scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos: "Kunstmatige regenrace plannen Ecclestone belachelijk"

Gepubliceerd op 02 maart 2011 door Niels Hendrix

Er worden al jaren allerlei maatregelen geopperd om de Formule 1 races spannender te maken. Van technische beperkingen tot een medaillesysteem. De laatste proefballon uit de koker van Bernie Ecclestone kan is volgens Jos ridicuul en die mening weet hij prima te onderbouwen. Onderstaand de column van Jos Verstappen zoals die in de Telegraaf van donderdag 3 maart te lezen is.

"Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft vriend en vijand weer eens verrast met zijn meest recente proefballonnetje om de Formule 1 aantrekkelijker te maken. Zijn voorstel om het tijdens races kunstmatig gedurende een bepaalde periode te laten 'regenen' met behulp van sprinklerinstallaties langs de baan, vind ik echter volstrekt belachelijk. Je moet de natuur zijn gang laten gaan en die niet willen beïnvloeden. In mijn optiek is het simpel: als het regent, regent het en als het droog is, is het droog. En als Ecclestone zo graag regen wil, dan moet hij de racekalender maar anders gaan indelen. Zelf kon ik altijd goed uit de voeten in de regen, maar toch hoopte ik altijd op droog weer. Geen enkele coureur zit op regen te wachten. Iedereen wil gewoon zo hard mogelijk racen en zo hard mogelijk door de bochten, dus ik verwacht dat dit idee bij de teams op bar weinig support kan rekenen.

Ecclestone lanceert vaker ideetjes om de F1-races spannender te maken, zoals eerder de invoering van een medaillesysteem in de Formule 1. Toen waren net de Olympische Spelen geweest en daardoor was hij waarschijnlijk op het idee gekomen, maar met het verstrijken van de tijd is dit plan gelukkig een stille dood gestorven. Om eerlijk te zijn verbaast Ecclestone me wel met zijn ideeën. Immers, we hebben afgelopen seizoen een ontzettend mooi en spannend seizoen achter de rug met een prachtige ontknoping in Abu Dhabi, dus de noodzaak tot dergelijke vernieuwingen ontgaat me. Natuurlijk, iedereen wil zoveel mogelijk actie, maar inhalen zal altijd moeilijk blijven als je met 300 kilometer per uur op een bocht afgaat. Komend seizoen wordt er voor het eerst gereden met verstelbare achtervleugels om het aantal inhaalmanoeuvres te vergroten. Er zal goed over nagedacht zijn en in beginsel is het best een goed idee, maar ook dit komt een beetje over als een kunstgreep. De tijd zal leren of het een succes is of niet.

Door de politieke ontwikkelingen in Bahrein en het afgelasten van de Grand Prix aldaar is de start van het Formule 1-seizoen twee weken opgeschoven. Het geeft de teams extra tijd om nog de nodige puntjes op de i te zetten en ik denk dat zeker de kleinere teams daar niet ongelukkig mee zullen zijn. We hebben inmiddels al een reeks testdagen achter de rug en ik volg van een afstandje alle bespiegelingen, maar ik moet bekennen dat ik daar niet heel veel waarde aan hecht. De Red Bulls voeren het veld aan, Mercedes GP schijnt z'n zaakjes goed voor elkaar te hebben, Jenson Button is kritisch over zijn McLaren en bij Renault is men tevreden over Nick Heidfeld als vervanger van Robert Kubica, het zal allemaal wel. Teams kunnen verstoppertje spelen of juist niet, afhankelijk van hoe groot de druk is van bijvoorbeeld de fabriek of de buitenwacht. In beginsel komt het erop neer dat we pas na de eerste race op 27 maart in Melbourne weten waar we aan toe zijn en geen dag eerder.

Tenslotte las ik dat Fernando Alonso in de biografie over Ecclestone is beschuldigd van poging tot sabotage. Hij zou teambaas Ron Dennis gevraagd hebben om te weinig brandstof in de wagen van zijn teamgenoot Lewis Hamilton te tanken. Ik vraag me af of de beschuldiging op waarheid berust. Ik kan me niet voorstellen dat een coureur zover zou gaan. Ik wil er ook niet teveel over zeggen behalve dan dat ik mijn twijfels erover heb."

Niels Hendrix