Bemanning Audi ongewijzigd

Gepubliceerd op 24 januari 2011 door Geert van Dijk

Allan McNish en Tom Kristensen zullen ook het komende seizoen van de Le Mans races weer voorop gaan in de strijd om de Intercontinental Le Mans Cup. Net als vorig seizoen zullen deze heren proberen deze felbegeerde prijs voor Audi in de wacht te slepen.

De Duitse autofabrikant kondigde vandaag zijn rijdersbezetting aan voor de eerste race in de American Le Mans Series. Deze race zal op het circuit van Sebring verreden worden. Het tweetal zal ook deelnemen aan de LMS race op Spa-Francorchamps en de ILMC wedstrijden - ná de 24 Uur van Le Mans - op Imola, Silverstone, Road Atlanta en in China.

Op Sebring zal het rijdersduo aangevuld worden met Dindo Capello, zodat daar dezelfde rijdersbezetting ontstaat als waarmee Audi bij de 24 Uur van Le Mans de #7 auto liet deelnemen. De overige races wordt het duo niet aangevuld met een derde coureur.

Het team van Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller zal de eerste drie races samen rijden. In deze samenstelling wist het drietal met hun Audi de winst van de 24 Uur van Le Mans in 2010 in de wacht te slepen, nadat alle wagens van de grootste concurrent Peugeot met pech de race moesten staken. De overige ILMC races zal Bernard samen met Marcel Fassler rijden. Een derde Audi rijdt alleen op Spa-Francorchamps en Le Mans, de coureurs voor deze auto zijn net als vorig seizoen de heren Fassler, Andre Lotterer en Benoit Treluyer.


De nieuwe Audi LMP1 auto: de R18

"Vanwege de overlappende datums van races in de DTM en de ILMC was het lastig een rijders team samen te stellen", zegt Audi Motorsports baas Wolfgang Ulrich. "Mike Rockenfeller kan daarom bijvoorbeeld geen heel seizoen in de R18 racen. Maar met Porsche fabriekscoureur Timo Bernhard, Marcel Fassler, Tom Kristensen en Allan McNish hebben we voor de prototypes een heel sterke basis. We hoeven geen nieuwe coureurs in ons team te introduceren, hetgeen meer werk en risico met zich mee zou brengen. We kunnen we ons nu dus volledig concentreren op de ontwikkeling van de Audi R18."

McNish voegt hieraan toe: "Ik kijk erg uit naar het racen met de R18. De kalender van Sebring, Spa, Le Mans, Imola, Silverstone, Petit Le Mans, Road Atlanta en afsluitend China behelst een seizoen met de allerbeste sportauto races in één kampioenschap, hetgeen fantastisch is".
Overigens hoeft geen van de negen rijders te klagen over het aantal uren dat zij achter hun stuur zullen doorbrengen. Naast de genoemde races staat namelijk ook nog een zeer uitgebreid testprogramma op de planning waarbij zowel Europa als de USA zal worden aangedaan.

Geert van Dijk