Audi presenteert nieuwe R18 coupe

Gepubliceerd op 10 december 2010 door Ron Lem

Audi heeft vanavond in Ingolstadt de nieuwe wagen voor het Le Mans seizoen 2011 gepresenteerd. De nieuwe LMP1 auto, die als type aanduiding R18 meekrijgt, zal het winnende succesnummer R15 van 2010 vervangen. Opvallend is met name de coupe uitvoering waar Audi tot nu toe met open wagens heeft gereden.


Presentatie van de nieuwe R18, Audi koos voor een coupe uitvoering

De wagen wordt aangedreven door een 3,7 liter zes-cilinder turbodiesel. De wagen zal - voor de eerste rit kan worden gemaakt - nog uitgebreid worden getest. Audi heeft speciaal hiervoor een intensieve testprocedure ontwikkeld.


Niet langer een riante 5,5 liter, maar een zuinige 3,7 liter krachtbron drijft deze Audi aan

Wolfgang Ulrich, de motorsport manager van Audi, bevestigt dat de nieuwste Le Mans reglementen de grootste aanleiding zijn voor de opmerkelijke overstap naar een gesloten wagen. "De regels zijn er de oorzaak van dat je een dak nodig hebt om nog competitief mee te kunnen doen", legt Ulrich uit. De belangrijkste wijziging is de regel dat turbodiesel motoren niet langer meer dan 3,7 liter inhoud mogen hebben. Voorheen was dat 5,5 liter en dus moet dat verschil worden teruggehaald op andere vlakken. De belangrijkste aanpassingen haalt Audi nu dus uit de aerodynamica van de wagen, en dan is een coupe in plaats van een open wagen al een enorme stap in de goede richting.


Lukt het Audi in 2011 weer de rest van het veld dit uitzicht te bieden?

Verder sluit Ulrich voor de toekomst de komst van echte hybride wagens niet uit. Maar voor dit moment is de nieuwe turbodiesel de meest voor de hand liggende uitvoering. "Wij vinden turbodiesels nu eenmaal erg efficiënt, dus lag het voor de hand weer een turbodiesel uitvoering te gebruiken op Le Mans", aldus Ulrich.

Audi zal bij de twaalf uur van Sebring nog met de R15 plus uitkomen, waarna het debuut van de R18 in mei 2011 op Spa zal volgen.


Audi R18 coupe, het is even wennen, maar wel mooi

Ron Lem