scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

24 Uur van Le Mans, de show start al op 24 april

Gepubliceerd op 18 april 2011 door Ron Lem

Ieder jaar wordt traditiegetrouw in juni weer de 24-uursrace van Le Mans gehouden. Ook in 2011 zullen weer velen het grote stratencircuit een bezoek brengen om zich daar te vermaken met het spektakel van de race zelf, maar ook alles wat daaromheen wordt georganiseerd. Le Mans is niet zomaar een simpele race, het is een begrip en een evenement vol vermaak op, maar zeker ook naast de baan.

Ter voorbereiding op de week in juni zullen vele teams vooraf een test doen op het ruim dertien kilometer lange circuit. Ruim tevoren zoeken zij de baan op en doorstaan daar enkele testsessies, zodat eventuele aanpassingen nog ruimschoots kunnen worden doorgevoerd eer het echte startschot valt.
Dit jaar staat de officiële testdag gepland op 24 april aanstaande. Het komende weekeinde is de baan de gehele zondag open en is ook het publiek welkom om de tests bij te wonen. Gedurende de komende dagen zullen de teams al stukje bij beetje de pitboxen gaan vullen, waarna tegen het weekeinde alle boxen in gebruik zullen zijn. Er is slechts één uitzondering; in de categorie prototypes zal het Sigmatech Nissan team slechts één van beide wagens in de LMP2 klasse inzetten voor de tests. De berijder zal Soheil Avari zijn, een rijder die eigenlijk is ingeschreven op de Team Oreca 03. Het gevolg hiervan is dat het Extreme Limited AM Paris team, dat eerst op de reservelijst stond, nu is geselecteerd om actief mee te doen in de 24 Uur van le Mans. Dit team zal dan ook een Norma M200P chassis voorzien van een Judd-BMW krachtbron op de baan brengen met aan het stuur Fabien Rosser.


Archieffoto: de AMR 009 in actie op de baan

Door deze verschuivingen is de eerstvolgende wagen die bij een uitvallende deelnemer de baan op mag de Lola-Aston Martin van Vanina Ickx. Het krachtige Engelse prototype zal daarom al aanwezig zijn tijdens de testdag aanstaande zondag.

Gedurende deze testdag mogen tussen 9.00 en 18.00 uur een maximaal aantal van 56 wagens gelijktijdig op de baan zijn. Omdat de invoering van de nieuwe regels op technisch gebied hebben geleid tot een explosie aan nieuwe prototypen, is het van cruciaal belang dat dit strak wordt georganiseerd, zodat alle wagens en hun berijders kunnen testen en gewend raken aan zowel de wagen als de unieke baan, waarvan er geen tweede in de wereld bestaat.

Tijdens de testdag zullen ook enkele hybride wagens te bewonderen zijn. Hoewel Peugeot hun hybride uitvoering van de 908, de Hybrid4, heeft teruggetrokken, zullen twee andere hybriden niet alleen aanwezig zijn, maar ook daadwerkelijk de baan opgaan. De Oreca Swiss HY Tech-Hybrid en de Zytek 09H hybrid zullen onder echte raceomstandigheden worden getest.

Vele wagens hebben hun tegenstanders nog niet in een echte race ontmoet, maar op de komende testdag zal dit dan toch gebeuren. Een uniek moment dus dat tevens de officiële aftrap voor de grote 24-uursrace van Le Mans 2011 zal vormen.


Wie staan er dit jaar op het podium?

Een team van de Verstappen Info Page zal afreizen naar dit gebeuren en vanaf de baan verslag doen van de gebeurtenissen tijdens deze officiële testdag, waarvoor de sessies zijn vastgesteld van 9.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur.

Ron Lem