen. Dit helpt natuurlijk ook niet in de strijd voor een plaatsje in de Formule 1 voor volgend jaar.

Terug in de pits zei Jos : "Ik denk dat dit ontzettend jammer is, zeker omdat we de auto helemaal vol hadden getankt. Ik denk dat we tot de 30e ronde hadden kunnen gaan, dus dat is heel jammer. Ik kon het in het begin even niet bijhouden, maar ik denk ook dat veel mensen met hele zachte regenbanden onderweg waren. Wij hebben voor de hardere gekozen en met veel benzine en je zag dat we langzamerhand een beetje terugkwamen op de twee mensen die voor me reden, maar helaas. Ik denk dat we ver hadden kunnen komen als we de wedstrijd hadden kunnen finishen."

In de 25e ronde nadert Michael Schumacher (die Damon Hill in de 8e ronde heeft ingehaald) David Coulthard om hem op een ronde te zetten en gebeurt er iets ongelooflijks. In een bocht blijft Coulthard uiterst rechts rijden. Schumacher rijdt in zijn spray, ziet de McLaren niet en knalt keihard op de achterkant van de Schot ! Schumacher verliest daarbij zijn rechtervoorwiel en rijdt op drie wielen door naar de pits, gevolgd door Coulthard die geen achtervleugel meer heeft. In de pits stapt Michael Schumacher vreselijk kwaad uit zijn auto en gaat verhaal halen bij McLaren.

Even later knalt Giancarlo Fisichella op een identieke wijze op Shinji Nakano, waarbij van alles van zijn auto valt en vervolgens vlam vat. Tijd voor de safety-car ! Op dat moment zijn nog maar slechts 6 coureurs op de baan ! David Coulthard en Shinji Nakano komen beide later terug op de baan met een nieuwe achtervleugel.

Eddie Jordan kan uiteindelijk zijn geluk niet op met een eerste en tweede plaats voor Damon Hill en Ralf Schumacher, gevolgd door Jean Alesi.

Voor een volledig overzicht kun je terecht op onze seizoen pagina en een uitgebreid raceverslag is hier te lezen.