scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Pescarolo keert terug aan top

Gepubliceerd op 03 april 2011 door Niels Hendrix

De sportscar legende Henri Pescarolo heeft met zijn team een triomfantelijke terugkeer gemaakt in de hoogste klasse van de langeafstandsracerij. Na een jaar van afwezigheid wist Pescarolo de openingsrace van de Le Mans Series op Paul Ricard te winnen.
De door een Judd-krachtbron voortgestuwde Pescarolo LMP1, bestuurd door Christophe Tinseau, Julien Jousse en Emmanuel Collard, begon achteraan de grid. Want daar was Pescarolo naar terugverwezen na afloop van de technische keuring na de kwalificatie, waarbij een teveel afgesleten bodemplaat was geconstateerd. Niet meer dan twintig ronden waren er nodig om naar de eerste plaats te rijden en daarna behield Pescarolo die leidende positie voor de rest van de zes-uursrace. Zo keert Pescarolo terug op het LMS toneel met een glansrijke overwinning.


Een mooiere terugkeer had Pescarolo zich niet kunnen wensen

Collard, die op deze zondag zijn 40ste verjaardag vierde, kwam met een ronde voorsprong op de Rebellion Racing Lola-Toyota van Jean-Christophe Boullion en Andrea Belicchi over de finish. Collard: "Dit is een geweldig resultaat na een jaar niet geracet te hebben."
De Pescarolo had een probleemloze rit tijdens een dag waarop haar rivalen in de mager bezette LMP1 klasse een voor een in de problemen kwamen.
Boullion spon al vroeg in de race met de Rebellion auto, toen een van de deuren plotseling open schoot in de voorlaatste bocht. Een beschadigde scharnier resulteerde in vele kostbare verloren seconden bij de volgende twee pistops, waardoor de auto tegen het einde van het tweede uur een ronde achterstand had.

De tweede Rebellion inschrijving, met Neel Jani en Nicolas Prost, startte vanaf pole positie maar kwam als snel op tien ronden achterstand na een technisch probleem. De ASM Zytek verloor een vergelijkbare hoeveelheid tijd, toen reparatie nodig was nadat Olivier Pla een lekke band had opgelopen, die resulteerde in beschadigd bodywork.
Aston Martin greep de race aan als test voor haar nieuwe AMR-One. De auto met Darren Turner, Stefan Mücke en Harold Primat achter het stuur maakte verschillende langdurige pitstops. De auto keerde wel nog terug op de baan voor het laatste half uur en zag dus wel de zwart/wit geblokte vlag ondanks dat de AMR-One maar de helft van het aantal ronden van de winnaar af wist te leggen.


Voor de AMR-One werd het een testrace

De derde plaats ging naar een LMP2 auto, de Greaves Motorsport Zytek (met Tom Kimber-Smith, Karim Ojjeh en Gary Chalandon). De tweede plaats in de LMP2 klasse werd opgeëist door de AF Corse-run Pecom Racing Lola-Judd.
In de GTE klasse ging de winst naar JMW Motorsport. De nieuwe Ferrari 458 Italia finishte voor hetzelfde model Ferrari van AF Corse.

Een van de meest opmerkelijke momenten tijdens de 6 Uur van Le Castellet was de start, waarbij de vier 911 GT3-RSR's van Felbermayr-Proton, ProSpeed en beide IMSA Porsches beschadigd raakten. Dit was het gevolg van het op groen gaan van de lichten, terwijl de beslissing om nog een opwarmronde achter de safety-car te rijden vlak daarvoor genomen was. Terwijl de voorste auto's rustig achter de safety-car bleven rijden, ontstond er chaos in het achterveld, waar enkele coureurs na het zien van de groene lampen vol op het gas gingen.

Klik hier voor de uitslag van de 6 Uur van Le Castellet

Niels Hendrix