scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

AMR racet tegen de klok

Gepubliceerd op 14 januari 2011 door Niels Hendrix

Aston Martin Racing baas David Richards blijft optimistisch dat zijn team de nieuwe LMP1-auto op tijd gereed heeft voor een debuut bij de 12 Uur van Sebring. Hij moet wel toegeven dat de inschrijving slechts één auto betreft en het project een gevecht tegen de klok is.
Het opbouwen van de auto verloopt voorspoedig en de motor heeft vandaag voor de eerste keer op de dynamometer, een apparaat waarmee een motor getest kan worden, in de fabriek van Prodrive gedraaid.

David Richards: "We zijn vanaf een blanco papier begonnen en hebben een compleet nieuwe motor ontworpen speciaal met het doel om Le Mans te winnen. Het eerste chassis is ongeveer een week geleden afgeleverd bij het raceteam en zij bouwen het op. Het bodywork is nog niet gereed."
"Om eerlijk te zijn is het een beetje een gevecht tegen de klok", laat Richards weten. "Het doel was om de auto in de eerste week van februari te laten rijden, dan naar de Verenigde Staten te verschepen om te testen op Sebring, daarna daar te blijven voor verder testwerk en in maart te racen op Sebring. Meer dan één auto gaan we niet op tijd klaar krijgen."


De nieuwe Aston Martin LMP1 is een open auto

"Het is een erg veeleisend circuit en als je de 12 Uur van Sebring op een hobbelig, betonnen vliegveld aankunt, lukt normaalgesproken de 24 Uur van Le Mans ook. Na Le Mans hebben we meer LMP1-auto's rondrijden. We hebben dan ook meer kilometers gemaakt en zullen nog een paar races rijden in de Verenigde Staten en ook in de Le Mans Series."

Het nieuwe Le Mans programma van Aston Martin Racing is er mede gekomen nadat de organisatie, de Automobile Club de l'Ouest (ACO), verzekerd had dat de nieuwe reglementen erin zouden voorzien dat benzinemotoren een kans zouden hebben tegenover de diesels, die de LMP1-klasse al sinds 2006 domineren. Richards is tevreden met de recente wijzigingen door de ACO en gaat er vanuit dat ze het gewenste effect zullen hebben. "De organisatie heeft belooft om via de reglementen het vermogen van de benzine- en dieselmotoren gelijk te trekken. Die intentie was er altijd al, maar het stond nog nooit zwart op wit geschreven zoals nu in artikel 19."

Niels Hendrix