Ik ben het er niet mee eens. Als iemand veel races wint, maar ook veel uitvalt, verdient hij het niet om wereldkampioen te worden. Ik heb veel waardering voor de manier waarop Ecclestone op zijn leeftijd (79) "> Jos over de ontknoping in het F1 kampioenschap - news.verstappen.com
scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos over de ontknoping in het F1 kampioenschap

Gepubliceerd op 07 oktober 2010 door Niels Hendrix

Het Formule 1 seizoen van 2010 begint op haar einde te lopen. De strijd om het kampioenschap wordt daarmee alsmaar spannender. Kunnen de titelkandidaten met de druk omgaan? Jos geeft zijn visie in onderstaande column zoals die in de Telegraaf van donderdag 7 oktober te lezen is.

"Met nog vier races te gaan en vijf coureurs die aanspraak maken op de wereldtitel is de ontknoping van het Formule 1-seizoen spannender dan ooit. Na de laatste Grand Prix in Singapore stelde Formule 1-baas Bernie Ecclestone opnieuw de huidige puntentelling ter discussie. Hij ziet liever een medaillesysteem, waarbij de coureur met de meeste GP-zeges in een seizoen wereldkampioen wordt.

Ik ben het er niet mee eens. Als iemand veel races wint, maar ook veel uitvalt, verdient hij het niet om wereldkampioen te worden. Ik heb veel waardering voor de manier waarop Ecclestone op zijn leeftijd (79) de hele tent runt, maar ik denk dat de puntentelling zoals die nu is uitstekend voldoet en dat hij daar dan ook vanaf moet blijven. Het seizoen stevent af op een geweldige climax, dus wat wil je als F1-fan nog meer? Bovendien denk ik dat zijn voorstel in de praktijk niet zo heel veel zou veranderen.

Sinds Singapore hebben de ervaren rotten Fernando Alonso (Ferrari) en Mark Webber (Red Bull) ogenschijnlijk de beste papieren voor de titel. Jenson Button is inmiddels iets te ver achterop geraakt in mijn ogen en Sebastian Vettel en Lewis Hamilton laten hier en daar toch belangrijke steken vallen. Hamilton deed dat bijvoorbeeld in Singapore, waar hij uitviel na een mislukte inhaalpoging bij Webber. Met die actie op zich was niets mis. Hij had het juiste moment, maar had Webber een half metertje meer ruimte moeten gunnen. Het gaat om de wereldtitel en zeker iemand als Webber laat zich niet zomaar aan de kant drukken. Had Hamilton het iets slimmer gespeeld, dan was er niets aan de hand geweest. Nu raakten beide auto's elkaar en moest Hamilton de strijd staken.

Webber kon de race wel vervolgen. Ik las later dat na afloop was gebleken dat zijn band bijna van de velg was gelopen, dus in dat opzicht heeft het hem bepaald niet tegen gezeten. Maar als je wereldkampioen wilt worden, moet je op bepaalde momenten ook een beetje geluk hebben. Ook in de Formule 1 is geluk iets dat je afdwingt. Webber rijdt het hele seizoen al constant en doet geen gekke dingen. Datzelfde geldt voor Alonso, die ook in Singapore weer erg sterk reed en de race volledig naar zijn hand zette, zoals weinigen dat kunnen. Ik denk dat het toch met ervaring en mentale kracht te maken heeft, die factoren maken dit seizoen nadrukkelijk het verschil. Iemand als Webber laat zich niet van de wijs brengen. Niet intern bij Red Bull, maar ook zeker niet op het asfalt.

De komende vier races in Japan, Zuid-Korea, Brazilië en Aboe Dhabi luidt voor hem het devies om rustig te blijven en geen onnodige risico's te nemen. Als hij gewoon zijn puntjes bijeen blijft sprokkelen, is er voor hem niets aan de hand. Hij heeft momenteel dertien punten voorsprong op zijn naaste belager Alonso, dus hij kan zich als enige van de kanshebbers enigszins gedeisd houden. De rest zal op een gegeven moment toch iets moeten verzinnen. Bovendien rijdt Webber bij Red Bull in een heel goede auto, hoewel ook de Ferrari van Alonso er de laatste races goed uitziet.

Ten slotte nog even iets over het circuit van Singapore. Qua ambiance is het een geweldige Grand Prix en heeft het zich sinds 2008 ontpopt als een ware verrijking voor de Formule 1. Ik weet niet of de coureurs mijn mening delen, omdat je op een stratencircuit altijd erg voorzichtig moet zijn, maar het is tot nu toe één van de mooiste GP's van het seizoen geweest. Ik juich het ook toe dat de Formule 1 nieuwe plaatsen en landen opzoekt, zoals dit jaar Zuid-Korea (Yeongam), volgend jaar India (New Delhi) en het jaar daarop de Verenigde Staten (Austin). Ik ben sowieso niet gek op oude of verouderde circuits. Bovendien geldt zeker in de Formule 1 dat je altijd moet blijven vernieuwen. Dat laatste geldt echter niet voor de huidige puntentelling. Die voldoet namelijk uitstekend."

Niels Hendrix