scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos blikt vooruit op het nieuwe Formule 1 seizoen

Gepubliceerd op 19 januari 2011 door Niels Hendrix

Bandenfabrikant Pirelli en alle teams zijn druk aan het testen en hier en daar worden door de coureurs onderling alvast speldenprikjes uitgedeeld. Het moge duidelijk zijn dat het nieuwe Formule 1 seizoen in aantocht is. Jos kijk alvast vooruit naar de namen die hij voorin verwacht. Onderstaand de column van Jos Verstappen zoals die in de Telegraaf van donderdag 20 januari te lezen is.

"De 2011-editie van de Dakar Rally zit er weer op. Helaas, moet ik zeggen. Want 'Le Dakar' is in mijn ogen een waanzinnig evenement. Spectaculair om naar te kijken, loodzwaar om aan deel te nemen. Als je ziet wat de coureurs moeten doorstaan, waar ze doorheen moeten en wat er allemaal bij komt kijken, dan kun je niet anders concluderen dat er in de natuur van Argentinië en Chili de afgelopen weken pure topsport is bedreven.

Net als vorig jaar heb ik het evenement dit jaar met argusogen gevolgd en ik moet eerlijk bekennen dat het evenement me meer en meer begint te trekken. Ik heb dan ook zeker interesse om zelf een keer het avontuur te proeven en de uitdaging van de Dakar Rally aan te gaan. Als deelnemer wel te verstaan, maar dan vanzelfsprekend met de ondersteuning van een goed, professioneel team. Ik wil de zaken dan wel serieus aanpakken en voel er bijvoorbeeld weinig voor om anoniem mee te gaan rijden. Of je doet iets goed of je doet het niet, dat is nog altijd mijn motto. Ik heb er nog geen concrete gesprekken over gevoerd, maar ik denk er wel serieus over na. Als het aan mij ligt gaat het er zeker van komen.

Ondertussen komt de start van het nieuwe Formule 1-seizoen alweer met rasse schreden dichterbij. Als nieuwe bandenleverancier heeft Pirelli de opdracht meegekregen om rubber te ontwikkelen dat sneller slijt, zodat de wagens tijdens een Grand Prix vaker dan één keer de pits in moeten om van banden te wisselen. Ik vind het geen verkeerde gedachte van de FIA. Immers, hoe meer pitstops, hoe belangrijker de strategie en hoe interessanter normaal gesproken de wedstrijd.

Afgelopen seizoen was de strijd om de wereldtitel in de Formule 1 uitzonderlijk spannend, dus je kunt je aan de ene kant afvragen of men zaken wel moet veranderen. Aan de andere kant gaan we het tweede jaar in met dezelfde reglementen en dan zie je vaak dat de verschillen tussen de teams al wat groter worden. De vaste testdagen binnenkort worden om die reden ook extra interessant om te volgen, omdat je zo kunt zien wie zijn huiswerk goed heeft gedaan. In mijn ogen zal het ook komend seizoen weer om vier teams draaien: Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes GP.

Fernando Alonso gaf onlangs aan Michael Schumacher als zijn gevaarlijkste concurrent voor de titel te beschouwen, nu deze aan het tweede seizoen na zijn comeback gaat beginnen en de Mercedes meer voor zijn rijstijl en voorkeuren is ontwikkeld. Het is duidelijk dat een grootheid als Schumacher zijn talent niet verliest en dat hij zeker kan meedoen om de titel als je hem een auto geeft die bij hem past. Schumacher is nu 42 jaar en natuurlijk komt er een keer een omslagmoment dat de leeftijd een rol gaat spelen en dat bijvoorbeeld zijn reactievermogen minder wordt, maar ik ben geen dokter en denk gewoon dat het met Schumacher voorlopig nog wel goed zit. Hij is nog steeds zo scherp als een mes.

Overigens zijn er natuurlijk meer kanshebbers voor de titel en dat weet Alonso ook heel goed, maar zijn opmerking over Schumacher is ook bedoeld om anderen te prikkelen of een reactie te ontlokken. Dat soort spelletjes wordt buiten de circuits vaak gespeeld en ik vind het doorgaans wel vermakelijk om te volgen. Maar neem maar van mij aan dat Alonso dondersgoed beseft dat er nog een paar topteams zijn die zich in de strijd om de wereldtitel zullen mengen. Voor mijn gevoel heeft Red Bull Racing met Sebastian Vettel en Mark Webber in ieder geval nog altijd de beste papieren in handen."

Niels Hendrix